כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ראש המל"ל בוועדת חו"ב: איראן בראש סדר העדיפויות

ראש המל"ל צחי הנגבי התארח בוועדת החוץ והביטחון שבראשות ח"כ יולי אדלשטיין ומסר סקירה מדינית ביטחונית בפני חברי הוועדה: "הגדרת איראן כיריב המרכזי משפיעה על סדר העדיפויות". אמר הנגבי שהתייחס גם לשיח עם ארה"ב לגבי הפטור מאשרות הכניסה - ויזות

ראש המל"ל בוועדת חו"ב: איראן בראש סדר העדיפויות
יולי אדלשטיין וצחי הנגבי צילום: דוברות הכנסת

​ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, קיימה דיון מדיני-ביטחוני, בהשתתפות ראש המטה לביטחון לאומי, צחי הנגבי. בפתח הדיון נשאו השניים דברים קצרים שהיו פתוחים לסיקור תקשורתי.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אדלשטיין אמר לעיתונאים: "אנו מקבלים סקירות מגופי הביטחון השונים, היום זו הזדמנות מצוינת לקבל תמונה כוללת והסתכלות של ראש המל"ל על האתגרים העומדים בפנינו של מדיניות רצויה גם כלפי ידידינו בראשם ארה״ב, וגם כלפי מדינות שמאתגרות אותנו. האתגרים רבים, יש לנו שכנים בדמות הפלסטינים והרשות. אתמול התקיימה ישיבת קבינט בנושא ונשמח לשמוע מה הוחלט. אנחנו ניצבים בפני אתגרים לא פשוטים גם מהמעגל השלישי, ונשמח לשמוע איך המל״ל ראה את האתגרים ואת סדרי העדיפויות, ועל מה הוועדה צריכה לשים דגש בדיוניה הקרובים".

ראש המל"ל, הנגבי אמר: "זו הרגשה ייחודית לחזור לוועדה שזכיתי לעמוד בראשותה שש שנים, ולראות את מי שהיו לצידי באותן שנים יושבים פה היום. אני שמח לראות פה את גדי איזנקוט שסייע אז לוועדה בשורת תפקידיו. השנים ההן היו שנים עם דרמות משמעותיות ביותר לביטחון המדינה, מלחמת לבנון השנייה ב-2006, תקיפת הכור הגרעיני ב- 2007 שנותרה חסויה לעוד עשור, אבל לוועדה היה חלק משמעותי בעיסוק סביבה, מבצע עופרת יצוקה ועוד אין ספור נושאים. תודה לכם שהזמנתם אותי, יש לנו הרבה על מה לדבר".

המשך הדיון היה חסוי, ולהלן נקודות עיקריות שעלו בו אשר ניתן לפרסם: חלקו הראשון של הדיון הוקדש לדיון מהיר בנושא "סיוע של שירות הביטחון הכללי במניעה ובחקירה של פשיעה פלילית חמורה" על פי הצעת ח"כ אליהו רביבו. ראש המל"ל השיב כי ראש הממשלה קבע את מתווה הסיוע של שב"כ למשטרת ישראל בנושא, על דעת ראש השב"כ, אשר יהיה זמני ובאופן אשר לא יחייב את תיקון חוק השב"כ.

אחר כך החלה סקירתו של ראש המל"ל, אשר הודה כי כאשר הוביל את חקיקת חוק המל"ל, כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, לא היה יכול לשער עד כמה החוק יהיה משמעותי וחשוב כפי שהוא מבין כיום. עוד ועוד תחומי אחריות ומשימות מוטלים על המל"ל עם השנים, כהוכחה לנכסיות הרבה של המל"ל עבור ראשי הממשלה לאורך השנים.

ראש המל"ל אמר כי איראן והרחבת מעגל השלום הם הנושאים בראש סדר העדיפויות של עבודת המל"ל כיום. איראן היא כמובן לא רק סכנה לישראל בתחום הגרעין והנשק להשמדה המונית, אלא כגורם לרובם ככולם של האתגרים והאיומים שישראל מתמודדת מולם. הגדרת איראן כיריב המרכזי משפיעה על סדר העדיפויות, בחינת חלופות וקביעת הפעולות בכמה וכמה גזרות ומישורים.

בנושא הרחבת מעגל השלום התייחס ראש המל"ל לאפשרות של נורמליזציה עם סעודיה, למה שידוע לישראל לגבי הדרישות של הסעודים מארה"ב ומישראל בנושא, לסבירות הגעה להסכם ובאיזה לוח זמנים.

ראש המל"ל התייחס בסקירתו גם לגבי השיח עם ארה"ב לגבי שמירת היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, ולשיח עם ארה"ב לגבי הפטור מאשרות הכניסה (ויזות), אשר צפוי להיכנס החודש לשלב הפיילוט, מתוך תקווה שיצליח ובספטמבר יוכרז הפטור הקבוע לישראלים. ראש המל"ל הדגיש כי כל התקדמות בנושא נעשית בתיאום והסכמת ראש השב"כ, באשר להשלכות הביטחוניות של הדדיות הפטור מהוויזות.

בנושא הפלסטיני התייחס ראש המל"ל לחשיבות נושא השבויים והנעדרים, והמדיניות שנגזרת כתוצאה מהנושא מול רצועת עזה. לגבי הרשות הפלסטינית ביו"ש אמר ראש המל"ל כי יש חשיבות ליכולת המשילות שלה, וכי הוא מקווה שיתקיים הכינוס השלישי של "הפורום המחומש" (ישראל, ארה"ב, רש"פ, מצרים וירדן) לטובת הנושא.

ראש המל"ל נשאל האם המצב החברתי הנוכחי בישראל נמצא גם הוא באחריות המל"ל, והשיב כי חוסן לאומי קשור לעבודת המל"ל, אך מה שבוודאות קשור הוא נושא של כשירות יחידות מסוימות לביצוע משימותיהן נוכח אפשרות של הימנעות מהתנדבות.

בהקשר זה בחר ראש המל"ל לשתף את חברי הוועדה בזווית האישית שלו בנושא, ואמר כי היה בן 25 בעת חתימת הסכמי השלום עם מצרים, אשר היה משוכנע שיביאו אבדון לישראל, בשל התכנסות בגבולות שאינם ברי הגנה. הדבר הביא אותו לעלות על האנדרטה בימית, בניסיון למנוע את הפינוי, וניסיון זה לא צלח, כידוע. הוא הסתובב שבועות עם תחושת מועקה ודאגה על הכישלון ועל משמעויותיו, אך אז הגיע לצו המילואים למלחמת לבנון הראשונה, ולרגע לא עברה בו המחשבה שלא ללכת למילואים.

ועדת חוץ וביטחון איראן המל"ל צחי הנגבי יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד