י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

43 שופטי תעבורה על 145 אלף תיקים בשנה

ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה להקים בית דין מנהלי לעבירות תעבורה | היו"ר ביטן: "לא נעשה רפורמה רק על חשבון האזרח ולא נקדם את ההצעה בלי תוספת שופטים שיקלו על העומס"

43 שופטי תעבורה על 145 אלף תיקים בשנה
אילוסטרציה צילום: unsplash

​ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להפרות תעבורה מנהליות. ההצעה נועדה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות היום כעבירות קנס ו"ברירת משפט", הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המנהלי, וכן להסמיך את שר המשפטים להקים בית דין מנהלי לתעבורה.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי ציינה כי זו הצעה מאוד מורכבת, שמתבססת על הנחת יסוד שהאכיפה היום לא נותנת מענה מספיק טוב ואכיפה מנהלית לעבירות תעבורה עשויה להיות פתרון טוב יותר, בעבירות ברירת קנס שבהן אין חובה לקיים הליך פלילי מלא בפני שופט. לדבריה, מדובר בעיקר במקרים בהם יש אכיפה אלקטרונית וראיה חותכת לביצוע עבירה.

דוד ביטן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

היו"ר ביטן אמר כי הממשלה רוצה שאנשים ישלמו מהר יותר את הקנס, וציין כי אנשים היום נרתעים בגלל הנקודות. "אתם רוצים שישלמו מהר, שהמדינה תגבה יותר, שלא יהיה עומס על בית המשפט ולא תצטרכו להוציא כסף לתוספת שופטים, אבל איפה האזרחים?", שאל היו"ר ביטן. לוי התייחסה לכך ואמר כי זו ממש לא המטרה וכי יהיה מענה גם לשיטת הנקודות, בחקיקת משנה ולא בהצעת החוק הזו.

היו"ר ביטן התעקש ואמר כי הצעת החוק באה לפתור בעיה של הממשלה ולא של הציבור, ולוי השיבה: "לשיטתנו זה אמור להיטיב עם האזרח". גם חברי הכנסת סימון מושיאשוילי, אליהו ברוכי ושלום דנינו הצטרפו לעמדת היו"ר, וח"כ מושיאשוילי אף שאל מדוע לא להסמיך דיינים כשופטי תעבורה.

אילוסטרציה. צילום: אנספלש.

נשיא בית המשפט הקהילתי, השופט אביטל חן, אמר כי הצעת החוק נסמכת על דוח של ועדה בין משרדית שבחנה את הנושא. הוא ציין כי כיום יש כ-154 אלף תיקים בשנה, ואמר כי לאחר הצעת החוק 90 אלף מהם יופנו לכיוון מנהלי וזה יאפשר דיון מעמיק יותר בעבירות החמורות.

היו"ר ביטן אמר כי הוא מסכים שיש בעיה, אבל השאלה היא מה הפתרון. לדבריו, הממשלה עושה לעצמה עבודה קלה, במקום להגדיל את מספר השופטים. "השאלה היא האם להגן על אינטרס הממשלה שלא להשקיע כספים ראויים בשפיטה ולעבור לבית דין מנהלי זה הפתרון הנכון. יכול להיות שיש פתרונות אחרים, אני לא יודע. האוצר לא נותן תקנים לשפיטה ורוצים שנהייה חותמת גומי. יש 43 שופטים ואם יהיו 100 לא יהיה פקק, אז למה אנחנו צריכים בגלל זה לפגוע באזרח הקטן? אני לא שלם עם החוק הזה" אמר. עוד הוסיף היו"ר ביטן כי ישקול לאשרו כהוראת שעה לזמן מוגבל, כדי לבחון את הדברים. בנוסף הוא ביקש נתונים לגבי סכום קנסות התעבורה ששילמו האזרחים בשנים האחרונות, לעומת מספר שופטי התעבורה שנוספו.

נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי יעקובי, אמר כי בעקבות החוק 30 אלף נהגים חדשים יכנסו לפסילה כל שנה. "אתה לוקח רישיון אחרי הליך פלילי, לא אחרי שדיין קורא מכתב ופוסק מילה מול מילה של השוטר. במקרה של מילה מול מילה האזרח כמעט תמיד. אתם רוצים לתת 15 דקות לתיק, שהדיין יקרא מכתב ויחליט", אמר.

נציג האוצר, עידו חי, אמר כי המדינה הגדילה בשנתיים האחרונות את מצבת השופטים והוסיפה עוד מאה שופטים. "הרציונל הוא להעניק שירות טוב יותר לאזרח ולהפחית את העומס. מערכת שרוצה להתייעל לא יכולה לפתור את הבעיה עי תוספת תקינה. תוספת שופטים לא פותרת לאורך זמן עומס על מערכת", אמר חי.

בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן: "נראה לכם שאני אביא רפורמה בלי שתתנו משרות לבית דין לתעבורה? לא תהייה רפורמה בלי הגדלת תקנים, כי אם הולכים לפתרון אז שיהיה כמו שצריך. לא נקדם את ההצעה בלי 20 שופטים – לא אעשה רפורמה רק על חשבון האזרח".

עבירות תעבורה שופטים דוד ביטן ועדת הכלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד