כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מה צריך לקחת בחשבון כשבוחרים קופת גמל להשקעה מלבד התשואה?

 מדוע טבלת התשואות היא לא בהכרח הדרך הכי טובה להחליט היכן לחסוך וכיצד ניתן להשוות ולבחור קופת גמל להשקעה

מה צריך לקחת בחשבון כשבוחרים קופת גמל להשקעה מלבד התשואה?
קופת גמל צילום: FREEPIK

דניס לר

נראה שאי אפשר לדבר על חיסכון לטווח בינוני או ארוך בישראל ב-2023, מבלי להתייחס לאחד ממכשירי החיסכון הפופולריים ביותר בשנים האחרונות, שהוא גם אחד מהחדשים ביותר - קופת גמל להשקעה. על פי נתוני משרד האוצר, את שנת 2022 סיימה תעשיית קופות הגמל הישראלית עם כ-37 מיליארד שקל בנכסי משקיעים. מדוע הפכה קופת גמל להשקעה לערוץ חיסכון מבוקש בתוך פחות מעשור להשקתה? הסיבה לכך ייתכן שטמונה בכמה מאפיינים שהופכים אותה לאטרקטיבית במיוחד בקרב משפחות ויחידים.


היתרונות שהפכו קופת גמל להשקעה לערוץ חסכון מבוקש

גמישות בהפקדות – לקופת גמל להשקעה ניתן להעביר כספים בתדירות ותזמון הנוחים לנו: הפקדה פעם בחודש, הפקדה חד-פעמית, שילוב של השתיים או הפסקה של ההפקדות לתקופה. כל זאת באופן חופשי, עד תקרה של 76,449.63 שקלים בשנה קלנדרית (נכון ל- 2023).

נזילות – הכספים והתשואות שנצברים בקופת הגמל להשקעה ניתנים למשיכה בכל עת, בכפוף לתשלום מס על הרווחים על פי חוק. בנוסף, ניתן לנייד את הכספים מקופה לקופה מבלי ליצור אירוע מס.

פוטנציאל הרווח שבהשקעה בשוק ההון – הכספים בקופת הגמל מושקעים בשוק ההון, לפי מסלולי השקעה עם רמות סיכון שונות. כך ניתן "לאזן" את רמת הסיכון שיש לנו בתיק הפיננסי: נוכל לשנות את מסלול ההשקעה בהתאם לרמת הסיכון, או לשלב ביניהם – וכך ליצור רמת סיכון מותאמת לכל שלב בחיים.

חיסכון פנסיוני – לאחר גיל 60 ניתן למשוך את הכספים כקצבה ובפטור ממס. לצורך כך יש לנייד את הכספים מקופת הגמל להשקעה לקופה משלמת לקצבה, כלומר קרן פנסיה או ביטוח מנהלים.

המאפיינים הללו מעמידים את קופות גמל להשקעה בראש התור כשלקוח בא לבחור מכשיר חיסכון ארוך טווח. יחד עם זאת, הפופולריות הגדולה הביאה גם לפתיחה של קופות גמל להשקעה רבות שמוצעות לשיווק דרך הגופים המנהלים השונים. נשאלת, אם כן, השאלה איך לבחור קופת גמל להשקעה? במאמר זה ננסה לכוון לצורה הנכונה שבה יש להשוות ולבחור מתוך האפשרויות השונות.


מהם הקריטריונים המרכזיים שמשמשים להשוואה?

כמו בכל סקר שוק, כשנרצה לבחור מבין המוצרים השונים, נרצה לבצע השוואת קופות גמל להשקעה. אלה המאפיינים השונים שעל פיהם ניתן לערוך את ההשוואה.

דמי ניהול: כל גוף מנהל גובה דמי ניהול, כלומר עמלה בשיעור מסוים מההפקדות, על מנת לנהל את קופת הגמל שלנו בצורה מיטבית. הרגולציה קבעה דמי ניהול מקסימליים שניתן לגבות, אך עם זאת גובה דמי הניהול נתון למו"מ מול הגוף המנהל. ניתן להיעזר באתר גמל.נט של משרד האוצר ולבחון את דמי הניהול הממוצעים בכל קופה ובכל מסלול השקעה.

תשואות: קופות גמל להשקעה משקיעות את כספי הלקוחות בשוק ההון במטרה להשיא תשואה. על מנת לעשות זאת בצורה חכמה, ההשקעות מנוהלות על ידי אנשי מקצוע ולכן יש משמעות רבה למנהלי ההשקעות שעומדים מאחורי קופת הגמל להשקעה. הרווחים (או ההפסדים) שנוצרים עקב ההשקעה בשוק ההון הם לב הפעילות של קופת הגמל. גובה התשואות משתנה בין קופה לקופה, והן מתעדכנות על בסיס חודשי. גם השוואה של תשואות בקופות הגמל להשקעה, לפי כל מסלול השקעה, ניתן לערוך באתר גמל.נט של משרד האוצר.

מסלולי השקעה: גופים מנהלים שונים מציעים מסלולים שונים להשקעת הכספים בקופ"ג להשקעה. למשל – מסלולים שקליים ארוכי או קצרי טווח, מסלולי מניות, מסלולים עוקבי מדדים, מסלולים כלליים, מסלולי אג"ח ואף מסלולים "כשרים" לפי ההלכה. ניתן לראות אילו מסלולים מציע כל גוף מנהל באתרי בתי ההשקעות.

זהות הגוף המנהל: כאן מדובר בקטגוריה שמעט קשה יותר להשוות, משום שלא עוסקים כאן במספרים, אלא בזהות ומוניטין. ישנם בתי השקעות רבים בישראל, כולם מציעים קופות גמל להשקעה. ההשוואה ביניהם תהיה מבוססת על המוניטין והניסיון הרב שצברו מנהלי ההשקעות.


על פי איזה קריטריון יש לבסס את ההשוואה?

לא כל ההשוואות יניבו תוצאות שרלוונטיות עבורנו. כך למשל, כשקונים מכונית, הדבר שהכי קל להשוות הוא הגודל שלה. אבל הנתון הזה הוא פחות רלוונטי מיחס הדלק-קילומטראז' שלה למשל, נתון שמסובך יותר להשוות.

באותו האופן, בקופות גמל להשקעה הדברים שהכי קל להשוות הם דמי הניהול והתשואות, נתונים שהם שקופים וזמינים. ואולם, דמי הניהול הם דומים מאוד ברוב הגופים המנהלים, ותשואות עבר הן נתון שקשה להתבסס עליו, כי הוא אינו מעיד דבר על ביצועי העתיד וכי תשואות הן דבר תנודתי. הדבר נכון במיוחד בתעשיית קופות הגמל להשקעה שקיימת רק מ-2016, ולכן לא מספקת היסטוריית תשואות עשירה מספיק כדי לקבל מושג אמיתי על ביצועי הגוף המנהל.

אינדיקציה טובה יותר להתאמה בין החוסך לקופת הגמל להשקעה היא זהות הגוף המנהל והאנשים שעומדים מאחוריו. בית השקעות גדול ויציב, שמנהל נכסים בהיקפים גדולים ורשם הצלחות גדולות בעבר – יהווה מועמד חזק ללקוחות שמחפשים לפתוח קופת גמל להשקעה.

במובנים רבים, ניסיון בשוק ההון, ותק ומקצוענות של מנהלי ההשקעות הם מה שיטה את הכף לטובה או לחובת הגוף המנהל. בנוסף, מכיוון שקופת גמל להשקעה מיועדת פעמים רבות לחיסכון עבור תוכניות עתידיות – כמו שיפוץ בית, נסיעה לחו"ל או חתונה – ולכן היחסים הטובים עם בעלי המקצוע בצד בית ההשקעות חשובים ביותר.

לסיכום

נכון להיום, קופת גמל להשקעה מתבלטת כמכשיר חיסכון בעל מאפיינים אטרקטיביים – גמישות, נזילות, פוטנציאל רווחים וניוד פשוט לפנסיה. עקב כך, השוק מוצף בקופות רבות, ולעיתים קשה להפריד את המוץ מן התבן ולבחור היכן לחסוך. לכן חשוב לערוך השוואות מורכבות, ולא להתבסס רק על נתונים מספריים קצרי מועד.

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

קופת חיסכון קופת גמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד