כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מאחורי הקלעים של הבחירות: דוברים, יחצ"נים ועוזרים

תהיתם מי הוציא את שלל ה'ספינים' במהלך מערכת הבחירות הסוערת לרבנות ירושלים? • כתב 'בחדרי חרדים' סוקר בקצרה את האנשים שמאחורי הקלעים • האברך הסרוג שבזכותו יש רבנים לעיר, היחצ"ן הצעיר שנחלץ ברגע האחרון, איש 'המבשר' שפיקד על מסע הבחירות של הראשל"צ ועוד

קוטשר [משמאל]
קוטשר [משמאל]

עם סיומה של מערכת הבחירות לרבנות ירושלים, דומה שהגיע הזמן 'לעשות כבוד' לאנשים שמאחורי הקלעים, הדוברים, היחצ"נים והעוזרים המסורים של המועמדים הבולטים. כאלה שעד הרגע האחרון רקמו דילים, הכינו ידיעות ונאחזו בכל פיסת מידע שימושית.

אחרוני העיתונאים והסקרנים שנשארו עד לסיומה של מסיבת הניצחון המאולתרת עם סיום הבחירות בכיכר ספרא, יכלו להבחין באברך צעיר ומזוקן בעל כיפה סרוגה גדולה ופאות חסידיות אומר לחבריו בחיוך: "אילו נצרף יחד את כל חברי הגוף הבוחר שהתקשרו אלי לברך לאחר הנצחון וטענו כי הצביעו עבור ר' אריה אזי יתכן שנגיע לסך של יותר מ-48 חברים".

מי שהיה מעורה מעט בהתנהלות מערכת הבחירות מאחורי הקלעים - לא תמה כלל במי המדובר, אך ללא ספק המשפט הנ"ל שיקף בבהירות רבה את דמותו של אחד מהאנשים שיכול לזקוף לזכותו את העובדה שבירושלים מכהנים כיום רבנים. הוא היה היחיד שהאמין שזה יקרה, כשכולם עוד חשבו שמדובר בקוריוז. ולא, אל תטעו, לא מדובר בעסקן פוליטי וותיק ומשופשף או איש תקשורת ויח"צ מהזן המוכר שגדש את הפרוזדורים בככר ספרא. מדובר באברך תמים ולמדן החובש עד היום את ספסלי הכולל ב"מרכז". בן תורה קוקניק שהחליט במלוא המרץ והלהט למנוע את ביזוי כבוד התורה הכרוך בכך שרבו מועמד למשרה רבנית וההליך תקוע מסיבות פוליטיות.

את עשרות ומאות שיחות הטלפון שערך לתיאום בין הגורמים השונים שנגעו למערכת הבחירות הוא בכלל עשה בשעות בין הסדרים, ועיתונאים התרגלו לשמוע ממנו את התשובה החביבה "אחי, יש מצב אני מדבר איתך אחרי סדר שלישי? החברותא שלי הולך להשתגע כבר".

"לפני כחצי שנה ישבתי במזנון הכנסת עם אחד מעוזריו הבכירים של השר בנט", מעלה האברך המדובר - אבינועם קוטשר - זכרונות בהתרגשות, "והוא אמר לי חד וחלק - בלי דיל תפור מראש עם ש"ס אנחנו לא נכנסים לסיפור של רבנות ירושלים. אמרתי לו - ר' אריה יהיה הרב של ירושלים כי ירושלים ראויה שהוא יהיה רבה. לא בגלל שום דיל. והנה אנחנו פה".

מיותר להוסיף שקוטשר מכחיש בתוקף קיומו של דיל כלשהוא עם שס, אגודה, עץ או כל גורם פוליטי אחר. לטענתו, רק הירתמותם הסופית של אנשי ברקת והבית היהודי הביאה לניצחון. קוטשר יודע גם לספר על רגעים קשים כמו התשובה לאחת מעשרות העתירות בבג"ץ שהגיעה ברגע האחרון במייל מפלורנס שבצרפת, בעקבות העובדה שהעו"ד שהתנדב לסייע לו במאבק המשפטי יצא לחופשה בריבריה הצרפתית. אף אחד לא היה שם ברגע ההוא לצידו, לא ברקת ולא הבית היהודי. אך הוא הלך לבד ועם המון עיקשות הגיע אל היעד. כבוד התורה שניצח את הסחבת הפוליטית.

אשר גולד
יועץ התקשורת של מטה הרב אריה שטרן.

גולד משמש כיום גם כיועצו של שר החינוך הרב שי פירון ובעל משרד הייעוץ 'גולד תקשורת'. שימש בעבר במגוון תפקידי ייעוץ תקשורתי ופוליטי: כדובר וכמנהל קשרי חוץ של ארגון 'מרכז רבני אירופה', כיועץ התקשורת של השר לשעבר אריאל אטיאס, וכמנהל מטה ההסברה ודובר מפלגת ש"ס במערכת הבחירות האחרונה לכנסת.

גולד היה אחראי על האסטרטגיה התקשורתית של המירוץ לרבנות והצליח להציג את הרב שטרן כמועמד של קונצזוס, שנתמך החל מרבני צוהר, דרך רבני הר המור ועד לרבני הציבור החרדי, דבר שבא לידי ביטוי גם במגוון של התומכים בו בקרב הגוף הבוחר.


מרדכי בריסק
מאנשיו של הגאון רבי שמואל אליהו.

בריסק, עסקן בכיר בחסידות בעלזא, מנכ"ל עיתון המחנה החרדי ושותף במשרד בולטון פוטנציאל. היה אחד המנועים מאחורי כניסתו של הרב שמואל אליהו למירוץ. בריסק אף נפגש עם הרב אליהו מספר פעמים ושכנע אותו להצטרף להתמודדות.

בריסק פעל רבות בתוך אגודת ישראל לטובת דיל הרבנים לאו אליהו, הצליח לצרף את דגל התורה לדיל על חשבונו של המועמד המקורי של דגל - הרב אליהו שלזינגר.

עוד ביועצי הרב אליהו:

אלדד מזרחי, יו״ר המועצה הדתית תל אביב ומבכירי העסקנים במפד״ל, המחזיק ברשימת קשרים ארוכה בציונות הדתית - אותה תרם להצלחת בחירתו של הרב אליהו.

אריה קינג, חבר מועצת העיר ירושלים. היה בין האנשים שבדקו עם המציגים החרדים את סיכויי התמיכה ברב אליהו ולאחר קבלת האישור, העגלה יצאה לדרך.


אשר מדינה
הוביל בשנה האחרונה את כל נושא הדוברות והתקשורת של הראשל"צ הגרש"מ עמאר.

מדינה אף מונה במערכה האחרונה לאחראי הרשמי לשוחח עם כלי התקשורת לאחר שבמספר מקרים צוטטו דברים לא מדויקים בשם מקורבים.

מלאכתו של מדינה לא קלה הייתה. מולו עבדו יועצי תקשורת מהשורה הראשונה. מדינה השקיע רבות במערכה למנוע נזקים בפרסומים בכלי התקשורת, והצליח במספר רב של מוקדים.

מדינה מכהן כיום כעורך חדשות ו'שבועי' של עיתון המבשר. לפני למעלה מחמש שנים, עם ניצני הדיבורים על הקמת עיתון 'המבשר', גויס אשר מדינה למשימה שהייתה נראית אז כבלתי אפשרית - הקמת עיתון יומי מוצלח שישרוד לאורך זמן. המשימה הוכתרה בהצלחה, כאשר עיתון 'המבשר' הפך לעובדה קיימת ומשגשגת. מדינה שימש בו תחילה ככתב פוליטי בכנסת, וכיום הוא מחזיק בתפקיד 'עורך החדשות', עורך מוסף 'שבועי' ובעל טור 'תצפית'.


ארי גלהר
גלהר התגייס למירוץ שבוע לפני סיומו, במטרה לשנות את תמונת המצב התקשורתית של הרב אליהו ולייצר אסטרטגיה תקשורתית לסיכוייו, למרות הקרב מול ראש עיריית ירושלים ויו״ר הבית היהודי נפתלי בנט.

לפחות בתחום התקשורתי, אין ספק שהרב עמאר ספג מכות לא קלות והרב אליהו הצליח לייצר מומנטום חיובי - עד לקריסה ברגע האחרון עם המעבר של התעוררות לרב עמאר.

כבר במהלך ההצבעה תיאם גלהר עם בן דהן (עבורו הוא עושה פרוייקטים נוספים) ועם חברו טל גן צבי את התדרוכים לתקשורת - על כל תוצאה שלא תצא...
יועצים מדינה בריסק גולד גלהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד