כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
רגע לפני אסון

וגנר כמעט החזיק בנשק גרעיני במהלך המרד

שכירי חרב של וגנר היו קרובים לבסיס גרעיני רוסי כדי לגנוב נשק גרעיני שישמש כמנוף במהלך ההתקוממות שלהם בחודש שעבר, כך לפי בכיר אוקראיני

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

לוחמי קבוצת וגנר היו קרובים בצורה מסוכנת לכניסה לבסיס גרעיני רוסי כדי לגנוב נשק גרעיני שישמש כקלף מיקוח במהלך ההתקוממות שלהם בחודש שעבר נגד רוסיה, כך לפי פקיד ריגול בכיר באוקראינה.

בעוד כוח המורדים העיקרי, בראשות מייסד קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין, צעד לעבר מוסקבה ב-24 ביוני, כדי ללכוד את קציני הצבא הבכירים של רוסיה, קבוצה קטנה יותר פנתה מזרחה בדרכה לבסיס צבאי מבוצר.

קיריו בודאנוב, ראש מנהלת המודיעין הביטחוני של אוקראינה, חשף כי היעד של פעילי וגנר היה וורונז'-45, מתקן שנמצא בשמירה כבדה שאחסן פצצות גרעיניות קטנות מתקופת ברית המועצות שאדם אחד יכול היה לשאת בתרמיל.

קיריו בודאנוב, ראש מנהל המודיעין הביטחוני של אוקראינה, אמר כי המורדים רצו לגנוב נשק כזה כדי "להגדיל את הסיכונים".

לדברי בודאנוב, מזימתם של המורדים לשים את ידם על הנשק הגרעיני נכשלה, משום ש"דלתות המחסן היו סגורות והם לא נכנסו לקטע הטכני של פריצה". הפקיד האוקראיני לא אמר מדוע עזבו לוחמיו של פריגוז'ין את הבסיס הגרעיני מבלי לנסות לפלס את דרכם פנימה.

מקור המקורב לקרמלין עם קשרים עם הצבא הרוסי אישר חלקים מהדיווח של בודאנוב ואמר כי לוחמי וגנר "היו עם גישה לאזור בעל עניין מיוחד שאוחסן בו תחמושת גרעינית".

נראה כי הניסיון של המורדים לגנוב חומרי נפץ גרעיניים כל כך הטריד את הקרמלין, עד שהנשיא פוטין הסכים להסכם הפסקת אש עם פריגוז'ין, הסכם שמנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו תיווך בחופזה.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אדם הודג', אמר: "איננו יכולים לאשר את הדיווח הזה. לא הייתה לנו אינדיקציה בכל עת שנשק או חומרים גרעיניים נמצאים בסיכון".

עם זאת, במאמר שפורסם ב"וושינגטון פוסט" בחודש שעבר צוטט גורם אמריקאי עלום שם שאמר כי "ממשל ביידן מודאג מהמלאי הגרעיני של רוסיה במקרה של מלחמת אזרחים בין וגנר למשטר פוטין".

מאט קורדה, חוקר בכיר ומנהל פרויקט המידע הגרעיני בפדרציה של מדענים אמריקאים, אמר שזה "כמעט בלתי אפשרי" שגוף לא-מדינתי יפר את הביטחון הגרעיני של רוסיה.

קורדה הוסיף כי אין זה סביר שלמישהו מפעיליו של פריגוז'ין, שרבים מהם הגיעו מבתי כלא ברוסיה, ואין להם את הידע המתקדם להרכיב ולפוצץ פצצה גרעינית.

פצצות גרעיניות בגודל שנכנסות לתרמיל הן שרידים מתקופת המלחמה הקרה שארה"ב ורוסיה הסכימו להיפטר מהן לפני יותר מ-30 שנה, אך האמריקאים הטילו ספק אם רוסיה עמדה בהבטחתה להיפטר מהן.

לכן האמריקאים בטוחים שפוטין דחף להסכם עם קבוצת וגנר לאחר שנודע על ניסיונה להסתער על המתקן הגרעיני. "אני לא חושב שלרוסים עדיין יש אותם, אבל לא הייתי מהמר על זה עם חיי", אמר היועץ המשפטי לשעבר של המינהל הלאומי לביטחון גרעיני בארה"ב, דיוויד ג'ונאס.

איימי וולף, מומחית לנשק גרעיני, אמרה כי גם אם נשק גרעיני נייד עדיין קיים, לא סביר שהם יהיו במצב שימוש מכיוון שהם מתכלים עם הזמן ודורשים תחזוקה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין בלארוס אלכסנדר לוקשנקו פצצה גרעינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד