י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ראש הממשלה יתערב?

"העלאת תעריפי התחבורה הציבורית לא הגיונית"

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: "דורשים תקצוב מלא לרפורמת "צדק תחבורתי" ואם לא תהייה ברירה אערב את רה"מ – העלאת תעריפי התח"צ הקרובה לא הגיונית" | ח"כ מיכאל ביטון: "אנחנו לפני מחדל התייקרות של 12% - זו שעתה ומבחנה של השרה רגב שהבטיחה לבטל את רפורמת "דרך שווה" | משרד התחבורה: "ההתייקרות שווה 25 מיליון שקל בחודש"

"העלאת תעריפי התחבורה הציבורית לא הגיונית"
אוטובוסים למירון צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה לישיבת מעקב אחר יישום הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. בנוסף, לבקשת ח"כ עופר כסיף וקבוצת חברי כנסת, עלה גם נושא ההתייקרות הצפויה של מחירי התחבורה הציבורית.

היו"ר ביטן הזכיר כי קיימה מספר ישיבות בעניין עוד לפני אישור התקציב, במסגרתם ביקשה הוועדה תיקונים ברפורמת "צדק תחבורתי". הוא הוסיף, כי יישום מלא מצריך תקציב של 720 מיליון שקלים, כאשר כרגע הוקצו לך רק 360 מיליון שקלים. "אני לא מוכן לעשות את זה באופן חלקי, ויש ויכוח בין משרד התחבורה למשרד האוצר ואני מקווה שנפתור את זה בשבועיים הקרובים. הממשלה צריכה למצוא תקציב ליישום מלא, ואם לא תהייה ברירה אערב את ראש הממשלה ", אמר. עוד הוסף היו"ר ביטן כי הוועדה דרשה נסיעה חינם לאזרחים ותיקים, הנחה של 50% בפריפריה החברתית והגיאוגרפית ותיקונים נוספים.

ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה בכנסת הקודמת, הזכיר כי הבעיה החלה עם רפורמת "דרך שווה" של שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי, בקואליציה בה הוא היה חבר. "ביטולו נחת ערך צבור וחסכו 200 מיליון שקל. עשיתי על זה ברדק בממשלה שהייתי חלק ממנה, ובסוף הבלוף התגלה. ח"כ אז והשרה היום, מירי רגב, הבטיחה לבטל את הפגיעה בחלשים והנה אנחנו לפני מחדל של התייקרות בסך 12%. אתם שהבטחתם לבטל את הרפורמה תתנו יד להתייקרות הזו ולא תעצרו את הדבר הזה? התחייבתם להוזיל תחבורה ציבורית ואני אומר לשרה רגב – זו שעתך וזה מבחנך", אמר ח"כ ביטון.

ח"כ מיכאל ביטון בדיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

ח"כ אברהם בצלאל הוסיף כי צריך דיון מעמיק על כל נושא התחבורה הציבורית, ובין היתר על המחסור בנהגים. ח"כ איימן עודה אמר כי דווקא מפלגות הקואליציה הזו צריכות למנוע פגיעה במחירי התחבורה הציבורית בפריפריה ובעיירות הפיתוח, וקרא שלא לתת יד לזה.

היו"ר ביטן אמר כי אין קשר בין הרפורמה לבין ההתייקרות הקרובה, שנובעת מעדכון מחירים, וביקש נתונים באשר להעלאה הצפויה. מנהלת אגף תעריפים וכרטוס במשרד התחבורה, שלומית עמוס, אמרה כי ההתייקרות היא אוטומטית, לפי נוסחה שקובעת ועדת המחירים, וציינה כי היא נדחתה ל-1 באוגוסט. היו"ר ביטן הזהיר כי אם אותה נוסחה עלולה להביא אותנו למצב שהמחיר לעולם לא ירד, ואמר כי צריך להגדיל את הסובסידיה לתחבורה הציבורית.

נציגת אגף התקציבים באוצר, שחר בר, אמרה כי רפורמת "דרך שווה" לא הכניסה כסף לאוצר, וציינה כי בשנה שעברה עמד הסבסוד על סך של 13 מיליארד שקל והשנה עלה ל-14 מיליארד. ח"כ ביטון הזכיר כי "דרך שווה" לקחה 200 מיליון שקל מהערך הצבור ובר השיבה: "לא לקחנו 200 מיליון שקל, דרך שווה ייקרה חלק מהתעריפים והוזילה חלק אחר".

היו"ר ביטן אמר כי על רקע יוקר המחייה אין שום היגיון להעלאת מחיר של 12 אחוז בתחילת החודש הבא, וביקש לדעת כמה שווה ההתייקרות. סגנית מנהל הרשות הארצית לתח"צ במשרד התחבורה, נעה אבירם, ציינה כי כל התייקרות שווה 25 מיליון שקל בחודש (300 מיליון שקל בשנה). היו"ר ביטן אמר כי הוא מבין שדחייה לתחילת 2024 משמעותה עלות של כ-150 מיליון שקל.

הוא סיכם את הדיון ואמר כי לא יאפשר לרפורמת "צדק תחבורתי" לעבור ללא תקציב מלא, וציין כי הוא מודאג מאוד מהעלאות המחיר האוטומטיות. "כל תוספת שהממשלה תיתן בעתיד לנהגים, למשל, תבוא על חשבון התעריף ועל חשבון הציבור. יש דברים שצריך לתת שלא על חשבון התעריף", אמר. הוא אף הודיע שיקיים דיון כולל בנושא ההתייקרויות האוטומטיות, ויזמן אליו את הממונה על אגף התקציבים באוצר, כמו כן הודיע כי הוועדה פונה למשרדי האוצר והתחבורה ומבקשת לקבל את נוסחאת העדכון האוטומטי. "אני לא רואה טעם להמשיך את הישיבה, נמשיך לטפל בזה", סיים היו"ר ביטן.​

תחבורה ציבורית משרד התחבורה העלאת מחירים עליית מחירים התייקרות דוד ביטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד