כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לחוקק מחדש

בג"ץ פסל חוק שנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל

ביהמ"ש העליון קבע כי ההסדר הנהוג פוגע בזכות לקניין | ההסדר כיום נועד לתמרץ את עזיבתם של העובדים הזרים, ובמסגרתו עלולות להישלל ההפרשות הסוציאליות אם יישאר בישראל אחרי המועד 

בג"ץ פסל חוק שנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל
עובד זר מסייע לזקן צילום: פלאש 90

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) כי ההסדר שהיה קיים עד כה, שנועד לתמרץ את עזיבתם של העובדים הזרים פוגע בזכות החוקתית לקניין באופן שאינו מידתי. בית המשפט קבע כי הכנסת והשרים הנוגעים לעניין צריכים לגבש הסדר חלופי במהלך חצי השנה הקרובה וככל שלא יגובש הסדר חלופי, יבוטל הסדר הניכוי הקיים.

במסגרת ההסדר תיתכן שללילה של כלל ההפרשות הסוציאליות שהופקדו עבור העובד הזר שעבד בישראל כחוק, במידה והוא לא יצא ממנה עם תום הזמן החוקי לשהותו במדינה. 

בהתאם להסדר שנקבע בחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 ובתקנות עובדים זרים (פיקדון לעובדים זרים), התשע"ו-2016, מחויב כל מעסיק של עובד זר בענפי הבניין, הטכנולוגיה הייחודית, מוסדות הסיעוד, המלונאות והתעשייה, להפקיד מדי חודש לחשבון בנק ייעודי את כלל ההפרשות הסוציאליות שבהן חב המעסיק ביחס לאותו עובד.

הקבלה של אותם כספי פיקדון מותנית ביציאת העובד הזר מישראל במועד, כך שעובד שיצא לאחר תום תקופת השהייה שהותרה לו - ינוכה מכספי הפיקדון שלו סכום שילך ויגדל ככל שהוא שוהה במדינה מעבר לזמן, ולאחר שישה חודשים עלול העובד לאבד את זכאותו לכלל כספי הפיקדון.

בית המשפט העליון קבע כי המנגנון אכן פוגע בזכותם של העובדים הזרים לקניין - זכות המוקנית לכל עובד זר בהתאם לסעיף 3 לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. זאת בשל העובדה שמשעה שבגין עבודתו של העובד הזר הופקדו מדי חודש בחשבון הפיקדון הפרשות סוציאליות עבורו - כספים אלו הם קניינו וניכויים מהווה פגיעה בקניין זה.

שר המשפטים יריב לוין: פסק הדין היום של בגצ נותן אור ירוק לעשרות אלפי עובדים זרים להפר את תנאי הרשיון שלהם ולהישאר בארץ באין מפריע בניגוד לחוק. פסק הדין משקף סולם ערכים פרוגרסיבי קיצוני, לפיו עובדים זרים הנשארים בארץ בניגוד להתחייבותם ובניגוד לחוק עדיפים על פני שמירת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ושמירת אופייה ככזאת.

 

עובדים זרים בגץ חוק עוקף בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד