י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הכירו את השיאה - החמאה שעושה פלאים לעור

מבין כל החמאות המשמשות כרכיב בתעשיית הקוסמטיקה, הפופולריות ביותר היא החמאה המופקת מאגוז שיאה, שמקורו בערבות המדבר הסודני שבאפריקה • השומן שמופק מפירותיו של עץ הקריטה עשיר בחומצות שומן וויטמינים המצטיינים ביכולת השבת לחות, התחדשות ורעננות לעור

הכירו את השיאה - החמאה שעושה פלאים לעור

חמאת השיאה, המכונה לעיתים גם חמאת קַאריטֶה, היא רכיב טבעי המופק מהפירות דמויי האגוז של עץ הפרא הנקרא Vitellaria paradoxa, או בשמו הצרפתי העממי Karite ("עץ החיים"). השיאה שכיחה מאד בתכשירי טיפוח ואיפור עשירים בלחות. היא מיועדת בעיקר להזנה מוגברת של העור אך אידיאלית גם לבעיות עור כלליות כגון טיפול בכוויות, שיזוף יתר, ריפוי גלדים, והזנת מרפקים, כפות רגליים ושיער וכן במניעה ובטיפול בסימני מתיחה ובצלקות ובהרגעת כאבים. בנוסף, השיאה מומלצת לטיפול בפריחות עור, ספחת (פסוריאזיס), חככת (אקזמה), דלקות עור ועור סדוק.

מחקרים קליניים הוכיחו כי החמאה האמורה מזרזת זרימת דם ומנקזת רעלים. בנוסף, נועדת לה כאמור חשיבות רבה כמרכיב לחות רב עוצמה המגביר את יכולת העור לשמור על אלסטיות, רכות ולמנוע התנדפות של הלחות הטבעית מהעור. השיאה, נספגת בקלות בעור והיא בעלת יכולת לנטרל חלק מקרינת שמש ולחזק את פעילות מסנני הקרינה. כבעלת איכויות טיפוח מרשימות לא מפתיע כי תעשיית הקוסמטיקה אימצה את השיאה בחום ושילבה אותה במגוון תמרוקים ומוצרי קוסמטיקה: שפתונים, מסכות, תכשירי שיער, קרמי פנים וגוף.

עץ הקַאריטֶה גדל באזור המערבי של אפריקה ובסוואנה של מרכז אפריקה וגובהו המקסימלי מתמר ל-15 מטרים. לעץ ענפים איתנים הנושאים אשכולות אגוזים הגדולים מכף יד, בעלי קליפה ירוקה עבה וקשיחה. העץ מגיע לשיא בגרותו ולבשלותו לאחר 45 שנה, ומניב את פירותיו כ-200 שנה לאחר הגעתו לבשלות. כאשר מפצחים את פרי האגוז מתגלה בתוכו הנוזל הקרמי המופלא בצבע קרם, זה עשיר בחומצות שומן, בפרוטאינים, באנטי אוקסידנטים, בחלבונים, בפחמימות ובוויטמינים שהם כאמור הבסיס לחמאה והם המסייעים בהמרצת המטבוליזם לעור ובחידוש תאיו. זן נוסף של אגוזי שיאה הוא ה"נילוטיקה". אגוזים אלה גדלים במזרח אפריקה באיזור הנילוס והם עשירים יותר בויטמינים יחסית לשיאה המזן קאריטה.

תהליך הייצור הטבעי המסורתי של חמאת אגוז השיאה הוא ארוך ומפרך. כ-20 שעות עבודה לערך נדרשות להפקת קילוגרם אחד של החמאה. אי לכך, מיוצרת רוב חמאת השיאה לתעשיית הקוסמטיקה בתהליך זיקוק תעשייתי מהיר, הפוגם לעיתים בסגולות המרפא שלה. עם זאת החמאה המופקת בכבישה קרה נחשבת לחומר גלם איכותי המספק לשיאה את הסגולות, המוניטין והפופולריות הרביםפ מהם ניחנה החמאה כמי ששולבה במגוון תכשירי טיפוח מסחריים כמו קרמים, משחות, סבונים, מוצרים לתינוקות, שמפו ומרככים, שפתונים, מוצרים להגנה מהשמש.

לעץ הקריטה שמור מקום של כבוד במסורות אפריקניות שונות. שליטים ומלכות מכל אזורי העולם ניידו כמויות גדולות של השיאה לעצמם ולבאי חצרותיהם כך שייהנו מתוצריה. השיאה שימשה למגוון רחב של מטרות, החל מהפקת שומן המיועד לבישול ולטיגון דרך שימושים רפואיים כדוגמת ריפוי כאבים ריאומתיים, כוויות ופצעים, ועד עיסוי לתינוקות וייצור רהיטי עץ מגולפים.

באפריקה נחשבת השיאה לסוד קסמה של האישה האפריקאית (אך גם הגברים האפריקאים נוהגים להימרח בה באירועים מיוחדים כדי לסייע לעורם לבהוק, וגם את הילדים והתינוקות ביבשת זו נוהגים לעסות בה). מזה מאות בשנים שנשות דרום הסהרה נוהגות לאסוף את פרי עץ זה, לסחוט ולייבש את אגוזיו, לטחון אותם עד לקבלת משחה משובחת, אותה הן הופכות לחמאת השיאה - שתכליתה הברור הוא להגן ולהזין את עורן ושיערן.

ריפוי וטיפוח
לא בכדי נחשב עץ השיאה כעשיר ביותר מבין צמחי המרפא והטיפוח. בתחום הרפואה הטבעית והקוסמטיקה משמשת השיאה כבסיס הטבעי הטוב ביותר לטיפול, ריפוי וטיפוח העור. ככל שמתעצמת מגמת ה"חזרה לטבע" כך כובשת השיאה בקסמה את העולם המערבי כולו. אל תעשיית הקוסמטיקה נכנסה השיאה לראשונה כבר בראשית המאה הקודמת בפריז, שם שווקה תחילה כמרכיב בודד שנמכר בבתי המרקחת ואחר מכן כחלק מפורמולות עשירות של תרכובות קרם מסוגים שונים שייעודו לטיפוח הפנים. בהמשך שולבה השיאה גם בתעשיית השיער (בעיקר במסכות) לאחר שהוכחה כיעילה לטיפול בשיער יבש, בקרקפת רגישה ובשיער הסובל מקשקשת.

"סגולתה המרכזית כ"מזינה" מעמידה את השיאה כמנצחת האולטימטיבית מול כל רכיב סינתטי אחר. השיאה הנחשבת ובצדק, לאמא של הקוסמטיקה הטבעית מצליחה לחולל מה שאף רכיב "טכנולוגי" פרי פיתוח מעבדה לא מצליח לחולל. עוצמת הזנת העור בשומנים החיוניים לשימורו כעור צעיר, הזנת העור בפרוטאינים המסייעים אקטיבית במנגנון החייאת תאי העור, הזנתו בפחמימות המעניקות אנרגיה וממריצות את מטבוליזם העור וכתוצאה מכך מגבירות את חוסן השכבה העליונה בפני נזקי הסביבה הם שהעניקו לה את כבודה. בימים בהם תחושת היובש של העור אינה מרפה, על אף שאתם מקפידים להימרח בקרם אפילו פעמיים ביום ועור הגוף נראה ומרגיש כמו אדמה צחיחה ויבשה במדבר, זה הזמן לפנות את הבמה לחמאות הגוף המבוססות על מיצוי אגוז השיאה הסודני.

"חמאות הגוף מיועדות לבעלי עור יבש וכזה המאבד את גמישותו וניכרים בו סימני יובש גסים בעקבים במרפקים ואפילו בברכיים", מציין ד"ר קובי שמיר מוסמך לרפואה סינית ולרוקחות קוסמטית וטכנולוג ראשי במעבדות תפוח טכנולוגיות טבעיות, "אך חמאת השיאה המוכרת לכן היטב מתחום חמאות הגוף היא כמוזכר רכיב קוסמטי מופלא גם בתכשירים טיפולים קוסמטיים שנועדו לטפח ולטפל גם את עור הפנים השיאה מומלצת לטיפול בפריחות, בגירויים, באלרגיה בעור, בכוויות קור, בכוויות שמש ובפציעות קלות, היא מעולה כקרם לחות לבעלי עור רגיש במיוחד ולתינוקות (הרכבה דומה להרכב הוורניקס, החומר העוטף את העובר בצאתו מהרחם) ומצוינת באופן כללי להזנה מוגברת".

ואכן, במהלך מחקר שנעשה בחמאת השיאה על ידי רופאי עור בצרפת, בוצע ניסוי על כ-35 אנשים הסובלים מתופעות עור שונות, ביניהם: פריחות, כוויות, יובש, קמטים ועוד ובתום הניסוי בקרב כל האובייקטים שלהם ניתנה השיאה כמוצר טיפולי הוכחה הטבה משמעותית בתופעות מהם סבלו, וחלקם אף הגיעו לריפוי מלא.

הגנה וזוהר
חווי פילוסוף ביולוגית ומנהלת ההדרכה ב'פיטו פריז': "חמאת השיאה מזינה גם את עור הקרקפת והשיער במרכיבים חיוניים הנחוצים להם לאיזון מושלם. השיאה מעניקה להם לחות ואף מסייעת במניעת קשקשים ומעניקה חיים לקצוות שיער שרופים. חמאת השיאה תגן על השיער מקרינת השמש, ממייבש השיער, משיער צבוע ומקורזל בשונה ממוצרים שמבוססים על פטרוליום (נפט), ונועדת לה חשיבות רבה בתחום השיער כמי שאינה סותמת את נקבוביות העור והשיער. החמאה מרככת, מגנה מנזקי רדיקלים חופשיים ומעניקה לשיער ברק, חיוניות וזוהר".

בשורה התחתונה ועם כל הפיח, העשן והזיהום הסביבתי שסביבנו, השימוש בתכשירים מועשרי שיאה עשוי להוות חסם טבעי כמעט מושלם לכל הרע שעור הפנים, הגוף והשיער שלנו נחשפים אליו בשגרה, וככזאת אולי הגיע הזמן להפסיק לחשוב שחמאה היא מרכיב שטוב בטוסטים או במאכלים.

אז איפה תמצאו אותה?

EXTRA REPAIR MOISTURE CREAM של 'בובי בראון' - קרם לחות עשיר ואינטנסיבי לעור יבש עד יבש מאוד וכן ב- VITAMIN ENRICH FACE BASE קרם פנים לעור שמן, מייקאפ LONG WEAR EVEN FINISH FOUNDATION ו- שפתון CREAMY LIP COLOR מאותו המותג. קרם פנים אולטרה ריץ' ופילינג לפנים מבית 'לאוקסיטן'. שפתוני צ'אבקי סטיק של 'קליניק'. ליפ קונדישינר, ותחליב הלחות סטודיו מוייסטר פיקס מבית 'מאק'. קרם היום RADIANCE DIAMONDS ומסכת היופי והלחות HYDRA SUBLIME BEAUTY MASK WITH PLANT EXTRACT של 'ג'ייד'. קרם הגוף Rich and intensive body care cream של 'יובנה'. קרם משקם של 'ד"ר קליין'. קרם גוף של סאקרה, קרם הזנה 24/7 לעור רגיל - יבש - Nourishing & protective Night Cream וקרם הזנה לעיניים - Nourishing Concentrated Eye Cream מאותה הסדרה של המותג 'שיק תמרוקים'. קרם לחות אינטנסיבי Deep hydramoist של YE מבית הקוסמטיקאית יפית אלימלך, מסיכת שיער PHYTOKARITE של המותג 'פיטו פריז'. קרם לחות לכף הרגל מסדרת PRO של 'אורלי', שפתוני הלחות של המותג בטעמים 'ליפסמקר'. קרם ידיים Nutri-Protect של 'יונקה פריז', קרם ידיים ופילינג חמאתי של 'אהבה מעבדות ים המלח', שפתונים וגלוסים של בועז שטיין. קרם לחות לעור רגיל עד יבש SPF 15 וקרם הזנה וטיפול בקמטים – 'תפוח טכנולוגיות'.






























נשים פנים עור טיפוח קרמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד