כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מאז תחילת המדידות

נרשמו הטמפרטורות הגלובליות הממוצעות הגבוהות ביותר

בשבוע שעבר (השבוע הראשון של חודש יולי) נרשמו הטמפרטורות הגלובליות הממוצעות הגבוהות ביותר מתחילת המדידות, ונקבע שיא חדש במונחים של טמפרטורות יומיות. כך עולה מנתונים ראשוניים מיפן, שעולים בקנה אחד עם מערך הנתונים של קופרניקוס 

נרשמו הטמפרטורות הגלובליות הממוצעות הגבוהות ביותר
אילוסטרציה צילום: pixabay

לטמפרטורות שוברות השיאים ביבשה ובאוקיינוס יש השפעות הרסניות על המערכות האקולוגיות ועל הסביבה. לירידה הדרמטית בהיקף הקרח באנטרטיקה, שהגיע להיקף הנמוך ביותר שלו ביוני מאז החלו תצפיות לוויין, ב-17% מתחת לממוצע, ושבר את השיא הקודם של יוני בהפרש ניכר, יש השלכות גדולות על עליית פני הים העולמית.

כל אלה מדגישים את השינויים מרחיקי הלכת המתרחשים במערכת כדור הארץ כתוצאה משינויי אקלים שנגרמו על ידי האדם.

גם חודש יוני 2023 היה חם מהממוצע של 1991-2020, ושבר את השיא הקודם של יוני 2019, וזאת למרות שהיה קריר מהרגיל בכמה מקומות כולל מעל מערב אוסטרליה, מערב ארצות הברית ומערב רוסיה. עם זאת, טמפרטורות שיא נמדדו ברחבי צפון מערב אירופה, וגם חלקים מקנדה, ארצות הברית, מקסיקו, אסיה ומזרח אוסטרליה היו חמים משמעותית מהרגיל.

בנוסף, יוני 2023 היה יבש מהממוצע ברוסיה, חלקים מאפריקה, דרום אמריקה ואזורים באוסטרליה. ובחלק גדול מצפון אמריקה, התנאים תרמו לשריפות קשות ולהתמשכותן. מנגד, באיזורים רבים משקעים כבדים הובילו לשטפונות.

גם טמפרטורות פני הים העולמיות הגיעו לשיא בחודשים מאי ויוני ביחס לתקופה זו של השנה, ואילו בצפון האוקיינוס האטלנטי הטמפרטורות שנרשמו היו אף גבוהות מהתחזיות של המודלים.

חשוב להסביר כי טמפרטורות המים בצפון האוקיינוס האטלנטי היא אחד המניעים העיקריים למזג אוויר קיצוני. עם התחממות האוקיינוס האטלנטי ישנה סבירות גוברת ליותר הוריקנים וציקלונים טרופיים ולארועי גשם כבד או לבצורת במערב אפריקה.

על פי הערכת שירות שינויי האקלים קופרניקוס מסתמן כי החום בצפון האוקיינוס האטלנטי נגרם על ידי שילוב של זרימה חריגה לטווח קצר באטמוספירה ושינויים ארוכי טווח באוקיינוס. ככל הנראה הטמפרטורות הגבוהות לא קשורות לאל ניניו, שרק עכשיו מתחיל להתבסס באוקיינוס השקט הטרופי.

יתרה מזו, לא מדובר רק טמפרטורת פני השטח, אלא כל האוקיינוס מתחמם וסופג אנרגיה שתישאר שם במשך מאות שנים.

כפי שכבר צוין על ידי הארגון המטאורולוגי העולמי, אנחנו בפתחה של שנת אל ניניו, וניתן לצפות לשיאים נוספים ככל שאל ניניו יתפתח. השפעות אלה עשויות להמשך גם לתוך 2024.

(פורסם על ידי ד"ר לילך לב מהשירות המטאורולוגי)

טמפרטורות התחממות השירות המטאורולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד