י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ריבלין ונתניהו פתחו את מושב החורף בכנסת

הנשיא: "הוכיתי תדהמה מהבריונות הקשה שזיהמה את הדיון" • ראש הממשלה: "אין אמירות כוללניות בנושאי ביטחון"

ריבלין ונתניהו פתחו את מושב החורף בכנסת
דוברות הכנסת

נשיא המדינה ראובן ריבלין חזר לכנסת לראשונה מאז הושבע לתפקיד הנשיא, ופתח לראשונה בתפקידו כנשיא את מושב החורף של הכנסת. נאומו הוקדש רובו ככולו לשיח המתפתח בחברה הישראלית לאור המחלוקות המחריפות והשסעים המתרחבים. הנשיא התייחס בין השאר לביקורת האישית שספג בתקופה האחרונה לאור התבטאויותיו. הנשיא פנה לחברי הכנסת ואמר להם כי השתיקה סביב הסוגיות הרגישות - מסוכנת.

"אנחנו נפגשים כאן היום, אחרי קיץ קשה, כואב ומדמם", אמר ריבלין, "בקיץ הארוך הזה, ידענו להתאחד, מול אויב חיצוני. אבל בקיץ הזה הקדשנו גם לא מעט זמן לצערי, כדי לסמן אויבים מבית. 'חתיכת יהודון שקרן'. כך הטיחו בי מבקריי, ועוד אמרו: 'יימח שמכם סוכנים ערבים'. 'לך תהיה נשיא בעזה'. 'חנפן מסריח'. 'נבלה סרוחה'. 'אפס מאופס', 'בוגד, נשיא של חיזבאללה'.

"אלה הם רק מקצת הקולות, לדברי הרפש שהוטחו בי בעקבות דברים שאמרתי ואירועים שבהם השתתפתי. וכל העם, וכל נבחריו, רואים ושומעים את הקולות. אני מוכרח לומר, שהוכיתי תדהמה מהבריונות הקשה שזיהמה את הדיון. אני שואל את עצמי, ואתכם חברי הכנסת נבחרי הציבור, כיצד הגענו למצב שבו אמירות פשוטות על חיינו כאן, שבו השמעת דעות המבטאות את הערכים שהיוו עד לא מזמן את המכנה המשותף שלנו, זוכות לתגובות כאלה?"

הנשיא ריבלין פנה אל חברי הכנסת ואמר: "אסור לנו לשתוק. השתיקה שלנו מסוכנת. הבית הזה ידע ויודע וויכוחים קשים, לפעמים אפילו צעקות. זוהי דרכם של דיונים רגישים בארץ חמת מזג כשלנו. זוהי דרכה של הפוליטיקה. אבל, אני חושב שלאחרונה, דווקא השתיקה סביב הנקודות הרגישות, הלא נוחות, הלא פופולאריות כלפי ציבור בוחריך; שדווקא השתיקה נוכח השחיקה הקשה בערכים שמשותפים לכולנו, מהדהדת יותר מכל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את סקירתו המדינית במליאת הכנסת: "במבצע צוק איתן אל מול מתקפת טרור הראתה ישראל לעולם מהם נחישות ואחדות, מול מתקפת החמאס שנועדה לחטוף את חיילנו ולהחזיק את אזרחנו כבני ערובה. מוטטנו את הטרור וחיסלנו רבים ממפקדי הטרור. הנחתנו על חמאס מכה קשה ביותר. נחשוף את השקרים ועלילות הכזב המוטחות נגד צה"ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם שיצא למלחמה שאין צודקת ממנה. ישראל גאה בעמה ובצבאה. ישראל לבדה עומדת מול כוח אסלמי קנאי. עמידה איתנה זו אפשרה לנו לדחות על הסף את תכתיבי החמאס שהיו מסכנים את ישראל".

בהמשך עבר ראש הממשלה לדבר על המשא ומתן המדיני עם הרשות הפלשתינאית. "במערכה המדינית דרושה לנו אותה נחישות עוצמה ואחדות כמו במבצע הצבאי. גם כאן, יש מי שרוצה להכתיב לנו תנאים שיסכנו את עתידנו. תנאים של הקמת מדינה פלשתינית בלי שלום ובלי ביטחון, הכנסת פליטים וחלוקת ירושלים. ואחרי כל הדרישות המופרכות הללו הם אינם מסכימים לתנאי הבסיסי ביותר במו"מ בין שני עמים. הכרה הדדית".

נתניהו אמר: "יש כאלה שאומרים לי נצייר מפה נשרטט גבול עם הרשות הפלשתינאית ואחר כך 'יהיה בסדר'. יהיה בסדר? כפי שהיה בסדר אחרי שיצאנו מעזה? יצאנו מלבנון? מה הטעם בשרטוט גבול אם איננו יודעים איזו מדינה נקבל בצד השני של הגבול. נקבל עוד עזה? נקבל כמה תת מדינות גועשות? אולי רפובליקת דאע"ש? כראש ממשלת ישראל השאלות הללו מעסיקות אותי ללא הרף. אינני מוכן להסתפק באמירות כוללניות בענייני ביטחון. כי מה שיקבע הן לא המילים היפות על הנייר אלא החיילים בשטח. מי ימנע חפירת מנהרות מטול כרם? רק חיילי צה"ל. בהגנה על ישראל, אין תחליף לחיילי צה"ל".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג, תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו. ח"כ הרצוג התייחס לתקציב שמוגש לכנסת, למצב הביטחוני בירושלים וליחסי ישראל ארה"ב, והאשים את נתניהו באופן אישי בכישלון, לטענתו של ח"כ הרצוג.

"לצערי הרב יש מי שדואג להפוך את ישראל למדינה שאזרחיה מבקשי לחם הם, מדינה שפושטת יד ורגל, והאיש שדואג לכך הוא לא אחר מאשר ראש הממשלה, שהנפיק לאזרחי ישראל 'תעודת עניות' - בדמות תקציב המדינה. מעתה, אם חלילה יקבל התקציב השערורייתי הזה את אישורכם, חברי הכנסת, לכל אחת ואחד מאזרחי ישראל תהיה בכיס תעודת עניות, בנוסף לתעודת הזהות. ועל תעודת העניות הזו חתום אדם אחד: בנימין נתניהו, שבעודף אמביציית הישרדות ובחוסר אחריות לאומית משווע, רקח את תקציב הבושה והחרפה שאתם חברי הכנסת תתבקשו כעת להכשיר. התקציב הזה הוא שלך ראש הממשלה. תקציב שהממשלה בראשותך אישרה אותו. ואתה, כתחבולן פוליטי, העדפת למנות לתפקיד שר אוצר, טירון פוליטי חסר ניסיון מקצועי, ולהשתמש בו כמגן אנושי".

צילום: דוברות הכנסת












חורף כנסת מושב ריבלין מליאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד