כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בעקבות המחסור במדפים

הצעד של משרד האוצר להגדלת מלאי החלב

שר האוצר סמוטריץ׳, חתם על צו, המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר. זאת לאור המחסור הקיים בחלב ברשתות.

הצעד של  משרד האוצר להגדלת מלאי החלב
מוצרי חלב צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, חתם היום (רביעי) על צו, המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר. זאת לאור המחסור הקיים בחלב ברשתות. את הצעד עשה השר מבלי להתייעץ עם משרד החקלאות.

כיום, על ייבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. כדי להתמודד עם המחסור, חתם השר על ביטול המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023.

ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שכיום אין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

בהצהרה לתקשורת אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "קיבלתי היום החלטה היסטורית. חתמתי על צו המבטל בהוראת שעה למשך שלושה חודשים, עד לאחר החגים, את 40 אחוזי המכס המושתים היום על חלב מיובא.

אני עושה זאת בזהירות רבה אך באחריות המתבקשת על מנת למגר את המחסור בחלב במדפים שאזרחי ישראל חווים בשבועות האחרונים. הורדת המכס היא הצעד הנכון מאחר וזו הדרך המהירה ביותר להשלמת הפער ולמיגור המחסור בחלב.

בשנים האחרונות יותר מדי פעמים נחשפנו למחסור של חלב במדפים. חלב, מוצר הצריכה הנמכר ביותר בישראל – חסר במדף. זו מציאות שאני לא מוכן לקבל אותה, בוודאי לא בקיץ כשהילדים בחופש ולקראת חגי תשרי. לכן היום אנחנו משנים את המציאות הזו".

סמוטריץ' הוסיף: "חשוב לי דווקא בשלב הזה לומר את הדברים הבאים. החקלאות והחקלאים הישראלים חשובים לי מאד הם עושים ציונות ובלי ציונות מדינת ישראל לא תשרוד.

החקלאים הם אנשים שקמים בכל בוקר מוקדם מאד ובמסירות עושים את העבודה הקשה ביותר כדי לשמור על הקרקע, להתיישב באיזורי הספר ולדאוג לביטחון התזונתי של אזרחי ישראל.

רק בתקציב האחרון החלטתי על מענקים של מיליארדים להשקעות הון ולחדשנות בחקלאות בשנים הקרובות. החלטתי זאת כי אני מאמין בחקלאות הישראלית, מאמין בחקלאים הישראלים ומאמין בערך המשמעותי שהם מביאים לציונות, לחברה, לביטחון התזונתי ולמשק הישראלי.

יש לי בשורה נוספת לחקלאים, אני מתכוון להרחיב את מכסת העובדים הזרים לחקלאות ולהוזיל את עלותם, כי אני מודע למצוקה הקיימת בתחום ולקשיים העצומים אתם מתמודדת החקלאות הישראלית של חוסר בידיים עובדות בחקלאות. כמו כן, אנחנו משקיעים מאות מיליונים בתמיכות ישירות בחקלאים. אני מאמין בחקלאות הישראלית ואני ניצב לצידם של החקלאים הישראלים.

אך באותה נשימה אני שב ואומר, יותר מדי פעמים בשנים האחרונות אזרחי ישראל הגיעו למרכולים ורשתות השיווק ולא מצאו חלב על המדפים. זו מציאות שאני לא מוכן לקבל, נקודה".

לסיום אמר: "בתקופה האחרונה קיימתי שיח מעמיק עם גורמי המקצוע וכלל השחקנים במשק החלב ובחנתי מספר דרכים לטיפול במחסור בחלב. בשבוע שעבר פרסמתי להערות הציבור צו המבטל בהוראת שעה את המכס שמושת היום על ייבוא חלב. שמעתי את הערות הציבור, נפגשתי עם חקלאים ומועצת החלב ושקלתי בכובד ראש ובאחריות רבה את הצו.

בשלושת החודשים הקרובים נבחן את השפעות הצו על השוק גם ביחס לכמות וגם ביחס למחיר וניכנס לשיח אינטנסיבי עם כלל השחקנים במשק החלב כדי לבחון את התיקונים שנדרש לבצע בכדי להבטיח אספקה שוטפת ומחיר אופטימלי של חלב ומוצריו.

מה שעומד לנגד עיני זה אך ורק טובתם של אזרחי ישראל כולם לצד השמירה על החקלאות כערך לאומי וציוני ראשון במעלה".

חלב בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד