כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מחברון לאנגליה

תיעוד ענק: מסע 'ורוממות האדם' בראשות הגר"ד כהן

סיקור ענק ותיעוד מסכם ממסעו ההיסטורי של ראש הישיבה הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה לאנגליה. 'בחדרי חרדים' עם סיקור המסע, בלונדון, מנצ'סטר וגייטסהד

תיעוד ענק: מסע 'ורוממות האדם' בראשות הגר"ד כהן
סיכום מסע הגר"ד כהן בלונדון צילום: באדיבות המצלם

מסע החיזוק "ורוממות האדם" של ראש הישיבה הגר"ד כהן באנגליה הסתיים בחיזוק גדול להמוני מבקשי תורה ששמעו את שיחותיו והדרכותיו של ראש הישיבה. 

עם נחיתתו של ראש הישיבה הגר"ד כהן קיבלו את פניו בשדה התעופה היתרו הרב ר' לייבי לוינסון ור' אברהם גולדשטיין. משם נסע הגר"ד כהן למסור את השיעור כללי בסוגיית ידות בקידושין בישיבת 'חיי עולם' שבראשות הגאון רבי שלמה פרישוואסר.

לאחר מכן פתח ראש הישיבה את סדר ב' בשיעור בבית המדרש אהל משה שם מסר ראש הישיבה מאמר נוקב בנושא של חיבור התורה לאדם. לאחר מכן מסר הראש ישיבה שיעור בישיבת' מקור חיים' בראשות הרב שמואל ג'וסף.

משם המשיך ראש הישיבה לכולל 'בית אהרון' שם התקבצו כלל הכוללים מהאזור יחד עם תושבי האזור, לשמוע שיחת חיזוק כללית. לעת ערב התקיים בביתו של המארח הרב לייבי לוינסון, אסיפה ייחודית של כלל מנהלי מוסדות החינוך הטהור אשר באו לקבל את העצה הנכונה בדרכי החינוך.

ראש הישיבה דיבר על כך שסבלנות היא יסוד ההצלחה של מחנך, עוד הוסיף כי כל נפש הוא עולם מלא, וח"ו כשמישהו מפסיד בן או בת בחינוך הוא מפסיד עולם מלא ולכן זה אחריות גדולה מאוד, עוד הוסיף בנוגע לזרוק בחור מהישיבה מרן הרב שך זצ״ל אמר שאם גורם נזק לאחרים חייבים להוציא, אבל אלו שהם לא קלים ולא גורמים נזק לאחרים צריכים לשמור עליהם מאוד ולא לתת להם ח״ו הרגשה שהוא לא מוצלח, כי מי שאין לו אימון בעצמו לא יצליח, כמו"כ עמד על כך שגם כשמוכיחים לא להגיד תחת כעס וחוסר שליטה, אלא רק מתוך מחשבה תחילה.

לגבי בתי החינוך והסמינרים לבנות היום אמר הגר"ד שזה ממש בית של חינוך לתורה ויר"ש.

שאלה שנשאלה מאחד ממנהלי המוסדות: כמה לתבוע היום מילד או מתלמיד? ראש הישיבה השיב: לאבא יש את ההרגש האמיתי עד כמה כדאי לא לתבוע, אבל המהלך בכלל הוא לא לתבוע, אלא להגיד לילד יש לך הרבה כוחות וככל שהילד יותר מוכשר צריכים להרים אותו יותר.

במענה למנהל חיידר נוסף השיב ראש הישיבה כי מי שקיבל 80% במבחן אפשר להגיד לו שאם יקבל יותר יקבל פרס, אבל לא להגיד לו שב80% הוא לא טוב או לא מצליח חלילה. במענה בדרכי החינוך לראש ישיבה קטנה אמר ראש הישיבה כי שיעור ג' ישיבה קטנה צריכים שמירה וחיזוק מעולה כי הפיתויים והסכנות היום מדברים לגיל שלהם. בסיום הדברים בירך ראש הישיבה את כל המחנכים והמנהלים בהצלחה רבה במלאכת הקודש, ושלא יכשלו בלשונם, ויזכו להעמיד תלמידים הגונים שיפארו את מוסדות התורה בעיר , ונחת מכל יוצאי חלציהם אכי"ר.

ביום השני למסע הגיע ראש הישיבה למנצ'סטר, למשלחת ראש הישיבה הגר"ד כהן הצטרפה קבוצת יקירים שהגיעו מיוחד מאמריקה ביניהם ראש הקהל מלייקווד הרב יצחק רוקובסקי הזוכה לקירבה מיוחדת מראש הישיבה .
התרגשות עילאית והתרוממות עצומה ממסע הקודש לחיזוק ורוממות האדם באנגליה

המסע החל בביקור מיוחד בחיידר תורה ודעת, ראש הישיבה התפעל מאד מהחינוך הטהור לעבודת ד' הקיים אף בעיר לונדון. משם יצאה המשלחת בשיירת כבוד לעיר מנצ׳סטר שראשי הקהל שם דאגו לשלוח מראש את כל הנדרש להגעת משלחת ראש הישיבה. בפתח העיר מנצ'סטר התרכזו כלל תלמידי החיידרים למעמד קבלת פנים ראש הישיבה, שנשא דברי חיזוק למחנכים ולתלמידים והאריך בדרך החינוך הנכונה. מיד לאח"מ נשא הראש ישיבה שיחת חיזוק מרוממת לכל אברכי הכוללים בעיר.

בישיבת עץ חיים בעיר מנצ'סטר מסר הראש ישיבה שיחה והדרכה לבחורים העולים מהמכינה לישיבה קטנה, ועמד על הנקודה שצריכים להעריך את המתנה האין סופית שנתן לנו הקב"ה והיא התורה הקדושה.

משם המשיכה המשלחת להיכל ישיבת שערי תורה בראשות הגאון רבי גבריאל קנופלר שם מסר ראש הישיבה שיעור כללי בסוגיית דין שיעבודא דאורייתא, הראש ישיבה העמיק לבאר הסוגיא אי הווי מדין ערבות או מדין קניין ובירור הצדדים, בסיום השיעור הוסיף ראש הישיבה דברי חיזוק ומוסר לתלמידי הישיבה. לאחר השיעור כללי הלך ראש הישיבה לבית ר"י שערי תורה הגאון רבי גבריאל קנופלר, שם דנו ופלפלו בעומקה של תורה ואגדה.
מיד לאח"מ מסר הראש ישיבה, למאות בני הקהילה בעיר מנצ'סטר שיעור מיוחד בהלכה ואגדה שעסק בשיטת הרמב"ם בדין תפלה דאורייתא, בבית הכנסת היכל אברהם.

מאות רבות של בחורי ישיבה ואברכים המתינו מחוץ לבית האכסניה של ראש הישיבה בבית משפחת הר"ר יוסף חפץ על מנת לעבור ולקבל את העצה הנכונה, הדרכה וברכה. בהמשך התקיימה אסיפת מחנכים בבית האכסניה של הר"ר יוסף חפץ, שם הרחיב הראש ישיבה בדרכי ההחינוך וההוראה, משם יצאו לבית המדרש בית מרדכי שם המתינו מאות איש למשא ראש הישיבה שהאריך בשבח קיום הכולל ערב במקום הגורם לכל אחד להיות מחובר לתורה מחובר לקב"ה ובזה מאציל עליו כל הטוב שבעולם. משם המשיכו לבית כנסת של הרב הוף שם דיבר הראש ישיבה בפני מאות רבות של תשובי האזור, כאשר הציבור כולו מתגדל ומתרומם מגדול המעמד והשעה.

בדרך מהעיר מנצ'סטר לגייטסהד שח ראש הישיבה לתלמידו נאמנו הרה"ג ר' אהרון רום ראש הכולל הגדול הלכה למשה, כי החינוך שקיבל בישיבת חברון הוא לימוד התורה ללא משטר וכפייה, וגם שהמשגיח הגאון רבי מאיר חדש זצ״ל היה צריך להעיר לבחורים, אופן ההערה שלו היה מיוחד, ואם היה לו תרעומת על מישהו, הוא לא היה אומר לו גוט שבת וממילא הבחור הבין שיש לו תרעומת עליו וסיפר הראש ישיבה דבדידו הוי עובדה בענין חתונה שהשתתף בה וזה לא היה לרוח המשגיח זצ״ל ובליל שבת הוא לא אמר לו גוט שבת, מיד לאחר הסעודה עלה אליו הביתה והמשגיח זצ״ל ישב איתו רבע שעה ודיבר איתו על יסוד השתתפות בשמחה של חברו ולא דיבר איתו מילה על השתתפות שלו בחתונה המדוברת. ואמר שבזה היה לו הרבה יותר תועלת, מאשר לדבר איתו על סיבת ההשתתפות שלו בשמחה שהיתה, כי מיד היה צריך להעמיד לו תירוצים ולא היה מקבל ההערה עצמה, בהמשך כאשר דיבר על מעשה חסד ואסיפת זכויות, סיפר שפעם היה בעל תוקע שלא היה תוקע טוב ושאל אותו למה אתה רוצה לתקוע?! הרי זה לא הולך, ענה לו הבעל תוקע שהוא רוצה זכויות, אמר לו הראש ישיבה אם אתה באמת רוצה זכויות, הזכות הכי גדולה שלך שהציבור יצא ידי מצות תקיעת שופר.

בבוקר יום שלישי למסע החיזוק ורוממות האדם נפתח בעיר גייטסהד אין הדיו יכול להכיל ולבטאות את גודל ההתלהבות וההתרגשות של בני הישיבות והאברכים בני הקהילה בגייטסהד ראש הישיבה הגיע לעיר.

המקום הראשון בביקור אליו הגיע ראש הישיבה היה בישיבה הגדולה בגייטסהד בראשות הגאון רבי אברהם גורביץ שקיבל את פניו ומיד בהיכנסו לישיבה, מיד לאח"מ מסר ראש הישיבה את השיעור כללי בהיכל הישיבה כאשר מאות הבחורים מקשיבים בצמאון גדול לשיעור בדין יד לקידושין, לפאה ולצדקה וכן למאמר שיחת חיזוק בסוף השיעור.

משם המשיכה המשלחת לישיבה קטנה בגייטסהד 'תפארת יעקב' בראשות הגאון רבי עזריאל יפה, שם נשא ראש הישיבה שיחת חיזוק לתלמידי הישיבה. בשעה 12:00 לפנה"צ התקבצו כל אברכי העיר גייטסהד לכולל הגדול במקום לשמוע את שיעורו של ראש הישיבה בדין רוב וחזקה, כאשר בסוף השיעור נאמרו אף דברי חיזוק ומוסר, לאח"מ התאספו ילדי החיידר של גייטסהד לקבלת פנים מיוחדת ראש הישיבה ובהכנסו פצחו בשירה אדירה לכבוד התורה ולומדיה.

משם המשיך ראש הישיבה לקיום מצוות ביקור חולים כאשר הלך לבקר את ידיד נפשו הגאון רבי עזריאל רוזנבוים ראש ישיבת גייטסהד, שמחת ראש ישיבת גייטסהד שם היתה לאין ערוך כאשר ראה את פני ראש הישיבה ש ואף שרו זה לזה מתוך תחינה והתרגשות ׳ימים על ימי מלך תוסיף שנותיו בכל דור ודור׳ 'אורך ימים ושנות חיים יוספיו לו'.

עקב הלו"ז הצפוף והזמן הקצר שבו שהה ראש הישיבה בעיר גייטסהד דאגו ראשי הכולל הישיבות ומנהלי המוסדות בעיר לקבץ את כלל הציבור למקומות מרוכזים על מנת שכולם יספיקו לשמוע ולהתברך ראש הישיבה.
ראש ישיבת גייטסהד הגר"א גורביץ ליווה את ראש הישיבה עד כניסתו לרכב שלקח אותו לשדה התעופה שליד גייטסהד משם טסה המשלחת חזרה ללונדון.

בשדה התעופה נפרד ראש הישיבה מהרב יוסף חפץ ובנו ר' מרדכי שלא נחו ולא שקטו להיות לצדו מרגע שהגיע למנצ׳סטר עד יציאתו מגייטסהד, ראש הישיבה בירך אותם בחמימות רבה. מיד בחזרתו ללונדון המתינו לקבל את פניו בבית האכסניה אצל הר״ר לייבי לוינסון, רבים מנכבדי הקהילה ובראשם הגאון רבי גבריאל קנופלר ואחיו הגאון רבי ברל קנופלר.

לאחר תפילת מנחה יצאו כולם יחד עם ראש הישיבה למעמד ההספד המרכזי על מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ"ל בבית הכנסת 'הנדן עדת' שהיה מלא וגדוש בציבור מכל גווני הקשת של העיר לונדון. ראש הישיבה עלה לארון קודש כשהוא עטוף בטלית קודש וחיל ורעדה אחזה בציבור במעמד.

בדברי ההספד ציין ראש הישיבה שני נקודות מהותיות, א. שהיה לרבנו הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ"ל שהוא זכה להיות ממוסרי התורה שכך היא דרכה של תורה הנמסרת מדור דור.

ב. ציין את גודל מעלת לימוד המוסר שמרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ"ל כל כך הרבה לעמוד על זה, וציין שלימוד המוסר לא מחליש ח״ו את האדם, אלא מעלה אותו לרמה שיכול להגיע אליו.

מיד לאחר ההספד הלך ראש הישיבה מלווה ברב לייבי לוינסון לביקור בביתו של הנגיד הרב ישראל פלץ מגדולי תומכי התורה שבדורינו להוקיר ולהעריך את גודל שכר תמיכתו בלומדי התורה הקדושה. לאחר שובו לאכסניה צבאו המונים מבני הקהילה לקבל עצה וברכה עד מאוחר בלילה.

ביום הרביעי  לאחר תפילת שחרית בביתו של הרב לייבי לוינסון דיבר ראש הישיבה לקבוצת נגידי עולם התורה בביתו של הר"ר דניאל קליין והפליג מאד בשבחו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, שניצל מגיא ההריגה של המלחמה להצילו ולהעמידו למנהיג בישראל ושבזכותו והנהגותיו עולם התורה פרח ושגשג מאוד לאין ערוך בארץ ישראל.

משם יצאה המשלחת לישיבה קטנה בית מדרש עליון שם נשא ראש הישיבה דברי חיזוק ומוסר. דברי חיזוק ומוסר נוספים נשא ראש הישיבה בבית הכנסת המפואר סיני לבני הכולל בראשות הגאון רבי ברל קנופלר. לאח"מ התאספו המוני תושבי העיר לונדון לקבלת קהל בבית הרב לייבי לוינסון, עד יציאת ראש הישיבה לשדה התעופה מלווה בנכבדי הקהילה.

נכבדי הקהילה ובראשם הרב לייבי לוינסון הודו מאוד לראש הישיבה על החיזוק העצום שיהודי אנגליה זכו בארבעה ימים שהיה פה, בשיעורים ובמאמרי חיזוק במוסדות התורה בלונדון, מנצ’סטר וגייטסהד וגם על ההספד המרטיט והמיוחד שהיה על מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצ"ל, שחיבר את כלל הציבור באנגליה למרן זצוק"ל. כולם הדגישו לראש הישיבה שמלבד השמחה של לימוד התורה והבנתה בשיעורים שנאמרו בכל מקום ובמאמרי החיזוק העמוקים והמבוארים שנתן שחיזק את כולם, זכה ראש הישיבה ששם שמים מתרגש על ידו ונתאהב על ידו.

ראש הישיבה הודה לכל הקהל על הזכות שנתנו לו ובפרט להרב לייבי לוינסון ורעייתו שתחי' על ההכנסת אורחים המיוחדת שלהם ואף הוסיף שעל הזכויות שיש מהנסיעה הזו יעמדו להם.

משלחות ראש הישיבה מאמריקה ומארץ ישראל עושים את דרכם חזרה למקום מושבם, כאשר כבר בשעות הבוקר יחל ראש הישיבה לבחון לצד ראש הישיבה הגר"י חברוני, את טובי הבחורים מהישיבות קטנות המתעדים להגיע שנה הבאה ללמוד בישיבת חברון כנסת ישראל גבעת מרדכי, וכבר בצהריים מסר ראש הישיבה שיעור כללי בהיכל הישיבה.

הרב דוד כהן ישיבת חברון לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד