כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
היבט מסקרן

ואכלת ולא שבעת: מה גורם לרעב אחרי צריכת קנאביס?

היבט מסקרן אחד משך את תשומת לבם של חוקרים ומטופלים בקנאביס כאחד - הפוטנציאל של קנאביס רפואי לעורר רעב. רעבים לשמוע את התשובה?

ואכלת ולא שבעת: מה גורם לרעב אחרי צריכת קנאביס?
קנאביס צילום: freepik

בשנים האחרונות, קנאביס רפואי הופיע כאופציה טיפולית מבטיחה במצבים שונים, החל מטיפול בכאבים כרוניים וכלה בהקלה על תסמינים הקשורים לתופעות לוואי של טיפולי כימותרפיה . בין השפעותיו הרבות, היבט מסקרן אחד משך את תשומת לבם של חוקרים ומטופלים כאחד - הפוטנציאל של קנאביס רפואי לעורר רעב. בין אם אתם מהצד שנהנה מהתופעה או מלין עליה - לחוקרים שבוחנים את המנגנונים הבסיסיים התורמים לתופעה זו יש כמה השערות מדוע היא מתרחשת. רעבים לשמוע את התשובה?

כדאי שתכינו את התיאבון, כי יש כמה סיבות משוערות ליכולתו של טיפול בקנאביס רפואי לעורר את התיאבון שלכם. חלקן קשורות במערכת העצבים שלנו, חלקן בתמורות שחלות בהורמונים המופרשים בגופנו וחלקן דווקא בחושים שלנו - בעיקר הריח והטעם.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

המערכת האנדוקנבינואידית

המערכת האנדוקנבינואידית (ECS) ממלאת תפקיד מכריע בוויסות תהליכים פיזיולוגיים שונים, כולל תיאבון, עייפות, כאבים, מצב רוח ועוד. קנאביס רפואי מכיל קנבינואידים כגון THC וקנבידיול (CBD), המקיימים אינטראקציה עם המערכת האנדוקנבינואידית. כאשר הם נצרכים, הקנבינואידים הללו נקשרים לקולטנים שממוקמים בין היתר במוח וברקמות היקפיות שלו, מה שמעורר מפל של שינויים פיזיולוגיים המשפיעים על התיאבון.

THC, התרכובת הפסיכואקטיבית העיקרית בקנאביס, מפעילה קולטני קנבינואידים מסוג 1 (CB1) בתוך המערכת האנדוקנבינואידית, ובין היתר במוח. ההפעלה של קולטני CB1 בהיפותלמוס, אזור במוח הקשור לוויסות התיאבון, מובילה לעלייה בתיאבון ובצריכת המזון. מנגנון זה עוזר להסביר מדוע אנשים המשתמשים בקנאביס רפואי חווים לעתים קרובות רעב מוגבר - אך זה לא הכל.

שינויים הורמונליים

גרלין, המכונה לעתים קרובות "הורמון הרעב", מופרש בעיקר מהקיבה וממלא תפקיד מרכזי בגירוי התיאבון. כאשר הקיבה ריקה, רמות הגרלין עולות, ושולחות אותות למוח לעורר רעב ולקדם צריכת מזון. מחקרים מראים כי מתן THC יכול להוביל להגברת ויסות בשחרור גרלין ועל ידי כך להעצים את תחושת הרעב.

לדוגמה, מחקר מצא כי מתן THC למכרסמים העלה משמעותית את רמות הגרלין בדמם, וכתוצאה מכך עודד תיאבון וצריכת מזון מוגברים. באופן דומה, במחקר אנושי שכלל אנשים עם ירידה במשקל הקשורה ל-HIV, טיפול בקנאביס רפואי הוביל לעלייה משמעותית ברמות הגרלין, המתאם לעלייה בתיאבון ועלייה במשקל.

כתוצאה מכך, אנשים העוברים טיפול בקנאביס רפואי עשויים למצוא את עצמם חשים רצון חזק יותר לאכול עקב שחרור מוגבר של גרלין. השפעה זו יכולה להיות מועילה במיוחד עבור חולים עם מצבים המאופיינים באובדן תיאבון או הפרעות אכילה, מפני שהטיפול בקנאביס רפואי יכול לעזור לעורר את התיאבון שלהם ולתמוך בעלייה במשקל.

השפעה על התפיסה החושית

ממבדקים שנעשו עם מטופלים ברחבי העולם דווח כי קנאביס רפואי משפר את החוויה החושית של מזון, במיוחד את הטעם והריח שלו. THC - התרכובת הפסיכואקטיבית בקנאביס רפואי - מקיימת אינטראקציה עם מרכזי התגמול וההנאה של המוח, כמו למשל המערכת המזולימבית, מה שיכול להגביר את ההנאה שתפיקו מהארוחות שלכם.

כאשר THC נקשר לקולטני קנבינואידים במוח, זה יכול להגביר את שחרור הדופמין, נוירוטרנסמיטר הקשור לתגמול והנאה. הגברה זו יכולה להפוך את הארוחות לממושכות ומהנות יותר, ולהוביל לצריכת מזון מוגברת. אנשים עשויים לחוות אוכל כטעים, ריחני ומשביע יותר, מה שיכול לתרום לרצון שלהם לאכול.

עדויות אנקדוטיות ממטופלים המשתמשים בקנאביס רפואי מצביעות על כך שזנים מסוימים יכולים לשפר משמעותית את ההנאה שלהם מאוכל. לדוגמה, אנשים עשויים לדווח שאחרי צריכת קנאביס רפואי, המנות האהובות עליהם הופכות אפילו יותר מענגות, מה שמוביל אותם לאכול יותר ממה שהם אוכלים בדרך כלל.

אפקט זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור חולים עם מצבים הכוללים דיכוי תיאבון, ממש כמו הקודם - אך לא די בזה. גם אלה שנאבקים בצריכת מספיק קלוריות עקב שינויים בטעם הנגרמים על ידי תרופות או המתמודדים עם מצבים רפואיים כמו מחלות מעי דלקתיות יכולים לשפר את איכות חייהם בזכות הפן הזה של האפקט של הטיפול בקנאביס רפואי.

למה זה טוב?

עבור מטופלים העוברים טיפולים אונקולוגיים כימותרפיה, מחלות מעי דלקתיות או המתמודדים עם מצבים הגורמים לבחילות והקאות קשות, קנאביס רפואי יכול להציע שיפור משמעותי לאיכות החיים. ל-THC יחד עם קנבינואידים אחרים יש תכונות נוגדות הקאה ומעודדות תיאבון שבדרך כלל מקלות על בניית דיאטה עשירה יותר.

בחילות והקאות מתמשכות עלולות להשפיע קשות על התיאבון, מה שמקשה על אנשים לאכול ולשמור על תזונה נכונה. גם על ידי הפחתת הסימפטומים המטרידים הללו, קנאביס רפואי מעורר בעקיפין תיאבון. כאשר המטופלים אינם חווים עוד בחילה מתמשכת, הם נוטים יותר להחזיר את התיאבון ולצרוך מזון באופן קבוע יותר.

מספר מחקרים הוכיחו את היעילות של קנאביס רפואי בניהול בחילות והקאות הנגרמות על ידי כימותרפיה. לדוגמה, ניסוי אקראי מבוקר שכלל חולי סרטן שעברו כימותרפיה מצא שאלו שקיבלו קנאביס רפואי חוו פחות מקרים של בחילות והקאות בהשוואה לקבוצת הביקורת. כתוצאה מכך, הם הצליחו לעבור את הטיפול שלהם יותר בקלות ולשמור על תיאבון בריא יותר.

בנוסף למטופלים העוברים טיפולי כימותרפיה, גם מטופלים הנאבקים לעלות במשקל עקב התמודדות עם מחלות מעי, קרוהן קוליטיס, איידס, הפרעות אכילה שונות - כל אלו ורבים אחרים זוכים לשפר את איכות חייהם ולהתחיל להחזיר את התיאבון ומערכת העיכול שלהם למקום מאוזן בזכות האפקט הייחודי והמלא של הטיפול בקנאביס רפואי על המנגנון הפיזיולוגי הזה.

לסיכום

התופעה המסקרנת של תיאבון מוגבר, הידועה בכינויה ה"מאנצ'יז", אותה חווים אנשים המשתמשים בקנאביס רפואי, מיוחסת למשחק הגומלין המורכב של גורמים שונים. הפעלת המערכת האנדוקנבינואידית, גירוי של קולטני קנבינואידים, שחרור מוגבר של גרלין, העצמה של תפיסת טעם וריח, והקלה על בחילות - כל אלו כולם תורמים להתקפת הרעב המרתקת והמפורסמת הזו.

היכרות והבנה של מנגנונים אלו סוללים את הדרך ליישומים טיפוליים פוטנציאליים של קנאביס רפואי במצבים המאופיינים באובדן תיאבון. עם זאת, חשוב לציין שההשפעות מעוררות הרעב של קנאביס רפואי יכולות להשתנות בין אנשים, ויש צורך במחקר נוסף כדי להבהיר את התופעה המסקרנת הזו במלואה.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס נטוראל ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

קישורים למחקרים המדעיים הרלוונטיים עליהם מתבסס מאמר זה:

  1. The Health Effects of Cannabis and Cannabinoids: The Current State of Evidence and Recommendations for Research
  2. A pilot study of the effects of cannabis on appetite hormones in HIV-infected adult men
  3. Tetrahydrocannabinol for Refractory Vomiting Induced by Cancer Chemotherapy

Endogenous cannabinoid system as a modulator of food intake

קנאביס רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד