כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מחקר כלכלי התנהגותי

כך תשכנעו בעלי דירות להתקין גגות סולאריים

מחקר כלכלי התנהגותי ראשון מסוגו שבוצע עבור "שמש לכולם" מזהה כיצד ניתן לשכנע בעלי דירות להתקין גגות סולאריים בבניינים משותפים

כך תשכנעו בעלי דירות להתקין גגות סולאריים
פאנלים סולאריים צילום: באדיבות המצלם

מיזם "שמש לכולם" הוא מיזם משותף של עמותת הפורום הישראלי לאנרגיה, קרן קימת לישראל ומשרד האנרגיה והתשתיות, שמטרתו להביא להקמת גגות סולאריים במרחב העירוני ובפרט בבניינים משותפים.

מדוע עד כה לא נעשו התקנות של מערכות סולאריות על גגות של בניינים משותפים ואיך ניתן לשנות זאת? זאת השאלה המרכזית אותה בחן המחקר שבוצע ע"י פרופ' איל פאר מהאוניברסיטה העברית וד"ר דניאלה שידלובסקי, מומחים בכלכלה התנהגותית, עבור "שמש לכולם", אשר פורסם אתמול (13.7) לראשונה, והוצג במסגרת הועידה השנתית של "האגודה הישראלית לאקולוגיה וסביבה" בגני התערוכה, תל אביב.

השאלה חשובה במיוחד לאור העובדה שדוח של המשרד להגנת הסביבה הראה כי פוטנציאל זה יכול לתת מענה לקרוב ל- 30% מכלל צרכי החשמל של מדינת ישראל. בסוף שנת 2020 עבר תיקון חקיקה אשר הוריד את רף ההסכמה הנדרש בין דיירי הבניין להקמת גג סולארי מ-100% לשני שליש מבעלי הדירות בלבד. למרות זאת, מספר ההתקנות הסולאריות בבניינים משותפים נותר אפסי.

המחקר זיהה מספר חסמים עיקריים הגורמים לכך שהמערכות הסולאריות עדין לא הגיעו לבתים המשותפים:

הכדאיות הכלכלית נמוכה בשל חלוקת ההכנסה בין בעלי דירות רבים;

קושי בהשגת מימון לרכישת המערכת הסולארית;

תהליך מורכב הן מול השכנים והן מול גורמים נוספים (חברת ההתקנה, חברת חשמל, חברת ביטוח), הדורש זמן ומאמץ רבים מועד הבית או מובילי המהלך בבניין. 

תוצאות ניסוי-סקר שנערך במסגרת המחקר בקרב כ1000 בעלי דירות בישראל הראו כי:

מרבית בעלי הדירות יעדיפו להשכיר את הגג לחברה סולארית שתקים ותתחזק את המערכת במשך 25 שנה, מאשר לרכוש אותה מכספם, על אף העובדה שפירוש הדבר הוא תגמול כלכלי נמוך יותר לבניין. הייתרון של השכרת הגג נמצא רלבנטי לכל גודל גג - גדול וקטן. 

העברת ההכנסות לטובת ועד הבית ותחזוקת הבניין (כגון שיפוץ) מעלה את הסיכוי להסכמה.

באופן מפתיע, התברר כי הקשר בין עמדות כלפי סוגיות סביבתיות למוכנות להתקנת מערכת סולארית היה יחסית חלש אנשים שהסביבה חשובה להם לא בהכרח נטו יותר לתת את הסכמתם להקמת מערכת סולארית. 

מסקנות המחקר מצביעות על כך, שבבניין משותף הפרוייקט צריך להיות כמה שיותר פשוט וקל עבור הדיירים, כך שאנשים ישאלו את עצמם: "בעצם, למה לא?"  

אוריאל בבצ'יק, מנהל אגף בכיר בפועל בחטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות: "משרד האנרגיה והתשתיות רואה חשיבות גדולה בהצטרפות הבניינים המשותפים למהפכת האנרגיה המתחדשת, זאת כדי לקדם עמידה ביעד הלאומי של ייצור 30% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת בשנת 2030. המחקר יסייע במיקוד הצעדים הנדרשים למימוש הפוטנציאל הרב הקיים במגזר זה, תוך התמקדות במוטיבציה והבנת התועלות בקרב בעלי דירות בבתים משותפים".

המדען הראשי של קק״ל ד״ר דורון מרקל :״קק״ל מנהלת את יערות ישראל והציגה את פעילותה בתחום זה. אולם, בשנים האחרונות קק״ל פועלת במאבק במשבר האקלים גם בהיבטים של אנרגיות מתחדשות והיערכות טכנולוגית לאקלים קיצוני. הפיילוט האגריוולטאי הראשון בישראל surenexus עם מעלה גלבוע אנרגיה, הפיילוט לאגירה שאינה ליתיום עם אילת אילות אנרגיה, והמיזם ״שמש לכולם״ למערכות סולאריות בבתים משותפים בפריפריה עם הפורום הישראלי לאנרגיה מהווים דוגמאות בולטות שהצגנו היום״.

פרופ׳ איל פאר: "כמו בהרבה החלטות סביבתיות, אנשים נוטים להעריך פחות רווחים שאפשר להשיג בעתיד, אם העלות שלהם בהווה היא ניכרתגדולה. לכן, המעבר למודל של השכרת המערכת הסולארית - בו אין כמעט עלות בהווה ויש רווח מיידי, אפילו אם קטן יותר - מבטיח שיותר בעלי דירות יבחרו להתקין מערכת סולארית על גג הבניין שלהם". 

עינת דטנר, מנכ"ל הפורום הישראלי לאנרגיה: "במסגרת "שמש לכולם", אנו פועלים לקדם הקמת גגות סולאריים בבניינים משותפים, תחום שקיימים בו כשלי שוק וחסמים רבים. המחקר הכלכלי-התנהגותי מצביע על כך שניתן להביא להסכמה על הקמת גג סולארי בבניין, במינימום מאמץ עבור הדיירים והשקעה כספית אפסית. "שמש לכולם" מהווה "one stop shop" להקמת פרוייקטים כאלה, ואנו קוראים לועדי בתים בכל רחבי ישראל להצטרף ולהקים גג סולארי באפס מאמץ".

 

מערכת סולארית חשמל שכנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד