כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הרב הראשי בגינוי חריף

משטרת שוודיה אישרה שריפת ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל

כלי תקשורת בשבדיה מדווחים כי המשטרה במדינה אישרה שריפת ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל בשטוקהולם. שריפת הספר צפויה להיערך מחר. במשרד החוץ ובשגרירות ישראל בשוודיה פועלים למנוע את המעשה המביש

משטרת שוודיה אישרה שריפת ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל
שריפת ספרים צילום: Pixabay

בשבדיה מדווחים כי המשטרה במדינה אישרה שריפת ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל בשטוקהולם. שריפת הספר צפויה להיערך מחר. האישור מגיע בהמשך לפולמוס שריפת ספרי הקוראן במדינה. בשנה האחרונה אישרה משטרת שבדיה הצתה של ספרי קוראן בכמה הזדמנויות, הספרים נשרפו והמהלכים עוררו זעם גדול ברחבי העולם המוסלמי.

ארגון יהודי - מוסלמי משתף פעולה לאחרונה במלחמה נגד גזענות, אנטישמיות ואיסלאמופוביה ונגד שריפת הספרים בשבדיה, חברי הארגון התראיינו לתקשורת הישראלית וסיפרו על המאבק המשותף, בראיון ליואב זהבי ב'כאן חדשות' איש הארגון מפרט את המאבק נגד השריפות.

בינואר אישרה המשטרה בקשה לשריפת ספר תנ"ך, אך דווקא בלחץ הקהילה המוסלמית בשבדיה המהלך נמנע. אם אכן יישרף מחר ספר התנ"ך, זו תהיה הפעם הראשונה שבה יוצא אל הפועל מהלך כזה באישור הרשויות השבדיות.

שגריר ישראל בשוודיה, זיו נבו קולמן פרסם גינוי חריף בטוויטר: "מגנה לחלוטין שריפה של ספרי קודש מכל דת שהיא. זהו צעד של שנאה וחוסר כבוד שאין דבר בינו לבין חופש הביטוי" • גורם במשרד החוץ ל'כאן חדשות': "במשרד החוץ ובשגרירות ישראל בשוודיה פועלים למנוע את המעשה המביש".

יואב זהבי מדווח, כי האדם שצפוי לשרוף את ספר התנ"ך הוא גבר בשנות ה-30 לחייו. הוא יעשה זאת בתגובה לשריפת הקוראן מחוץ למסגד בשטוקהולם בחודש שעבר. בבקשה שהגיש למשטרה כינה את המפגן: "התכנסות סמלית למען חופש הביטוי".

הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו פנה במכתב לראש ממשלת שבדיה בגין התכנון לשרוף תנ"ך "פגיעה בקודשי ישראל היא אנטישמיות ולא חופש ביטוי" כתב הרב.

מכתבו של הרב הראשי הרב דוד לאו מגיע בעקבות ההיתר של משטרת שבדיה שהתירה שריפת ספר תנ"ך בשם חופש הביטוי כביכול, הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו פנה במכתב פומבי לראש ממשלת שבדיה מר אולף קריסטרטון.

במכתבו כותב הרב לראש הממשלה השבדי, "הזדעזעתי לשמוע על כוונת מספר אזרחים תושבי שבדיה המתכננים להפגין מול שגרירות ישראל בשטוקהולם, ההפגנה תכלול שריפת ספר תורה. הדבר היותר חמור הוא, על פי אותה ידיעה, שבמשטרת שבדיה אישרה דבר חמור ונורא זה, זאת כמובן במסווה של חופש הביטוי".

עוד הוסיף הרב: "לפני מספר חודשים שרפו מפגינים בשבדיה את הקוראן לפני בנין שגרירות טורקיה, זה שלעצמו דבר מזעזע ומחייב את כולם למחות בכל תוקף ולגנות דבר זה. אבל עוולה זו לא מצדיקה עוולה נוספת, מעשה נבלה אחד לא מתיר מעשה נבלה נוסף. אני קורא לך לעמוד בכל תוקף שדבר זה לא יעשה. חופש הביטוי אינו מתיר לעשות כל דבר, וכל פגיעה בקדשי ישראל אינה ביטוי לחופש אלא לאנטישמיות. אני משוכנע שכל תושבי תבל מבינים את חומרת המעשים הללו ומוקיעים אותם".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שוחח לפני זמן קצר עם שר החוץ אלי כהן וביקש ממנו לפעול בנושא. "זהו מעשה מביש ואסור לנו לאפשר זאת, שוחחתי עם שר החוץ אלי כהן וביקשתי ממנו להיכנס לעובי הקורה מול עמיתו בשוודיה, כולי תקווה שנצליח למנוע זאת".

גם הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, שיגר היום (שישי), מכתב למלך שוודיה, מר קרל גוסטב, על אודות האירוע המזעזע של שריפת ספר התנ"ך הצפוי להתקיים מחר בשוודיה באישור הרשויות המקומיות במדינה.

במכתבו, מפציר הרב הראשי במלך שוודיה להפעיל השפעתו על הרשויות בכדי שיבטלו את האישור שהעניקו לאירוע הפוגעני ויימנעו את הפגיעה ברגשות העם היהודי שצפויה להיות כתוצאה מאירוע זה.

בפתח מכתבו, מגדיר הרב הראשי את האירוע כאירוע "שיש לו פוטנציאל לערער את ערכי הסובלנות, הכבוד וחופש הדת שאנו מוקירים. אני מפציר בהוד מלכותו להתערב בעניין זה ולמנוע מעשה כזה".

הרב הראשי ציין במכתבו כי הוא מגנה גם את שריפת הקוראן מול מסגד, אירוע שהתקיים לפני מספר שבועות והביא למהומות נרחבות במדינה. "אני חייב להדגיש שהמחאה שלנו אינה רק על אירוע שריפת התנ"ך המתוכנן להתקיים, אלא אנו מגנים בתוקף גם את אירוע שריפת הקוראן. כאנשים מאמינים, חשוב שנשמור על כבוד הדדי בין הדתות גם אל מול חילוקי דעות".

הרב הראשי הזכיר במכתבו כי תקופה זאת, הינה תקופת עבור העם היהודי, עם ציון ימי חורבן בית המקדש: "העם היהודי מציין כיום תקופה של שלושה שבועות בסימן עצב, לקראת ט' באב, היום העצוב ביותר בלוח השנה היהודי. יום זה משמש כתזכורת לשריפת ספרי קודש במאה השלוש עשרה באירופה, אשר יצרה תקדים טרגי למעשים מתועבים נוספים לאורך ההיסטוריה".

המשורר הגרמני היינריך היינה כתב פעם: "אלה ששורפים ספרים, בסופו של דבר ישרפו אנשים", הצהרה שבאה לידי ביטוי, למרבה הצער, בשואה האיומה. ברור שחופש הביטוי לעולם לא צריך להצדיק ביצוע מעשי אכזריות או הסתה לשנאה.

"הוד מעלתך, אני פונה אליך על רקע מסירותך לקידום שלום והרמוניה בין כל האנשים. כמנהיגה של שוודיה, מדינה הידועה במחויבותה לזכויות אדם וחופש דת, אני מבקש ממך לנצל את השפעתך כדי לבקש ששריפת התנ"ך לא תתרחש. בביטול האירוע, תשלח מסר רב עוצמה לעולם ששוודיה עומדת בתקיפות נגד חוסר סובלנות דתית וכי למעשים כאלה אין מקום בחברה מתורבתת. בעמדה זו, לא רק תשמור על כבוד העם היהודי אלא גם תגן על העקרונות שעליהם בנויה חברה הרמונית ומגוונת.
הרב הראשי מסיים את מכתבו בברכה למלך לרגל ציון 50 שנים לכהונתו של המלך הנוכחי.

"ההנהגה האיתנה והמחויבות שלך לארצך, ראויה להערכה", סיכם הרב הראשי.

שר התפוצות עמיחי שיקלי הגיב: "הוצאנו מוקדם יותר השבוע פנייה דחופה לרה״מ השבדי בבקשה שיתערב וימנע את קיומו של טקס שריפת התנ״ך מול שגרירות ישראל בשטוקלהום. משרד החוץ השבדי הביע שאט הנפש מהאירוע אולם הבהיר כי אין מניעה חוקית לפעולה מסוג זה בשבדיה והגבלות ככל שיש הן בידי רשויות החוק המקומיות. אנו פועלים כעת בערוצים נוספים במטרה להביא לביטול האירוע הבזוי הנ״ל".

שוודיה קוראן תנ''ך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד