י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הרופאים מתריעים

ארבעה מקרים קשים של כוויות מהשמש

בשבועיים האחרונים הגיעו למיון ילדים בהדסה עין כרם 4 נערות ונער עם כוויות משמעותיות על גופם לאחר שהיה ממושכת בשמש.רופאי הדסה מזהירים: "חשיפה לא אחראית לשמש, בעיקר בימי השרב הקרובים היא בבחינת סכנה של ממש"

ארבעה מקרים קשים של כוויות מהשמש
אילוסטרציה צילום: שוקי לרר

בשבועות האחרונים טופלו בהדסה עין כרם ארבעה מקרים של כוויות שמש כתוצאה מחשיפה לא ממוגנת לשמש. אתמול טופל במיון נער בן 15 עם כוויות ושלפוחיות נרחבות על כל גופו.

ד"ר סתיו סרנה כאהן מיחידת הכוויות במחלקה לכירורגיה פלסטית בהדסה, מעדכן כי כל ארבעת המקרים אשר בהם טיפל, היו כוויות שמש בדרגות שונות לאחר שהייה ממושכת של צעירות וצעיר בשמש. "מדובר בכויות שיצרו על גופן של הצעירים שלפוחיות, אודם ונפיחות וגם אם נחשבות ברמה הרפואית ל-sun burn שטחי, מביאות לסבל רב. הצעירות בהן טיפלנו, היו כאובות מאוד ושום תכשיר או קרם ביתי לא הועיל בהרגעה והפחתת הכאב".


ד"ר סער חשביה, מנהל חדר המיון לילדים בהדסה עין כרם: ״בשבועיים האחרונים פנו אלינו מספר נערות ונער עם כוויות נרחבות על גופם כתוצאה מחשיפה ממושכת ולא ממוגנת לשמש. הנערות הגיעו כאובות ובסבל רב גם לאחר טיפול אינטנסיבי נגד כאב בביתן, חלק מהנערות נזקקו להטריה – הסרה אקטיבית של השלפוחיות שעל גופן, לשמחתנו אף אחת מהמטופלים לא נזקק לאשפוז".

"רבות דובר על הנזקים ארוכי הטווח לעור של החשיפה לקרינת השמש אך לעיתים אנחנו שוכחים, בעיקר בתחילת הקיץ כי חשיפה ישירה לשמש לזמן ממושך וללא שימוש בקרם הגנה וכובע עלולה לגרום לכוויות משמעותיות ולסבל ניכר לילדים ואף למבוגרים העובדה שמדובר במקבץ של מקרים מלמדת שיש צורך להגביר את המודעות בקרב הורים ובני נוער בסיכוני החשיפה לקרינת השמש, הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר", מציין ד"ר חשביה. "חשוב להבין, מדובר בימי שמש משמעותיים בהם הקרינה חזקה ולפעמים מספיק זמן לא ארוך מאוד כדי להביא לנזק, בעיקר בחשיפות ראשונות לעונה".

"הצעירות שטופלו אצלנו לא מורגלות בחשיפה לשמש וכאשר נחשף עור בהיר ורגיש מאוד, התוצאות היו עגומות. החלק המעודד", מדגיש ד"ר סרנה כאהן, "הוא שהכויות הללו אשר מתבטאות בהמון כאב, רוב הסיכויים שלא ישאירו צלקות משמעותיות על העור בטיפול נכון ולרוב אין צורך באשפוז דרמטי. עם זאת, האירוע היה מאוד מאוד טראומטי עבור המטופלות ואני מדגיש שהנזק המצטבר הוא עצום בהיבטי העור, לרבות הסיכון להתפתחות סרטן עור על סוגיו השונים".

ד"ר חשביה מסכם: "חבל להגיע עד לחדר המיון שלנו בעקבות שהיה ממושכת בשמש. המניעה היא שם המשחק, ההתנהלות החכמה בשמש - בהגנה מקסימלית של כל אחת ואחד".

הדסה עין כרם שמש כוויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד