כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ישנם שני סוגי כוללים

אז למי שייכת המלגה? עמוד ההוראה מבהיר את הפסק

הבהרת דברים חשובה מתפרסמת מביתו של עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין בעניין הפסק לגבי חלוקת מלגת הדתות שהפקידה המדינה, בהבהרה נאמר כי אכן ישנם שני סוגי כוללים, והפסק משתנה בין שניהם

אז למי שייכת המלגה? עמוד ההוראה מבהיר את הפסק
הגאון רבי יצחק זילברשטיין צילום: שוקי לרר

'בחדרי חרדים' פרסם בסוף השבוע בפרסום ראשון את תשובתו של עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין בנושא הנפיץ ביותר בימים אלו למי שייכת התוספת במלגת הדתות, האם לאברכים או לראשי הכוללים.

את הכתבה המורחבת ניתן למצוא כאן, וכפי המשתמע משם היה נראה שהפסק הכוללני הוא שיתחלקו בתוספת, שני שליש לאברכים ושליש לראש הכולל.

אך ביום שישי התפרסמה הבהרת דברים חשובה מביתו של עמוד ההוראה, בקו 'שיח יצחק' מתורתו של עמוד ההוראה, שם נאמר כי לאחר שרבים שאלו, הם מבהירים כי חלה טעות בהבנת דברי עמוד ההוראה.

בהבהרה נאמר כי ישנם שני סוגי כוללים: סוג אחד של כוללים – שמעבירים כספי הדתות כמות שהוא, וכאשר הדתות יורדים הרי זה כולו הפסד לאברכים, וכאשר יש העלאה או הפרשים כולו רווח לאברכים, והכולל מוסיף את המלגה שלו בלי קשר לדתות, ובזה דעת עמוד ההוראה שבוודאי כל התוספת שהגיעה כעת שייכת רק לאברכים, ואין לראש הכולל שום חלק.  משום שראש הכולל הוא רק שליח שמעביר את הדתות כפי שהם, אחד המרבה ואחד הממעיט, ובזה ודאי שצריך לתת הכל לאברכים.

אך סוג שני של כוללים קיים – שנותנים מלגה קבועה בלי קשר לדתות, כלומר שגם אם הדתות יורדים הכוללים אינם מפחיתים מהמלגה אלא מוסיפים ומשלימים את הסכום, ובזה היה צד לומר שהתוספת הולכת לראש הכולל, ועל כך הגיעה פשרתו של עמוד ההוראה שגם במקום שהמלגה קבועה – כלומר שלא נותנים בדיוק לפי הדתות, אלא מוסיפים גם כשהדתות יורד – (ואז בעצם לא מגיע לאברכים התוספת) – מכל מקום האברכים וראשי הכוללים יתחלקו, שני שליש לאברכים ושליש לראש הכולל.

והוסיפו להבהיר, שמעיקר הדין היה ראוי להתחלק חצי חצי, ועל זה אמר עמוד ההוראה שמשום יוקר המחיה צריך להוסיף עד שני שליש לאברכים, וכנ"ל.

ועיקר התיקון הוא לא כמו שפורסם בתחילה שהחלוקה של שני שליש לאברכים ושליש לראש הכולל הולך על כל הכוללים כולם.

הרב יצחק זילברשטיין כוללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד