כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את אלון חסן

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אלון חסן בגין עבירות סחיטה באיומים וקבלת דבר במרמה

אלון חסן, פלאש90
אלון חסן, פלאש90

יחידת להב 433 סיימה בימים האחרונים חקירת פרשה שעניינה חשד לפרשת שחיתות מסועפת בנמל אשדוד.

להב 433 ניהלה חקירה סמויה במשך כשנה בנמל אשדוד, אספה מידע וראיות באופן שיטתי, תוך שימוש באמצעים מודיעיניים מתקדמים ומגוון יכולות איסוף, אשר ביססו חשד לביצוע עבירות מרמה, הפרת אמונים, שימוש לרעה בכוח המשרה, סחיטה באיומים, שיבוש הליכי משפט והלבנת הון על ידי בכירים בנמל אשדוד בהווה ובעבר ואחרים.

בתום החקירה הסמויה, בחודש מאי השנה, החלה החקירה הגלויה שכללה מעצרים, חיפושים, חקירת עשרות מעורבים ותפיסת רכוש ונכסים לצרכי חילוט בשווי המוערך בלמעלה מ-13 מיליון ש"ח.

החקירה נוהלה על ידי יחידת להב 433 (יאל"כ)במשותף עם חקירות מכס ומע"מ תל אביב ויחידת יהלום ברשות המיסים, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ובליווי פרקליטות מחוז דרום (פלילי ואזרחי).

ממצאי החקירה מצביעים על כך שיו"ר הועד בנמל, אלון חסן, הקים בנמל מנגנון שליטה תוך ביצוע עבירות פליליות, לכאורה, מרביתן באמצעות ניצול קשריו עם חברת "דנה" וחברות נוספות בבעלותו הפרטית ובתוך כך גרף רווחים כספיים עצומים לעצמו ולמקורביו.

עם הפתיחה בחקירה גלויה, הורחקו מהנמל המעורבים המרכזיים בפרשה ולאחרונה האריך בית המשפט פעם נוספת את הרחקת אלון חסן מנמל אשדוד עד לדצמבר 2014.

בתום החקירה הסמויה והגלויה, קיבל ר' האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי את עמדת ר' להב והיח' החוקרת כי התגבשה תשתית ראייתית כנגד חשודים לביצוע העבירות המיוחסות להם.

עיקרי הפרשות והממצאים:
1. פעילות חברת "דנה שירותי נמל ולוגיסטיקה" (להלן:"דנה") בנמל – חברת דנה היא חברה בע"מ, המספקת שירותי תפעול ולוגיסטיקה וכן שירותי פיקוח בתחום איכות הסביבה בנמל אשדוד. מחומר החקירה עולה, כי ההתקשרות בין חברת "דנה" לבין גופים אשר היו זקוקים לשירותים אלו (חברות כי"ל, שמן, נשר), נכפתה לכאורה באמצעות הפעלת לחץ והצגת מצג שווא בפני החברות, תוך ביצוע עבירות פליליות, לרבות סחיטה באיומים, על ידי מנהלי חברת "דנה", תוך מעורבותו של חסן עצמו ותוך ניצול השפעתו ומעמדו של חסן ללחץ על החברות להתקשר בחוזים אלו , כול זאת באופן בו היה ברור לחברות כי ללא ההתקשרות עם חברת "דנה" לא תתאפשר עבודתם בנמל. זאת למרות שההתקשרות עם חברת "דנה" גרמה לפגיעה משמעותית בהכנסותיה של חברת "נמל אשדוד" הציבורית ובידיעה ו/או בעצימת עיניים מצד בכירים בנמל, קרי מנכ"ל הנמל לשעבר יהושע
סגיס, ובעלי תפקידים נוספים.

עוד, על פי הממצאים, חברת דנה זכתה להעדפות שונות בנמל על פני חברות אחרות בתחום חיוב בעלויות ובתחום אישור שימוש בשטחי הנמל.

ממצאי החקירה העלו כי מנהלי חברת "דנה" ואלון חסן עשו לכאורה שימוש בכספים שהושגו כתוצאה מביצוע העבירות הפליליות כאמור בשווי המוערך בלמעלה מעשרים מיליון ₪ במסגרת ההתקשרויות החוזיות של חברת "דנה" עם חברות ששכרו את שירותיה. עוד העלתה החקירה כי מחברת 'דנה' בוצעו העברות כספים לחברות אחרות המצויות בשליטת אנשי "דנה" יניב בלטר ודוד חסן ומהם לחברות בבעלותו של אלון חסן.

2. פרשיית חברת הופס (א.י הופס תעשיות 2008 בע"מ) - חברת הופס מייצרת חומרי ניקוי ומצויה בבעלותו המלאה של אלון חסן. החברה מוכרת את חומרי הניקוי לחברת "קליר" וזו מספקת את חומרי הניקוי לנמל אשדוד.

החקירה העלתה כי אלון חסן ניצל את השפעתו בנמל על מנת להביא לזכייה חוזרת ונשנית של חברת קליר במכרזים. בחלק מהמקרים כלל לא בוצע הליך המכרז באופן הנדרש ולהצעת המחיר של "קליר" צורפו הצעות מחיר ישנות של ספקים אחרים כהצעות חלופיות לכאורה ולמראית עין בלבד.

3. פרשת "צ'יף אסיה" - ממצאי החקירה העלו כי אנשי חברת "דנה" התקשרו עם חברת "צ'יף אסיה" בקשר לרכישת דלק "לתדלוק אניות", החשוד כגנוב, כאשר שווי ההתקשרות בפועל היווה מחצית בלבד מסכום ההשקעה שדווחה כמחויב בביצוע עסקאות מסוג זה, בעוד שיתרת הכספים הושבו באמצעות נש"מים לכיסו של יניב בלטר- מנכ"ל חברת דנה, תוך שימוש בהעמדת נכסים בחו"ל למול נכסים בישראל, ותוך ביצוע שורת עבירות הלבנת הון וזיוף. עוד עלה מהחקירה כי עצם העסקה הייתה נגועה בעבירה, שכן הדלקים נגנבו על ידי קברניטי אוניות מיכלית, אשר ניצלו הפרשי שקילה וגנבו מאות טונות של דלק ומכרו אותם בלב ים לשותפות "דנה"-"ציף אסיה".

מאוחר יותר ניסה בלטר לשבש הליכי משפט ביחד עם אנשי חברת צ'יף אסיה בהקשר לפרשה.

ר' האגף לחקירות ולמודיעין אימץ את עמדת ר' להב 433 והיחידה למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) כי התגבשה תשתית ראייתית כנגד המעורבים המרכזיים בפרשת החשד לשחיתות בנמל אשדוד לביצוע עבירות על פי הפירוט הבא:

1. כנגד מנכ"ל הנמל לשעבר, יהושוע סגיס, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

2. כנגד יו"ר ועד ציוד טכני בנמל, אלון חסן, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד, סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

3. כנגד בעלים ומנכ"ל חברת 'דנה', יניב בלטר, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט.

4. כנגד מנכ"ל חברת 'דנה', אורי בלטר, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות לביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

5. כנגד סמנכ"ל תפעול חברת 'דנה', דוד חסן התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה, קבלת נכסים שהושגו בפשע ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

במהלך החקירה הסמויה והגלויה, התגלו נורמות התנהגות פסולות, חלקן חוצות את הרף לכדי עבירות פליליות וחלקן במישור המנהל התקין. הפרשה נחשפה ונחקרה הודות לפעילות החשיפה הנחושה והעיקשת וניהול חקירה מאומצת, מקצועית ויסודית על ידי היחידה וגורמי האכיפה השותפים.

מקרה זה משקף ביצוע עבירות פליליות והתנהלות שלא על פי המנהל התקין באופן המביא לפגיעה בקופה הציבורית ויש למשטרה ולשאר גורמי האכיפה, כוונה להמשיך לפעול בנחישות במישור המודיעיני, המבצעי והחקירתי כנגד התופעה.

תיק החקירה התנהל בליווי פרקליטות דרום ויעבור במלואו לפרקליטות בימים הקרובים לצורך קבלת החלטה.
חסן נמל אשדוד כתב אישום אשמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד