י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ללא "מכסות"

חופש הביטוי? היועמ"שית שלחה לממשלה חוות דעת על ההפגנות

היועצת המשפטית לממשלה שלחה את חוות הדעת שלה בנוגע להפגנות ומחדדת את ההנחיות באופן כללי לגבי חופש הביטוי והאיזון מול הפרת הסדר הציבורי. מדגישה את חשיבות השמירה על חופש הביטוי ואת החשיבות בשמירת מערכת אכיפת חוק עצמאית. באשר לחסימות צירים מחדדת את נהלי המשטרה

חופש הביטוי? היועמ"שית שלחה לממשלה חוות דעת על ההפגנות
הפגנה בתל אביב צילום: רעי אש

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אביטל סומפולינסקי שלחה הערב (ראשון) מכתב למזכיר הממשלה וכתבה לו כי הנחיה לעמידה ב"מכסות" בהפגנות תפגע בשוויון בפני החוק. "יישום ההנחיות והנהלים חייב להיעשות בשים לב לנסיבותיו הקונקרטיות של כל אירוע, בהתאם לשיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק", נכתב מטעם היועצת המשפטית גלי בהרב מיארה.

"בחינה כמותית לבדה אינה יכולה להוות בסיס להשוואה בין אירוע לאירוע. נדמה, שאין צורך לומר שמערכת אכיפת החוק אינה יכולה לגזור על עצמה עמידה ברף מספרי כלשהו של שימוש בכלים לפיזור הפגנות, של מעצרים, של כתבי אישום וכדומה. הנחה אפריורית כי על מערכת אכיפת החוק לעמוד 'במכסות' היא שתוביל לפגיעה קשה בערך השוויון בפני החוק".

לדבריה, "קיימים הנחיות ונהלים כתובים ואחידים הנוגעים להפגנות ומחאות, בנוגע לטיפול בהן ולאכיפה, אשר מבוססים על פסיקת בית המשפט העליון ועל הדין ולאורם פועלים גופי האכיפה. ההנחיות והנהלים משקפים את המורכבות של הטיפול בסוגית ההפגנות והמחאות, הנובעת מהחשיבות העצומה שיש לזכות לחופש הביטוי ולזכות להפגין במשטר דמוקרטי, וגם להבנה כי מימושן מחייב איזון תמידי בין זכויות ואינטרסים נוגדים, על-פי נסיבות כל מקרה ומקרה, בהתאם לשיקול הדעת העצמאי והמקצועי של גורמי האכיפה".

בשבוע שעבר ביקשה הממשלה מהיועמש"ית להעביר הנחיות מפורטות בנוגע לאכיפת פעולות מחאה. בנוסף, הממשלה ביקשה הבהרות בנוגע למצב הקיים - כיצד במידה שהאכיפה שיוויונית, נוצר מצב שבמבחן התוצאה יש פער עצום בין כמות וסוג פעולות האכיפה שננקטו בעבר, לבין מה שננקט בחצי השנה האחרונה.

השרים הטיחו בדיון בנושא ביקורות על התנהלות היועמ"שית והמפכ"ל. השרה רגב קראה לפטר את היועמ"שית ובן גביר זעם על שלא הוגשו כתבי אישום נגד מפגינים שנעצרו. לפי הדיווח בסוף השבוע ב'כאן', נפתחו מאז תחילת המחאות 89 תיקים אך לא הוגש אף לא כתב אישום אחד.

הפגנות חסימת כבישים חסימת צירים חופש הביטוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד