כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מההספד ועד זופניק

עמוד ההוראה ביום היארצייט של חמיו מרן פוסק הדור זצ"ל

ביום הייארצייט האחד עשר למרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל יצא חתנא דבי נשיאה עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שליט"א, להשתתף בעצרת זכרון בהיכל ישיבת הר"ן, כשלאחר מכן עלה לציונו של מרן זצ"ל, צפו

עמוד ההוראה ביום היארצייט של חמיו מרן פוסק הדור זצ"ל
הגר"י זילברשטיין בהילולת הגרי"ש צילום: באדיבות המצלם

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חתנו הנודע של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, אשר זכה לדבוק בו ולשמשו עשרות שנים ברציפות, ולפרסם בכל העולם את פסקיו ותשובותיו על כל השאלות הקשות אשר הציע לפניו תמיד, השתתף אמש בעצרת זכרון המרכזית לזכרו של מרן זצ"ל, שהתקיימה בהיכל ישיבת הר"ן ברמות ד', בהשתתפות מאות אברכים, בחורים ונערים עם ילדים מרחבי העיר אשר באו לשמוע את משאו המיוחד של עמוד ההוראה.

לאחר דברי פתיחה מראש הכוללים הגאון רבי צבי ויספיש, פתח עמוד ההוראה את משאו בכמה עובדות והנהגות מכלי ראשון, אשר ראה בהם את כוחו הגדול של חמיו מרן זצ"ל, בין הדברים סיפר עמוד ההוראה כי בשעה ששימש כמגיד שיעור בישיבת לוצרן בשוייץ, במעמד חנוכת הבית השתתף שופט נוצרי אשר ביקש לשמוע מה דעת חמיו מרן הרב אלישיב זצ"ל לגבי אסיר אשר גזר עליו גזר דין מוות, והנידון השתגע לחלוטין לאחר גזר הדין, האם להרגו כך במצבו זה או שלא, ואמר ששאל את חכמי הנצרות והאסלאם ולא ידעו, והפנוהו לחכמת ישראל.

עמוד ההוראה סיפר כי בהשגחה פרטית מופלאה, בטרם עזב את ארץ הקודש ונסע לשווייץ לשמש כר"מ, התארח בשבת אצל חמיו מרן זצ"ל, וראהו מכניס ספר לארון הספרים ומניח סימניה מיוחדת בתוכה, ניגש והציץ לראות במה מדובר, וראה כי מדובר בשו"ת צפנת פענח אשר דן בשאלה זו ממש, לגבי אדם שהתחייב מיתת בית דין ונשתטה האם ממיתים אותו או לא, ומצדד לומר שכיון שאינו יכול להתוודות אי אפשר להרגו בלא וידוי כמו בהמה, ומרן זצ"ל כתב בגליון הדף בכתב ידו כי בספר 'עמק ההלכה' חולק על כך.

את זה כל זה סיפר עמוד ההוראה לשופט הגוי שהתפעל מאד לראות כי בחכמת ישראל אין דבר אשר לא כתוב, ואכן נהג על פי זה עם אותו אסיר. עמוד ההוראה התבטא בהתפעלות, כי הרב אלישיב יושב לו בביתו במאה שערים, ומציין ציון בגליון הספר, והדברים מתפרסמים בכל העולם כולו, ועל פי זה נוהגים חכמי אומות העולם, כמה קידוש השם יש בדבר.

עוד סיפר עמוד ההוראה על יהודי שניגש אליו בדמעות שליש כי נודע לו שהוא ממזר, כשניגשו יחדיו למרן הרב אלישיב זצ"ל אמר שאין לו מה להשיב אלא רק שילך לכותל המערבי ויבכה שם בדמעות שליש, ואכן כך עשה, ולאחר שעות של תפילה ובכיה, ניגש אליו אדם ודפק על כתפו ושאל לפשר הבכי, הלה סיפר לו הכל, ואותו אחד הציע לו שיסע לאביו הזקן שגר בארה"ב ואף שילם לו דמי כרטיס טיסה, ואכן נסע ודיבר עם אביו הזקן, והלה גילה לו את סוד חייו כי אינו בנו כלל וכלל אלא מאומץ, ומרן זצ"ל התירו לבוא בקהל, עמוד ההוראה התבטא כי מי שלא ראה את שמחתו של אותו יהודי כשנודע לו שאינו ממזר לא ראה שמחה מימיו. "וכל אלו היו חלק מהסייעתא דשמיא המופלאה שליוותה את מורי חמי זצ"ל בכל מהלך פסיקותיו ותשובותיו", סיים עמוד ההוראה.

בסיום המשא המרכזי, באופן חריג, נשאר עמוד ההוראה במזרח בית המדרש לכבודו של ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן לשמוע את משאו המיוחד. לאחר מכן יצא כשהאלפים הגודשים את ההיכל מצטופפים ודוחקים זה את זה כדי לזכות לברכתו ולתשובותיו של עמוד ההוראה, שאינו מרבה לצאת לאירועים וכינוסים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי לאחר מכן אמר עמוד ההוראה למקורביו על הדחיפות שהיו, שכנראה משום שהוא אינו 'ירושלמי', אלא אדם זר מעיר אחרת, לכן כולם התעניינו ורצו לראותו....

משם נסע עמוד ההוראה להר המנוחות, לציונו של חמיו מרן זצ"ל, לשם הגיע בשקיעת החמה בדיוק, והעתיר בתפילה ובתחנונים ובדמעות שליש דקות ארוכות, לאחר מכן ניגש להתברך הרב ישראל חסיד אשר מנהל מזה כמה שנים את כל יום ההילולא של מרן זצ"ל ביד רמה. כמו כן ניגש להתברך הרב אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר ומייסר ויו"ר אגודת יד שרה, כשעמוד ההוראה הזכיר לו ימים מקדם, את האהבה שהרעיף עליו מרן זצ"ל וכל הדאגה שדאג עבורו.

לאחר מכן התפלל עמוד ההוראה תפילת מעריב בבית הכנסת 'זופניק' בגבעת שאול כאחד האדם, כשגם שם ניגשים בכל עת אנשים נשים וטף, לברכות, עצות, שאלות. עמוד ההוראה כדרכו בקודש האיר פניו לכל אחד ואחד, ובירך והשיב לכל אחד ואחד בסבר פנים יפות, והתבטא שיום זה, יום סילוקו של חמיו זצ"ל, הוא יום של עת רצון מיוחד. 

הרב יוסף שלום אלישיב הרב יצחק זילברשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד