כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בדיון בכנסת

אתם תהיו בהלם: לאן הולך הכסף של הביטוח הלאומי?

יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו בוועדה המיוחדת לעובדים הזרים: "הביטוח הלאומי משלם לחברות סיעוד מיליארדי שקלים עבור דמי נסיעות לעובדים זרים שמתגוררים בבית המטופל אני אבחן הגשת תביעה ייצוגית להשבת כספי ציבור שהוצאו שלא כדין"

אתם תהיו בהלם: לאן הולך הכסף של הביטוח הלאומי?
ביטוח לאומי צילום: פלאש90

הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים בראשות ח"כ אליהו רביבו (הליכוד) דנה אתמול (ראשון) בתשלומים שהמוסד לביטוח לאומי משלם לחברות הסיעוד בגין דמי נסיעות לעובדים זרים, הכשרת עובדים, וכן בגין תשלומי ביטוח לאומי שהמעסיקים משלמים למוסד לביטוח לאומי בגין העסקת העובדים. 

יו"ר הוועדה ח"כ אליהו רביבו אמר, המוסד לביטוח לאומי משלם לחברות הסיעוד דמי נסיעות לעובדים זרים, שמתגוררים בבית המטופל, אף שלא מגיע להם. 

המל"ל שילם לאורך 15 שנה כל שנה 152 מיליון ₪ שמסתכמים במיליארדי שקלים, כאשר ההוצאות האלו פיקטיביות ולא מתקיימות בפועל. מה חשבתם לעצמכם שאל רביבו את נציגי המל"ל והחשכ"ל, איך גוף ממשלתי מרוקן את כספי הציבור בלי לבדוק? המל"ל היה צריך להפסיק את התשלומים האלו מזמן.

היועמ"ש של המוסד לביטוח לאומי עו"ד רועי קרת השיב לטענה ואמר, מתנהל הליך משפטי בו חברות הסיעוד הציגו תלושי שכר של עובדים, מהם עולה כי חברות הסיעוד משלמות דמי נסיעות, על אף שהעובדים גרים בבית המטופל. בית המשפט צריך להכריע בסוגיה זו. 

יו"ר הוועדה ח"כ רביבו ניהל ויכוח נוקב עם היועמ"ש של המוסד לביטוח לאומי בשאלה כיצד ביטוח לאומי משלם לחברות הסיעוד מיליארדי שקלים עבור דמי נסיעות בגין הוצאות נסיעות שלא מגיע להם, מאחר והעובדים מתגוררים בבית המטופלים. 

רביבו תהה למה הביטוח לאומי לא עצר את התשלומים הללו. מדובר במיליארדי שקלים אני לא מבין איך אתם ישנים בלילה? למה לא עצרתם את התשלום שאל רביבו. עוד אמר רביבו כי מזה 15 שנה המל"ל לא פרסם מכרז חדש לשירותי סיעוד. 

היועמ"ש של הביטוח הלאומי השיב כי התשלום בוצע עקב צווים של בתי המשפט. באופן אישי אמר עו"ד קרת, אני חושב שלא מגיע לעובד הזר תשלומי נסיעות. 

נטלי גבאי לוי מנהלת אגף סיעוד בביטוח הלאומי אמרה, בתהליכי הבקרה מצאנו שחברות סיעוד שילמו לעשרות עובדים זרים דמי נסיעות בסכומים גבוהים ודרשנו מהחברות לא לשלם את התשלומים העודפים. לדבריה, המל"ל בדק בבדיקה מדגמית 376 עובדים שהם כ-10% מכלל העובדים.  

יו"ר איגוד נותני שירותי סיעוד בישראל דורון רז אמר, הטענה שאנחנו משלמים תשלומים פיקטיביים הזויה. לדבריו, העברנו לעובדים את כל הכספים שקיבלנו, לא נשאר אצלנו שקל אחד. 

אם ביטוח לאומי היה נענה להצעתנו ומתחייב לחברות הסיעוד לשפות אותנו במידה ויוכרע בבית המשפט שאנחנו חייבים לשלם לעובדים תשלום נסיעות, היינו מפסיקים לשלם. 

ח"כ רביבו הגיב ואמר, אני מחזיק בידי תלושי שכר של עובדים זרים רבים שאין בהם תשלומי נסיעות. המצב חמור יותר ממה שחשבתי, חברות הסיעוד רצו להפסיק לשלם והמל"ל סירב. האם מכתב שיפוי יקר יותר מתשלום מלא? שאל רביבו.

היועמ"ש של המל"ל השיב ואמר כי אם ההצעה רלוונטית, הביטוח לאומי ישקול את ההצעה. לדבריו, הדרך הנכונה לתקן את הלקונה, היא באמצעות פרסום מכרז חדש, מכרז שמוכן כבר משנת 2016.

נציג ארגון קו לעובד עו"ד אלעד כהנא אמר, אנחנו חושבים שגם לפי צו ההרחבה, יש מקום לשלם דמי נסיעות לעובדים שמתגוררים בבית, רק לעובדים שמציגים קבלות הוצאה. הפער בין ההוצאות למה שמשולם בפועל הוא אסטרונומי.  

חנן פריצקי סמנכ"ל משרד הרווחה ויו"ר ועדת תעריפים אמר, בזמנו כאשר נבנה התעריף, מקצת העובדים היו זרים, ורובם היו ישראלים. הנחת העבודה של המל"ל הייתה על בסיס עובד ישראלי. ההכנות למכרז החדש מתבצעות כבר שלוש שנים והבחינה הציפה לקונה בתעריף. נכנס את ועדת התעריפים ונדון בשינוי תעריף ההפרשה לביטוח לאומי. אמר פריצקי.

סגן חשב הביטוח הלאומי סער אושינסקי אמר, התחושה שלי לא נוחה עם הסוגיות שעלו מהדיון. היה צורך לבחון את הדברים לאורך הדרך. לשאלת יו"ר הוועדה מדוע הביטוח הלאומי לא עוצר את התשלום שעל פניו נראה כמשולם בגין הוצאה שלא הוצאה, השיב אושינסקי כי עצירת תשלום שמשולם עפ"י חוזה, צריכה להיות על בסיס המלצה של היחידה המקצועית (אגף הסיעוד) והמחלקה המשפטית. 

ח"כ רביבו טען בדיון כי המוסד לביטוח הלאומי משלם לחברות הסיעוד 3.5% מהשכר בגין הפרשות שהחברות משלמות עבור העובדים הזרים לביטוח הלאומי, בזמן שחברות הסיעוד משלמות רק 0.59%. לדבריו, בגין הסעיף הזה בלבד, המוסד לביטוח לאומי משלם לחברות הסיעוד כ-62 מיליון ₪ לשנה לחינם.  

בנוסף, אמר רביבו, חברות הסיעוד מדווחות על הכשרת 30% מהעובדים הזרים שהם כ-12,000 עובדים בשנה, והמל"ל משלם לחברות הסיעוד על ההכשרות כ-8 מיליון ₪ לשנה, שהם כ-120 מיליון ₪ לאורך 15 שנים האחרונות. בבדיקה שלי עולה שחברות הסיעוד לא מכשירים את העובדים. 

נציגת המל"ל הגיבה לדברים ואמרה כי ההכשרה נעשית בלמידה מרחוק. רביבו לא קיבל את תשובתה ואמר כי הלמידה המקוונת התחילה רק בשנים האחרונות. 

בתום הדיון יו"ר הוועדה אמר כי הוועדה מבקשת מוועדת התעריפים להתכנס עוד השבוע כדי לבחון את התעריפים בגין סעיף הנסיעות ותעריף ההפרשה לביטוח לאומי. הוועדה מבקשת מנציג החשב הכללי לבחון את עצירת התשלומים בעודף שעלו מהדיון.  

בסיום דבריו אמר ח"כ רביבו, אומרים לי שאסור להחליש את שומרי הסף. בדיון אני מגלה שהביטוח הלאומי שילם מיליארדי שקלים. ואני שואל איפה היו שומרי הסף 15 שנה שלא מתקיים מכרז, איפה החשב, איפה היועץ המשפטי, איפה פרקליט המדינה, איפה כל אלו שמצקצקים ואומרים לא לפגוע בשומרי הסף. חייבים לשמור עליהם כדי שהם ישמרו עלינו. 

אני לא יעבור על כך לסדר היום, אני לא יקבל תירוצים וסיסמאות. לכל הפחות תכירו בבעיה ותהיו אמיצים לעצור את התשלומים, גם אם נרדמו בשמירה לפנינו. מהיום לא נהיה שותפים לעושק של מיליארדים. 

 

 

הביטוח הלאומי סבסוד תשלומים קצבאות ביטוח לאומי תביעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד