כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ימנע פגיעה סביבתית

הנוהל החדש שיצמצם הגעת פסולת אלקטרונית לגורמים לא מורשים

שיפור השירות לציבור בעת פינוי פסולת אלקטרונית: גופי היישום יעמיקו את הנגשת האיסוף של פסולת אלקטרונית מהתושבים, יחויבו לעמוד באחוזי איסוף מהמגזר הביתי שיעלו באופן הדרגתי – כך שהמערך יהיה יעיל ונוח יותר

הנוהל החדש שיצמצם הגעת פסולת אלקטרונית לגורמים לא מורשים
פסולת אלקטרונית צילום: המשרד להגנת הסביבה

החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, קובע הסדרים לעניין טיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות ובמצברים, בין היתר, באמצעות הטלת אחריות מורחבת על יצרנים ויבואנים של ציוד חשמלי ואלקטרוני ושל סוללות ומצברים לביצוע מיחזור מוכר של פסולת ציוד וסוללות בהתאם ליעדים הקבועים בחוק.

החוק מסדיר את ההכרה בגופי יישום מוכרים אשר תפקידם, בין היתר, כולל פינוי ומימון עלויות הפרדה ואיסוף של פסולת ציוד וסוללות של כל אחראי לפינוי פסולת שהתקשר עמם ושל משווקים שהתקשרו עמם; ביצוע מיון, שימוש חוזר, הכנה לשימוש חוזר או טיפול בכל פסולת הציוד והסוללות הנמצאת בחזקתם או בשליטתם, באופן המונע פגיעה בסביבה ובהתאם להוראות החוק וכל דין; קיום פעולות הסברה לציבור הרחב לשם יישום הוראות החוק בנושאים המפורטים בחוק ועוד.

פסולת אלקטרונית/המשרד להגנת הסביבה 

אגף אחריות יצרן במשרד להגנת הסביבה עדכן את הנוהל לבדיקת בקשות להכרה בתאגידים המעוניינים לקבל הכרה כגוף יישום מוכר ליישום חוק פסולת אלקטרונית. הנוהל שפורסם נועד לייעל את בדיקת הבקשות, כאשר פרסומו לציבור נועד לשקף לחברות המתכוונות לבקש הכרה את הדגשים שבכוונת המנהל להטמיע בתנאים שיקבעו להם ברישיון. תקופת ההכרה השלישית תתחיל ב-13 בינואר 2024 ותסתיים ב-12 בינואר 2029. 

עדכון הנוהל על ידי המשרד שם דגש על חשיבות הנגישות לכל אזרח להשליך פסולת אלקטרונית בהסדרי הפרדה ייעודיים לפסולת אלקטרונית. במטרה לוודא שיושקעו מאמצים באיסוף מהציבור, המשרד דורש ממבקשות ההכרה להראות עמידה באחוזי איסוף מהמגזר הביתי העולים באופן הדרגתי מדי שנה. כמו כן, נקבעו הסדרי הפרדה בכל רשות מקומית, קריטריונים לביצוע הסברה לציבור הרחב, עמידה בסטנדרט טיפול נאות ועוד.

קביעת הדרישות בנוהל לבדיקת בקשת הכרה הן חלק מפעולות המשרד להגנת הסביבה להגברת איסוף מוסדר מהציבור של פסולת אלקטרונית והעברתה לטיפול סביבתי. הדרישות שקבע המשרד יובילו לצמצום תופעות של הגעת פסולת אלקטרונית לגורמים לא מורשים, דבר המקשה להפיק מהפסולת מרכיבים בעלי ערך, ויצמצמו פגיעה בסביבה הנגרמת משריפת פסולת אלקטרונית באופן פיראטי בשטחים הפתוחים.

בחודשים האחרונים השיק המשרד בשיתוף עם הקרן לתובענות ייצוגיות, קמפיין שמטרתו ליידע את הציבור בנוגע לזכותו לפינוי מוצר חשמלי ישן מהבית בעת אספקת מוצר חשמלי חדש. הקמפיין נועד להגביר את חשיפת הציבור לחשיבות שבמיחזור פסולת אלקטרונית, וכן להעלות את מודעות הציבור לזכויות המוענקות לו בהקשר זה על פי חוק. 

במקביל, המשרד פועל להסדרת אתרי המיחזור לפסולת האלקטרונית ולאימוץ סטנדרטים מתקדמים למיחזור פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני. בנוסף, המשרד מבצע בכל שנה ביקורות על בעלי העניין הרלוונטיים לשם קידום יישום החוק באופן מיטבי. 

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן אמרה: "הדרישות שקבע המשרד יובילו לצמצום תופעות של הגעת פסולת אלקטרונית לגורמים לא מורשים, דבר המקשה להפיק מהפסולת מרכיבים בעלי ערך, ויצמצמו פגיעה בסביבה הנגרמת משריפת פסולת אלקטרונית באופן פיראטי בשטחים הפתוחים"

סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה והמנהל מכוח החוק, אלעד עמיחי אמר: "פסולת אלקטרונית היא מזהמת. כאשר היא מושלכת בשטח פתוח, חומרים רעילים עלולים לחלחל אל הקרקע ואל מקורות מים, לזהם את האוויר ולפגוע בסביבה ובבריאות. הנוהל המעודכן שם דגש לשיפור שירות פינוי הפסולת האלקטרונית לתושב, ויוביל להתייעלות האיסוף והמיחזור של הפסולת, במטרה להביאה לטיפול סביבתי בטוח".

 

מיחזור אלקטרוניקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד