כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
חוזרים לזירת הפשע

רוסיה: אסירים לשעבר שבים לביתם מהקרבות והקורבנות חוששים

לאחר שישה חודשי שירות באוקראינה, הורשו שכירי החרב של וגנר לחזור הביתה תוך ויתור על שאר עונשם. הקורבנות עצמם או משפחות הקורבנות נמצאים בחוסר אונים ובאימה. הם חוששים לגלות שהתוקף חזר לשכונה בה ביצע את הפשע

רוסיה: אסירים לשעבר שבים לביתם מהקרבות והקורבנות חוששים
מפקד כוח וגנר מוקף בלוחמיו צילום: צילום מסך

כ-50,000 אסירים גויסו לקבוצת שכירי החרב של וגנר מאז תחילת הפלישה של רוסיה לאוקראינה יחד עם עוד 15,000 על ידי משרד ההגנה הרוסי, כך לפי אולגה רומנובה, ראש ארגון 'רוסיה מאחורי הסורגים', שחיה כיום בגלות בגרמניה.

"ככל הנראה, אלו היו בעיקר פושעים חמורים שקיבלו עונש של 10 שנים או יותר שיצאו למלחמה", אמר עורך דין רוסי בעילום שם לתאגיד השידור הגרמני DW. "אין נתונים סטטיסטיים, אבל מי שכבר ריצה חמש או שש שנים מאחורי סורג ובריח, יש סיכוי גבוה יותר לקבל שחרור על תנאי ולכן לא יסכן את חייו" אמרה. אך כאלה שקיבלו עונשים ארוכים והם בתחילת ריצוי עונשם, יצאו להילחם באוקראינה במטרה לקבל חנינה לאחר 6 חודשים של קרבות.

אליונה פופובה הוכנסה לרשימת "סוכנים זרים" על ידי משרד המשפטים הרוסי, היא ידועה בזכות הקמפיין שלה נגד אלימות במשפחה ברוסיה, איש אינו יודע כמה רוצחים מורשעים שוחררו להילחם באוקראינה, אמרה פופובה. "רוצחים יוצאים לחופשי. במקום לרצות את מלוא עונשם, וכך מותר להם להרוג עוד יותר", אמרה פעילת זכויות האדם.

בינואר האחרון, הבוס של וגנר יבגני פריגוז'ין נפגש עם קבוצת אסירים. לאחר שישה חודשי שירות באוקראינה, הם הורשו לחזור הביתה עם ויתור על שאר עונשיהם.

ביניהם היו שני גברים שהורשעו ברצח. אחד מהם היה פאבל סחרוב מאזור קרליה. ב-2015 הוא נידון ל-11 שנות מאסר בגין רצח אכזרי של פנסיונר. אבל בינואר 2023 הוא חזר הביתה. כך על פי דיווחים בתקשורת המקומית, הוא היה מהראשונים שזכו לחנינה בצו סודי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. דניס קינייב מאזור לנינגרד, שנידון ל-17 שנות מאסר בגין שוד ורצח ב-2011, קיבל חנינה יחד עם סחרוב.

לאחר שישה חודשי שירות באוקראינה, הורשו שכירי החרב של וגנר לחזור הביתה עם ויתור על שאר עונשיהם. הקורבנות עצמם או משפחות הקורבנות נמצאים בחוסר אונים ובאימה. הם חוששים לגלות שהתוקף חזר לשכונה בה ביצע את הפשע.

עם זאת, לא כל האסירים חוזרים מהמלחמה בחיים. בנובמבר 2019, אדוארד ג'אר מאזור קרסנויארסק נידון לשמונה שנים בגין רצח אישה. הוא היכה אותה למוות כשהוא שתוי לאחר מכן עזב את דירתה, השליך את הסכין והלך לביתו.

בנובמבר 2022, ג'אר הצטרף לקבוצת וגנר. כמה חודשים לאחר מכן, בפברואר 2023, הוא מת ליד העיר בחמוט שבאוקראינה.

הרשויות המקומיות בכפר הולדתו תיארו אותו כ"גיבור" בהספד עליו נאמר: "הוא יצא להילחם נגד ניאו-נאצים ולכן הפך לגיבור אמיתי ופטריוט אמיתי לכל מי שחי באזורנו".

פעילת זכויות האדם רומנובה אמרה שאין חוק ברוסיה המאפשר לשכירי חרב או צבאות פרטיים לפעול. "לכן 50,000 חיילי וגנר אינם חוקיים לחלוטין, וכך גם החנינות. פשע אחד לא יכול לכסות על אחר", אמרה.

יתרה מכך, המדינה אינה יכולה פשוט לקבוע כי אנשי הצבאות הפרטיים הם "מתנדבים" ולהגן עליהם. אבל זה בדיוק מה שעושה החוק ברוסיה נגד "הכפשה" של הצבא והמתנדבים כמו חיילי וגנר, אמרה רומנובה, והוסיפה שאנשים לא יכולים לבקר את הפושעים הנלחמים במלחמה מבלי שיעמדו בפני עד 15 שנות מאסר.

לדברי רומנובה, החוק הרוסי שעליו חתם פוטין מאפשר לגייס אנשים העומדים בפני עונש בשל פשעים קלים. "אדם נעצר, נפתח תיק פלילי, ולאחר מכן האדם מסכים לצאת למלחמה והתיק הפלילי נסגר", אמרה.

אסירים מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד