כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"החלטה היסטורית"

מועצת נאות חובב תסופח לבאר שבע: אלו המרוויחות הגדולות

בתום הליך שנמשך 6 שנים הוחלט במשרד הפנים לספח את מועצת נאות חובב לבאר שבע | הוועדה שבחנה את הנושא מעריכה כי ההכנסות מהמפעלים יקפצו ב-60% בשנים האחרונות | 11 רשויות בנגב ירוויחו מהמהלך

מועצת נאות חובב תסופח לבאר שבע: אלו המרוויחות הגדולות
פלאש 90

משרד הפנים חתם בסוף שבוע האחרון (חמישי) על שיוך המועצה התעשייתית נאות חובב לבאר שבע. המשרד אימץ את המלצת המנכ"ל רונן פרץ והמלצות הוועדה הגאוגרפית דרום, אשר דנה בנושא בחינת מעמדה המוניציפאלי של מועצה תעשייתית נאות חובב, כולל שינוי גבולות ושימור חלוקת ההכנסות הקיימת היום לרשויות השכנות.

נאות חובב הינה אחת משתי מועצות מקומיות תעשייתיות יחידות בארץ, אשר הוקמה כאזור תעשייה מכוח החלטת ממשלה, אשר מטרתה הייתה לרכז מפעלים מזהמים בשטח גלילי. האזור היה בפיקוח משרדי הממשלה ונוהל על ידי החברה הממשלתית "מבני תעשייה". עם התפתחות התעשייה והרחבת האזור, הפך הריכוז למטרד סביבתי של אוויר, נחלים וקרקע. משכך, הוחלט בשנת 1989 על הקמת מועצה מוניציפאלית תעשייתית, שכוללת כיום בתחום שיפוטה את פארק התעשייה נאות חובב (לשעבר רמת חובב), את גבעת שמן ותחנת הכוח רמת חובב המצויות ממזרח לפארק התעשייה, וכן את אזור התעשייה רמת בקע (ממזרח לכביש 40), המיועד לאיוש על ידי חברת אלביט. 

המועצה הרחיבה את שטחה בשנת 2020 עם צו שינוי גבולות והעברת שטח של 8,209 דונם שהועברו מתחום שיפוט מועצה אזורית רמת נגב. באותה ועדה דנו ואף הכריזו על חלוקת הכנסות ל-11 רשויות סמוכות: מרחבים, רמת הנגב, ירוחם, אל קסום, שגב שלום, תל שבע, ערערה בנגב, באר שבע, חורה, לקיה ונווה מדבר. 

 מנדט הוועדה הגיאוגרפית דרום הורחב בדצמבר 2020 וכלל דיון במעמדה המוניציפאלי של מו"מ תעשייתית נאות חובב ובדיקת האפשרות לאיחודה עם עיריית באר שבע ובמידה וכן יומלץ על שינוי המעמד, הוסמכה הוועדה אף לדון מחדש בחלוקת ההכנסות הקיימת.

במסגרת עיסוקה בנושא, קיימה הוועדה הגיאוגרפית דרום דיונים מקצועיים ושמעה את כל הגורמים הנוגעים בדבר, החל מרשויות מקומיות ואזוריות, מפעלים וחברות הפועלות בנאות חובב ובבאר שבע ועד למשרדי הממשלה הרלוונטיים. 

כאמור, המלצתו של המנכ"ל פרץ למשרד הפנים התקבלה לאחר שקרא את דו"ח הוועדה וקיים דיונים עם גורמים מקצועיים במטה ובמחוז המשרד ולאחר שנפגש עם נציגי המפעלים הפועלים בנאות חובב. ההחלטה התקבלה מאחר וחלו שינויים בתנאים ובנסיבות שעמדו ביסוד הקמתה של המועצה וכיום אין עוד צורך בקיומה כרשות נפרדת. עם זאת, המנכ"ל הבהיר כי יש לשים דגש על הצורך לתעדף ולעודד ניהול שטחים מעין אלו על ידי רשויות מקומיות, מתוך ראיה מרחבית וההכרה במעמדן של רשויות מקומיות כרשויות נבחרות וביכולתן המוכחת להקים ולנהל בהצלחה שטחים, לרבות שטחי תעשייה מורכבים. 

בנימוקי המלצה, צוין כי הצורך לחזק את עיריית באר שבע כעיר מטרופולין, הפועלת ונדרשת לטובת המרחב כולו וכן היותה סמוכה לאזור האמור, אשר הינו בעל השפעה והשלכות פוטנציאליות על תושביה ובד בבד הינה בעלת היכולת המקצועית המוכחת לנהל ולקבל את האחריות על האזור, הפעלתו ופיתוחו, תוך מתן המשקל הנדרש לפיתוחו, מתוך איזון ושמירת כלל האינטרסים הנוגעים לתושבי הרשות, לתושבי המרחב ולמכלול העסקים הפועלים באזור, הובילו לקבלת ההחלטה.

בשל החשיבות של ניהול תעסוקה ברשות אחת כאמור, המלצת המנכ"ל אף כללה העברת שטח ללא שיפוט ושטחים ממועצה אזורית רמת נגב לתחום שטח עיריית באר שבע בסך כולל של כ-3,800 דונם.

בנוגע לחלוקת ההכנסות, החליט שר הפנים משה ארבל ככלל לשמר את חלוקת ההכנסות בהתאם לצו שנקבע בנובמבר 2020 כאשר באר שבע תיכנס בנעליה של המועצה המקומית התעשייתית נאות חובב ותהיה זכאית להכנסות שהועברו אליה, לצד שינוי מסוים שיעור החלוקה עבור מועצה אזורית רמת נגב על רקע שינוי תחום שיפוטה ביחס לצו הקודם. חלוקת ההכנסות תתבצע רק לאחר ביטול המועצה התעשייתית ושיוכה לעיריית באר שבע בשנת 2025, וזאת כדי לאפשר להשלים את ההליכים המקדימים הנדרשים, בהתאם להוראות הדין הכוללות גם גיבוש הסדרים לחלוקת חובות, זכויות ונכסים בין הרשויות המקומיות.

 

באר שבע רשויות מקומיות מפעלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד