י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ב-1 בספטמבר

החגיגה נגמרה: ההוראות לחוק הפיקדון ייכנסו לתוקף

היום מתפרסמות הוראות לתדירות איסוף סבירה של מכלי משקה מבתי עסק אשר ייכנסו לתוקפן ביום 1 בספטמבר 2023 | בין היתר ההוראות מפרטות את המידע שהיצרנים והיבואנים נדרשים להעביר לבתי העסק אשר להם הם מוכרים מכלי משקה, בדבר אופן איסוף מכלי המשקה מהם

החגיגה נגמרה: ההוראות לחוק הפיקדון ייכנסו לתוקף
פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום (שלישי) הוראות לתדירות איסוף סבירה של מכלי משקה מבתי עסק, אשר ייכנסו לתוקפן ביום 1 בספטמבר 2023. את ההוראות מפרסם סמנכ"ל בכיר שלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה והממונה על חוק הפיקדון על מכלי משקה, אלעד עמיחי. ההוראות מפרטות מהי תדירות האיסוף המרבית הסבירה לפי גודל בית העסק, הן באיסוף ידני הן באיסוף על ידי מכונות אוטומטיות. כמו כן, ההוראות מפרטות את המידע שהיצרנים והיבואנים נדרשים להעביר לבתי העסק אשר להם הם מוכרים מכלי משקה, בדבר אופן איסוף מכלי המשקה מהם.

מטרת חוק הפיקדון לשפר את רמת הניקיון ברשות הרבים ולהקטין את כמויות האשפה המועברות להטמנה, באמצעות קביעת מנגנון כלכלי שמטרתו עידוד איסוף של מכלי משקה ריקים ומחזורם.

החוק מטיל חובות על בתי העסק לקבל מכל משקה ריק ומסומן שמוסרים לו צרכנים, ולהשיב להם את דמי הפיקדון. כמו כן, יצרנים ויבואנים מחויבים לאסוף מכלי משקה ריקים ומסומנים שהצטברו בבתי העסק ולהחזיר תמורתם את דמי הפיקדון. על פי החוק, נדרש איסוף בתדירות סבירה, והממונה רשאי לתת הוראות לעניין פרקי הזמן המרביים לפי גודל בית העסק ומקומו. 

בדצמבר 2021 הורחבה חובת הפיקדון על מכלי משקה גדולים של יותר מליטר וחצי. בעקבותיה הגיעו למשרד להגנת הסביבה פניות מבתי עסק בנוגע לבעיות בפינוי בתדירות סבירה של מכלי משקה ריקים בידי היצרנים והיבואנים. לכן, התקיימו פגישות בין השרה ואנשי המקצוע עם הציבור ועם יצרני המשקאות והיבואנים לבחון גיבוש הוראות ממונה לתדירות איסוף לפי סעיף 7(ג) בחוק. המטרה להגן על בתי עסק מפני מקרים של איסוף בפרקי זמן ארוכים ההופכים לנטל ועלולים לפגוע בשירותי האיסוף שבתי העסק מחויבים לתת לצרכנים.

בעקבות הפניות, פנה המשרד ליצרנים וליבואנים ודרש הבהרות לאופן קיום חובתם החוקית לאיסוף מכלי משקה ריקים מבתי העסק ולתדירות הפינוי. משלא קיבל המשרד תשובות מספקות, החל המשרד בעבודה מקצועית לגיבוש הוראות שיסדירו את תדירות האיסוף מבתי עסק כחוק.

תכלית ההוראות לייצר הגנה לבתי עסק מפני מצבים של שירותי פינוי לא נאותים. שירותי פינוי נאותים צפויים להעלות את שיעור האיסוף מבתי העסק של מכלי משקה תחת חוק הפיקדון, להפחית את הנטל הנוסף על בתי העסק ובכך לשפר את השירות הניתן לצרכנים ולהגדיל את שיעור דמי הפיקדון המושבים לצרכנים.

העלאת שיעורי האיסוף מבתי העסק תביא לשיפור במיצוי פוטנציאל המחזור הטמון בחומרי מכלי המשקה (פלסטיק, אלומיניום וזכוכית) ובכך לשיפור העמידה במדיניות הכלכלה המעגלית שמוביל המשרד. כמו כן, העלאת שיעורי האיסוף תביא להפחתה בכמויות מכלי המשקה המושלכים במרחב הציבורי ובשטחים פתוחים ומתפרקים לחומרים המזהמים את הסביבה.

 

חוק הפיקדון צרכנים רשתות שיווק מחזור בקבוקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד