כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מדאיג ומלחיץ

כך מקווים מתנגדי הרפורמה להקריס את הבנקים

מארגני המחאה קראו לתומכיהם לבצע מחר משיכה המונית של כספיהם שמוחזקים בידי הבנקים בשעה 9.00 בבוקר ובכך להביא לקריסתם | מה עלול לקרות ומהי מטרתם האמיתית?

כך מקווים מתנגדי הרפורמה להקריס את הבנקים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

מארגני המחאה כנגד חקיקת חוקי הרפורמה המשפטית הודיעו כי בכוונתם לבצע אקט מחאתי לא שגרתי והוא - לגשת מחר (רביעי) אל מכשירי הכספומטים ברחבי המדינה ולרוקן כל אחד מהם באמצעות משיכה מקסימלית, עד מגבלת סכום המשיכה היומית הניתנת ובכך להביא למצב בו הכספומט ריק ממזומנים.

אנו מכירים את אופן המחאה הזה מהמחאה החברתית שפרצה אל חיינו בשנת 2011 ובמהלכה יוזמה קראה לבצע משיכה המונית של כספים מחשבונות העו"ש. המארגנים קראו למשוך "סכום משמעותי" כלשהו מחשבנות העובר ושב, שלדבריהם "יהווה תחליף לניהול החשבון בבנק בתקופה הקרובה, תוך התנזרות מכרטיס האשראי".

לאחר שרבים פנו אלינו, אנו ב'בחדרי חרדים' עם הסברים להשלכות הרסניות שיש למחאה מעין זו על הכלכלה הישראלית.

ראשית, לא נכונה ההנחה שיש הגבלה על משיכה של מעבר לאלפים בודדים מכיוון שההגבלות הללו חלות פר כרטיס אשראי. כך, מי שיש לו מס' כרטיסים יכול להוציא בבת אחת סכום גדול יותר. מה גם, שלקוחות המחזיקים חשבונות במסלולי 'פרימיום' זכאים להגדלה של סכום המשיכה היומי והם יכולים במהירות לרוקן מספר מכשירים.

הנזק הראשוני הוא החוסר במזומנים. ודאי שעד שיספיקו להטעין כספומטים חדשים בכסף מזומן יחלוף זמן רב, במהלכו המכשירים יהיו לא שמישים. זה עלול להוות בעיה עבור העסקים הקטנים, שבדרך כל הם אלו שמקבלים כספים במזומן. בכלל, כל הכלכלה בנויה באופן זה או אחר על מזומנים ובמידה והכסף לא יהיה - הכלכלה לא תוכל להמשיך ובמשך כמה ימים המסחר ייעצר. 

כמו כן, בהנחה שהבנק לא מחזיק בפועל את כל הסכום שמוצג שכביכול נמצא בחשבון - משיכה של רבים בו זמנית של כל כספיהם עלולה לגרום למצב בו לבנק אין מספיק כסף להחזיר לכולם והוא נקלע לפשיטת רגל. מקרה דומה חווינו לפני מספר חודשים עם בנק אמריקאי בשם 'סיליקון ואלי בנק' שכל לקוחותיו ביקשו למשוך את כספיהם באותו הזמן.

אגב, השיבוש של מכונות הכספומטים מוכר לנו בעיקר במדינות בהן יש משבר כלכלי עמוק, כמו הסיטואציה הנוכחית בלבנון או המרוץ אל הבנקים ביוון בשנת 2008. בשני המקרים הללו ההסתערות ההמונית על הבנקים מחשש למחסור צפוי במזומנים הביאה לקריסתם בסופו של דבר והחשש הוא מפני גורל דומה שיקרה לבנקים הישראליים.

בנוסף, המפגינים יבקשו לייצר אפקט של פגיעה בבורסה ובשקל. כאשר יש תנודתיות גדולה במחזורי המזומנים המוחזקים על ידי הבנקים, היציבות עלולה להישבר, 'מדד הבנקים' ייפגע (כפי שכבר קורה מתחילת השבוע, כאשר מדד הבנקים מאבד מארכו מידי יום).

כספומט מכשירי כספומט מחאה הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 58 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד