כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

3 פינגווינים מתו בספארי: זה החשד שנבדק

שלושתם הפינגווינים שמתו הינם צעירים מתחת לגיל 5 | שלושת הפינגווינים סבלו ממחלת חום וסימפטומים נוספים | הסימפטומים שנצפו יחד עם תוצאות בדיקות הדם עדיין אינן סופיות, אך עולה החשד למחלת המלריה שהיא אחד מגורמי התמותה הגדולים בעולם לפינגווינים ובפרט לפינגווינים צעירים    

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: מתוך הסרטון

בספארי ברמת גן מדווחים כי בחודש האחרון הלכו לעולמם 3 פינגווינים. שלושתם פינגווינים צעירים מתחת לגיל 5. שלושת הפינגווינים סבלו ממחלת חום וסימפטומים נוספים. הם קיבלו טיפול אינטנסיבי אך לא שרדו חרף המאמצים הרבים שהצוות הרפואי השקיע בניסיון להצילם.

 הפינגווינים החיים בספארי הם פינגווינים אפריקאים, שבית הגידול שלהם הוא חופי דרום אפריקה והאקלים בו דומה לאקלים בארץ ישראל .

המין שייך לתוכנית שימור מינים אירופאית ועולמית מאחר ובשנים האחרונות ישנה ירידה דרסטית בגודל האוכלוסייה העולמית של המין. הספארי לוקח חלק בתוכנית הרבייה בניסיון לייצר עתודה של פינגווינים אפריקאים בגני החיות.

הסימפטומים שנצפו יחד עם תוצאות בדיקות הדם עדיין אינן סופיות, אך עולה החשד למחלת המלריה שהיא אחד מגורמי התמותה הגדולים בעולם לפינגווינים ובפרט לפינגווינים צעירים. כמו למחלות אחרות גם למלריה מספר זנים והזן הספציפי אשר אנו חושדים שפגע בפוגי, פסטה ופיק פוגע בעופות אך אינו פוגע בבני האדם..

 מלריית העופות היא למעשה טפיל דם המועבר ע"י יתושים נשאים. אין כרגע חיסון יעיל למניעת מלריה אבל ישנן אסטרטגיות שונות כדי להימנע מהדבקות במחלה. בספארי הוצבו מאווררים שמכסים את כל שטח חצר הפינגווינים והעובדים ללא הפסקה 356 ימים בשנה, 24/7 סביב תצוגת הפינגווינים. מטרתם היא למנוע את כניסת היתושים לחצר או את הישארותם על הפינגווינים ובכך לנסות למזער עד כמה שאפשר עקיצות והעברת המחלה.

האסטרטגיה הזו נבחרה לאחר סקירת בדיקות ומחקרים שנערכו בעולם, ומיד עם הפעלתה היא התגלתה כמוצלחת ונצפתה ירידה דרסטית בתמותת הפינגווינים. כאמור עד החודש האחרון.

 בחודש האחרון יתוש חדש שהגיע לישראל בשנים האחרונות – יתוש טיגריס אסייתי, והעובדה כי הוא פעיל יום וגם לילה בניגוד ליתושים אחרים הפעילים בעיקר בלילה, העלו את מספר הפינגווינים הנפגעים מהמחלה.

מותם של הפינגווינים השאיר את המטפלים ואת הצוות הרפואי המומים וכואבים, בספארי מדווחים כי בחודש האחרון נערך תחקיר אפידמיולוגי מעמיק יחד עם בדיקות ממוקדות מול מספר גורמים בספארי ומחוצה לו, כמו גני חיות אחרים בארץ ובעולם. בנוסף מתייעצים הצוות המטפל עם מומחים וטרינרים והומניים אשר יכולים לסייע במניעה של מקרים נוספים בחצר הפינגווינים.  

 כרגע, כל הקבוצה, מקבלת טיפול שבועי מניעתי כנגד מלריה, כדורי כלורוקלווין, אשר ניתנים לכל פינגווין ישירות לפיו בתוך המזון. חשוב לציין כי גם טיפול זה אינו מכסה את מקרי ההדבקות במאת האחוזים מכיוון שהטפיל אשר פוגע בגוף לאחר הדבקות במחלה מפתח עמידות לתרופות השונות לאורך זמן ולא יעיל במניעה של כל זני המלריה.

 

 

חיות חיות מחמד גן חיות טבע מוות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד