כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יאפשר מעבר חופשי

בניגוד לעמדת מערכת הביטחון: הדרישה של לשכת רה"מ בדרך לפטור מוויזה

למרות שבמערכת הביטחון מסתייגים מהדרישה האמריקאית להקל על אמריקאים תושבי עזה את הכניסה והיציאה דרך נתב"ג בתמורה להענקת פטור מוויזה לישראלים, בלשכת ראש הממשלה טוענים כי הנושא בראש סדר העדיפויות ודורשים להיענות לדרישה

בניגוד לעמדת מערכת הביטחון: הדרישה של לשכת רה"מ בדרך לפטור מוויזה
פלסטינים, ארכיון צילום: פלאש 90

לשכת ראש הממשלה הורתה לראשי מערכת הביטחון לסדר הקלות לאמריקאים תושבי עזה בכניסה וביציאה מהארץ וזאת על פי דרישת אמריקאית כתנאי לביטול הצורך בארשת כניסה לישראלים שטסים לארה"ב.

לפי הדיווח ב'הארץ' במערכת הביטחון מתנגדים למהלך וטוענים כי ההקלות טומנות בחובם סיכונים ביטחוניים לא מעטים - אך בלשכת רה"מ מתעקשים וטוענים כי הענקת פטור מוויזה לישראלים הוא נושא שעומד מבחינתם בראש סדר העדיפויות. בדיווח נאמר כי ראש שב"כ רונן בר אף קיים מגעים בנושא עם בכירים בארה"ב.

מקור המעורב במגעים בין המדינות אמר ל"הארץ": "התחושה בדרג המקצועי היא שאומרים לנו פשוט להסכים לכל דרישה".

הדרישה האמריקאית היא חלק משורת תנאים שהציב הממשל האמריקאי ושעל ישראל לעמוד בהם כדי להצטרף לתוכנית. אחת מהדרישות הללו היא הענקת יחס שווה לכל אזרח אמריקאי בנקודות הכניסה והיציאה מישראל, כולל בנתב"ג. על מנת לעמוד בדרישה, ישראל הפיצה בשבוע שעבר נוהל חדש שנועד להקל משמעותית על הגבלות התנועה של פלסטינים בעלי אזרחות אמריקאית בכניסה לישראל, וכן במעבר בינה לבין הגדה המערבית.

היחס לאזרחים אמריקאים המתגוררים ברצועת עזה נוקשה הרבה יותר, והנוהל שהופץ בשבוע שעבר אינו מתייחס באופן מפורט ליכולתם של אמריקאים שאינם מתגוררים ברצועה להיכנס ולצאת מתחומיה בזמן שהותם בישראל. כיום אזרחי ארה"ב שמתגוררים בעזה צריכים לבקש אישור לכך מישראל ומהרשות הפלסטינית לפחות 45 ימים לפני מועד נסיעתם והמעבר שלהם הוא דרך מעבר אלנבי שבגבול ירדן.

המשמעות היא שאזרח אמריקאי המתגורר בעזה יוכל בעקבות הנוהל החדש להיכנס לישראל עם אשרת תייר ולשהות בה לתקופה של עד שלושה חודשים. כמו כן, אזרח אמריקאי שמבקר בישראל יוכל להיכנס לרצועה ולשוב לשטח ישראל בצורה חופשית הרבה יותר מכפי שמתאפשר היום.

משב"כ נמסר בתגובה: "כידוע, כל הסוגיות הקשורות בנושא נמצאות בשיח בין המדינות. השב"כ פועל יחד עם גופים נוספים על מנת להגיע להבנות ולהסכמות בסוגיות הביטחוניות. איננו מתייחסים לתוכן דיונים סגורים".

 

פטור מויזה מעבר אלנבי רצועת עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד