י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תיקון לחוק

נכנס לתוקף: אלו הכספים בחשבון שיהיו מוגנים מעיקול

בהסבר לחוק נכתב כי ההסדר נועד לשפר את מצבם הכלכלי של הורים עצמאיים על ידי הגנה מפני עיקול של תשלומים והטבות שהם זכאים להם. לפיכך, יש בו כדי להשליך על זכויותיהם של ילדי אותם הורים ולתרום לרווחתם

משיכת מזומן בבנק
משיכת מזומן בבנק צילום: Dario Sanchez/Flash90

ביום 13.7.23 נכנס לתוקף תיקון 73 לחוק ההוצאה לפועל, התשפ"ג-2023, לפיו כספים המגיעים לחייב במסגרת תכניות ממשלתיות ואשר נקבעו בתוספת השביעית לחוק, שייעודם סיוע להורה עצמאי, יהיו מוגנים מפני עיקול בידי צדדים שלישיים, במסגרת הליכים בהוצאה לפועל.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי בעוד שבחוק ההוצאה לפועל ובחוקים נוספים קבועה הגנה מפני עיקול, העברה או שעבוד של סוגים שונים של תשלומים והטבות אחרות שאדם זכאי להם לרוב התשלומים וההטבות שההורים העצמאים זכאים להם אין הגנה דומה בחוק. עיקול כספים אלה עשוי להגדיל את סך חובותיו של ההורה העצמאי, שהוציא את הכספים תוך שהוא מסתמך על ההחזר הצפוי, ואף להעמיק את תלותו בקצבאות.

עוד צוין, כי ההסדר נועד לשפר את מצבם הכלכלי של הורים עצמאיים על ידי הגנה מפני עיקול של תשלומים והטבות שהם זכאים להם. לפיכך, יש בו כדי להשליך על זכויותיהם של ילדי אותם הורים ולתרום לרווחתם.

בתיקון החוק נקבעה הגנה מפני עיקול ביחס לשני עניינים נוספים: הרחבת ההגנה מפני עיקול לסיוע שנותן משרד הרווחה כך שההגנה הורחבה לא רק על דמי ליווי לעיוור אלא לסיוע נוסף שמעניק משרד הרווחה לאוכלוסיות שונות- תשלומים נוספים שמשלם המשרד לחייבים ובהם דמי אחזקת כלב; דמי תקשורת וסל תקשורת; סיוע מטעם ועדת מענקים לסיוע למשפחות וליחידים נזקקים; וסיוע במימון טיפול אישי לנכה קשה בקהילה.

ענין נוסף שלגביו נקבעה הגנה מפני עיקול הוא לגבי תשלומים הדומים במהותם לגמלת הבטחת הכנסה, אלא שהם משולמים על ידי משרד העלייה והקליטה. המדובר בסכומים שמשלם המשרד לקליטת העלייה לעולים שאינם עובדים, אשר עומדים בקריטריונים שנקבעו בהוראות הנוהל וההנחיות של המשרד האמור, בשנה הראשונה לעלייתם, לשם סיוע במימון צרכי מחייתם. זאת, בדומה להגנה הניתנת לגמלת הבטחת הכנסה של המוסד לביטוח לאומי.

 

כספים חשבון בנק הורים עצמאיים עיקול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד