כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"תיקון עוול גדול"

תיקון חדש יעניק זכאות מהביטוח הלאומי למאות ילדים

אושר בוועדת העבודה והרווחה: ילדים קטועי יד או רגל אחת יהיו זכאים ל- 50% גמלת ילד נכה | יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "תיקון עוול גדול" | אמא לילדה קטועת יד: "הנכות היא מובהקת ומורגשת, לא נתפס שעד היום לא הייתה הכרה; אני נרגשת ומודה לכם על ששיניתם את זה

תיקון חדש יעניק זכאות מהביטוח הלאומי למאות ילדים
הביטוח הלאומי צילום: פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (רביעי) תיקון לתקנות הביטוח הלאומי, שיעניקו לראשונה זכאות של 50% מגמלת ילד נכה לילדים קטועי גפה אחת, או בעלי גפה אחת שאינה מתפקדת. גמלת ילד נכה ניתנת ב- 5 רמות זכאות, בהתאם למוגבלות הקטין והעומס המוטל על ההורים. 

כיום התקנות קובעות זכאות לגמלה בשיעור של 100% למי שילדו קטוע שתי גפיים, אך אינן מזכות בגמלה את מי שילדו קטוע גפה אחת בלבד. נציגת הביטוח הלאומי, עו"ד שרית דימרי דבוש הסבירה בדיון כי עד כה ילדים אלה היו יכולים לקבל גמלה אם היו לקויות אחרות נוספות הנלוות או נובעות מהקטיעה, שבגינן אפשר היה להכיר בהם כזכאים, אך עצם הקטיעה או היעדר התפקוד לא הקנו זכאות.  

התיקון שאושר היום בוועדה קובע כי בשל חוסר תפקוד מלא של גפה אחת או בשל העדר גפה אחת יהיה זכאי ילד לקצבה חודשית בשיעור של 50% מגמלת ילדה נכה בסך של 1,676 ₪ בחודש. על פי הנתונים שהוצגו בדיון התיקון אמור לחול על כ- 200 ילדים ועלותו כ-4 מיליון ₪ בשנה.

אתי שבתאי, אמא לילדה קטועת גפה אחת, אמרה לאחר אישור התיקון: "כשפניתי לביטוח הלאומי וקיבלתי סירוב לא האמנתי שלא מכירים בבת שלי. גם את הערעור דחו לנו. אנחנו בשנת 2023 וכמו שמכירים בהפרעות קשב וריכוז, באלרגיות, בסכרת נעורים, לא נתפס שעד היום לילד קטוע גפה אחת לא הייתה הכרה. הטיפול בילדים האלה כולל ריצות, טרטורים, טיפולים פסיכולוגיים, ריפוי בעיסוק, אפילו סייעת בגן לא רצו לאשר לי כי אין לי הכרה. הנכות היא מובהקת ומורגשת, זו פגיעה בתפקוד. זה המון, הרבה הוצאות כלכליות וזה קשה. אני נרגשת ומודה לכם על ששיניתם את זה". עוד פנתה שבתאי לנציגי הביטוח הלאומי וביקשה שיפעלו למתן הכרה ותגמול רטרואקטיבי להורים שעד היום נשאו לבדם בעלויות הטיפול בילדים.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בדיון כי: "מדובר בתיקון עוול גדול ואני מתפלא שכל כך הרבה שנים לא ניתנה הכרה לילד עם יד או רגל אחת. התחלנו לקדם את המהלך כבר בדיונים על חוק ההסדרים".

עו"ד רותי פרמינגר, שהגיעה כמייצגת את קטועי הגפיים בישראל בירכה על התיקון וביקשה גם היא להחילו רטרואקטיבית: "מדובר בתיקון היסטורי שצריך להודות עליו. הכרה רטרואקטיבית תהיה אמירה שהממשלה לוקחת אחריות על הלקונה הזאת שהייתה קיימת שנים רבות ומסייעת למשפחות שגידלו את הילדים הללו ללא כל סיוע". 

 

 

הביטוח הלאומי ביטוח לאומי זכאות קצבה הורים קצבת נכות מענק רטרואקטיבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד