ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
התקבל במחיאות כפיים

הנשיא הרצוג בקונגרס: בישראל בית משפט חזק ומערכת משפט עצמאית

הרצוג התקבל בקונגרס האמריקאי במחיאות כפיים ממושכות. בנאומו בפני חברי קונגרס משתי המפלגות אמר: "מדינת ישראל נחושה למנוע מאיראן להשיג יכולות גרעינית". עוד אמר: "ישראל מדינה שמתגאה בדמוקרטיה התוססת שלה, בהגנה על מיעוטים זכויות אדם וחרויות אזרח"

הנשיא הרצוג בקונגרס: בישראל בית משפט חזק ומערכת משפט עצמאית
הנשיא הרצוג נואם בקונגרס צילום: צילום מסך

הנשיא הרצוג התקבל לפני שעה קלה (רביעי) בקונגרס האמריקאי בתשואות סוערות ובכבוד רב. הרצוג הוא הנשיא השני של מדינת ישראל שנואם בפני שני בתי הקונגרס אחרי שאביו עשה זאת בעת שכיהן כנשיא לפני כ-35 שנים. בסיום נאומו של הנשיא ראש הממשלה נתניהו פרסם הודעה בה נכתב: "נאום חשוב של נשיא המדינה הרצוג שהביע את עמדתנו התקיפה והנחרצת נגד איראן. יחד נעמוד, יחד ננצח".

"אדוני היושב ראש, גברתי סגנית הנשיא, פתח הרצוג, "בעשירי בנובמבר 1987 ישבתי בבית, עם אשתי מיכל; מצפים להולדת בננו הבכור, וצופים יחד בנשיא הישראלי הראשון שהוזמן לנאום מול מושב משותף של הקונגרס, לכבוד שנת ה-40 לעצמאות מדינת ישראל. הנשיא הזה היה אבא שלי. עבורי, לעמוד כאן היום, בשמה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, בשנתה ה-75, מעל אותו דוכן ממנו נאם אבי זכרו לברכה - הנשיא חיים הרצוג – זו זכות של פעם בחיים".

הנשיא הרצוג המשיך: "אדוני היושב ראש מקארתי, אני מודה לך על אירוח המושב המשותף והחגיגי הזה של הקונגרס, לרגל חגיגות 75 השנים הראשונות למדינת ישראל. רק לפני שבועות ספורים, במסגרת המסע הראשון שערכת כיושב ראש, כיבדת את העם הישראלי בנאום בפני הכנסת בירושלים, בירת מדינת ישראל והעם היהודי. הידידות הכנה שהבעת בשם ארצות הברית של אמריקה, הדהדה היטב בקרב אזרחי ישראל. תודה לך".

הנשיא הרצוג התייחס לרפורמה המשפטית: "ישראל היא מדינה שמתגאה בדמוקרטיה התוססת שלה, בהגנה על מיעוטים, זכויות אדם וחירויות אזרח, כפי שנקבע בידי הפרלמנט שלה - הכנסת, וכפי שנשמר בין היתר על ידי בית משפט עליון חזק ומערכת משפט עצמאית. מדינה המושתתת על שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל תושביה, ללא הבדל דת, גזע - כפי שנקבע במפורש בהכרזת העצמאות הישראלית. מדינה שמתפתחת ללא הרף; שהיא אוסף מגוון של מבטאים, אמונות, מוצאים ואורחות חיים. נס מודרני של ממש. זו המתיקות שבה התברכה ארצנו".

הנשיא הרצוג במתקפה על איראן: "נראה האתגר הגדול ביותר שניצב מול ישראל וארה"ב בזמנים אלה הוא תוכנית הגרעין האיראנית. בל נטעה: איראן אינה שואפת להשיג אנרגיה גרעינית למטרות שלום. איראן בונה יכולות גרעיניות, המהוות איום על היציבות במזרח התיכון ומעבר לו. כל מדינה או אזור שנמצאים תחת שליטה או השפעה איראנית - חוו הרס מוחלט. ראינו זאת בתימן ובעזה, בסוריה, בלבנון ובעיראק. למעשה, ראינו זאת באיראן עצמה, שם המשטר מאבד את אמון העם, ומדכא את אזרחיו באכזריות".

הרצוג המשיך: "איראן מפיצה שנאה, טרור וסבל בכל המזרח התיכון ומחוצה לו, ושופכת שמן לאש הקטלנית והסבל שבאוקראינה. איראן היא המדינה היחידה על פני כדור הארץ אשר קוראת במוצהר, ובמקביל מתכננת ומפתחת אמצעים - להשמדת מדינה אחרת, בת למשפחת העמים: מדינת ישראל".

עוד מהרצוג על איראן: "לישראל אין גבול עם איראן. לישראל אין מאבק על משאבים עם איראן. לישראל אין סכסוך עם העם האיראני. ועדיין - המשטר האיראני, ביחד עם שלוחותיו ברחבי המזרח התיכון, פועל ומכוון להשמדת מדינת ישראל, הרג היהודים ועימות עם העולם החופשי כולו. האפשרות שאיראן תהפוך למדינת סף גרעינית, בין אם מתוך התעלמות ממעשיה ובין אם במסגרת הסדר דיפלומטי עמה, היא דבר שלא יעלה על הדעת. העולם אינו יכול להישאר אדיש לקריאה של המשטר האיראני למחוק את ישראל מהמפה. גילויי סובלנות כלפי קריאה כזו וכלפי הפעולות והיכולות של איראן לממש אותה, הם קריסה מוסרית בלתי נסלחת. על ישראל וארה"ב, בגיבוי מדינות העולם החופשי, לפעול ביחד בכל הכוח כדי למנוע את האיום המוחשי שמטילה איראן על ביטחון העולם כולו".

הרצוג תקף את איראן ואיים על המשטר שרוצה להשמיד את ישראל: "מדינת ישראל נחושה למנוע מאיראן להשיג יכולות גרעינית. העולם אינו יכול להישאר אדיש לקריאות להשמיד את ישראל. על ישראל וארה"ב למנוע את האיום".

הנשיא הרצוג על השלום עם סעודיה: "מודה לכם על הניסיון לעשות שלום עם ממלכת סעודיה. אנחנו מתפללים שהיום הזה יבוא ויביא מהפכה של ממש בהיסטוריה של האזור והעולם. מקווה שגם יגיע יום אחד שלום עם הפלסטינים". הנשיא הרצוג בביקורת על הרשות הפלסטינית: "משפחות מקבלים תמיכה כלכלית על כל ישראלי שנפצע. הצלחה של פיגוע מובילה לחגיגה".

הנשיא הרצוג הוסיף כי "לאורך השנים ישראל עשתה צעדים אמיצים בחתירתה לשלום, והציעה הצעות מרחיקות לכת לשכנינו הפלסטינים. הבדלים פוליטיים עמוקים ואתגרים רבים מעיבים על היחסים בין ישראל לפלסטינים, ואינני מתעלם מהם, אבל דבר אחד צריך להיות ברור: לא ניתן לדבר על שלום במקביל להסכמה או מתן לגיטימציה לטרור, במרומז או במפורש. שלום אמיתי לא יכול לצמוח מתוך אלימות. הטרור הפלסטיני נגד ישראל או נגד ישראלים, חותר תחת כל אפשרות עתידית לשלום בין שני העמים".

עוד אמר הנשיא הרצוג על הטרור הפלסטיני: "ישראלים נפגעים מטרור בזמן שהם ממתינים לאוטובוס, בזמן שהם הולכים בטיילת, בזמן שהם מבלים עם המשפחה. ומהעבר השני, הצלחה של פיגוע טרור מביאה לחגיגה, המחבלים זוכים לתהילה, ומשפחות המחבלים מתוגמלות כלכלית על כל ישראלי שנפגע. זה בלתי נתפס. זו חרפה מוסרית. טרור הוא לא מהמורה קטנה בדרך. טרור הוא שנאה ושפיכות דמים, הוא מעשים העומדים בסתירה לעקרונות השלום הבסיסיים ביותר של האנושות. ישראל לא יכולה ולא מוכנה להשלים עם פיגועי טרור, ואנחנו יודעים שארה"ב עומדת לצידנו בכך".

הרצוג סיים עם התייחסות על אנטישמיות: "בקורת כלפי ישראל היא לגיטימית וודאי בין ידידים אבל לא לערער על זכות קיומה. הטלת ספק בקיומה של ישראל להתקיים היא לא דיפלומטיה אלא אנטישמיות".

הנשיא הרצוג מבהיר בפני חברי הקונגרס: "עבורנו זה ברור, אמריקה היא בלתי ניתנת להחלפה עבור ישראל, וישראל היא בלתי ניתנת להחלפה עבור ארצות הברית". חברי הקונגרס מחאו כפיים.

נשיא המדינה קונגרס איראן הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד