כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
רפורמת המשכנתאות יוצאת לדרך

נגיד בנק ישראל הודיע: ״מחזור משכנתה יהפוך לדיגיטלי ברובו״

יוזם המהלך, יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: "הפישוט של ההליך באמצעות דיגיטציה יאפשר ללקוחות לנהל צרכנות נבונה" • הנוהל פורסם היום לבנקים וייכנס לתוקף בעוד שנה

נגיד בנק ישראל הודיע: ״מחזור משכנתה יהפוך לדיגיטלי ברובו״
פרופ' אמיר ירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הודיע היום (רביעי) בוועדת הפנים כי בנק ישראל מאמץ את רפורמת המשכנתאות של ח"כ יעקב אשר למיחזור משכנתה באופן מקוון ברובו, כשהלקוח יידרש רק להודיע לבנק החדש על רצונו במיחזור ומכאן רוב התהליך יתבצע בין הבנקים מבלי שהלקוח יידרש לבוא לבנק.

מדובר במהפכה של ממש לטובת ממחזרי משכנתה, כשההוראות החדשות יורידו שלל חסמים בירוקרטיים. לדברי הנגיד, הלקוח יודיע לבנק על כוונתו למחזר משכנתא, באופן מקוון או בטלפון, ויוכל לבצע את התהליך מבלי להגיע אל הבנק, למעט לצורך מעמד החתימה. הוא הוסיף כי גיבוש ההוראה נעשה בשיתוף פעולה עם ח"כ יעקב אשר שיזם את המהלך באמצעות הגשת חוק לפני יותר משנה.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, ציין את דו"ח רשות התחרות משנת 2021 שהמליץ על שימוש בממשקים מקוונים, כשדבר זה נכון במיוחד בתחום המשכנתאות. "הפישוט של ההליך באמצעות דיגיטציה יאפשר ללקוחות לנהל צרכנות נבונה ולערוך השוואות אפקטיביות בין מספר הצעות מחיר ובכך להביא להוזלה משמעותית בעלויות המשכנתא", אמר ח"כ אשר ובירך על המהלך ועל שיתוף הפעולה.

המפקח על הבנקים, מר דניאל חחיאשוילי אמר כי "תיקון ההוראה לבנקים בנושא פירעון מוקדם ומחזור משכנתאות הוא צעד נוסף של הפיקוח על הבנקים לשיפור מצבו של הצרכן הבנקאי ולעידוד התחרות בתחום. הצעד מסיר חסמים בירוקרטיים למחזור משכנתאות, כך שהשיקול הכלכלי הינו השיקול העיקרי שמנחה את הלווים בקבלת החלטה בנושא. גיבוש ההוראה נעשה בשיתוף פעולה עם ח"כ יעקב אשר, מתוך כוונה להטיב עם הציבור ואנו מודים לו על כך".

הוא פירט את עיקרי ההנחיות החדשות וציין כי נוספה אפשרות לקבל מהבנק את המידע והמסמכים הנדרשים באופן ממוחשב, ככל שהלקוח יהיה מעוניין בכך. כמו כן, הלקוח יוכל לבחור להודיע על כוונתו לבצע פירעון מוקדם ישירות לבנק החדש מבלי שיפגעו זכויותיו. כך לדוגמה, ההודעה לבנק החדש לא תפגע במניין הימים למתן הודעה מוקדמת לצורך אי גביית עמלה.

עוד אמר כי לקוח לא יידרש להגיע לסניף הבנק הישן לשם קבלת המסמכים הנדרשים למחזור. מסמכים אלו יועברו על ידי הבנק הישן ישירות אל הבנק החדש, כאשר הבנקים יקבעו תהליכים ביניהם על מנת להשלים את הפעולות הנדרשות ליישום השיפורים.

בהתאחדות יועצי המשכנתאות בירכו על פרסום ההוראות החדשות וציינו שהן חלק מתהליך שהתניע חבר הכנסת יעקב אשר יחד עם התאחדות יועצי המשכנתאות, להסרת חסמים והגברת התחרות בתחום מיחזורי המשכנתאות.

"כחלק משלים עברה בשבוע שעבר הצעת החוק של חבר הכנסת יעקב אשר שמאפשר ניוד ביטוח חיים בין בנקים בתהליך מיחזור", אמרו והוסיפו כי "יחד עם ההוראות החדשות של בנק ישראל, תהליכי מיחזור משכנתאות יהפכו להיות נוחים יותר ויגבירו משמעותית את התחרות בשוק".

משכנתאות יעקב אשר פרופ' אמיר ירון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד