כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"לא יעצרו שם"

מנדלבליט תוקף: "ביטול הסבירות יוביל לעריצות השליט"

היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט התייחס היום בכנס לשכת עורכי הדין לצמצום עילת הסבירות ואמר כי "ביטול עילת הסבירות יוביל לעריצות השליט". עוד אמר מנדלבליט: "ברור לחלוטין שהם ממש לא יעצרו שם"

מנדלבליט תוקף: "ביטול הסבירות יוביל לעריצות השליט"
אביחי מנדלבליט צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מתקפה נוספת מצידו של היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט נגד הרפורמה שמקדמת הקואליציה, והפעם במסגרת כנס לשעת עורכי הדין: "במדינת ישראל, שהדמוקרטיה שלה נבנתה בצורה בעייתית, חייב העם לקבוע את זכויותיו גם מול בית הנבחרים. את זה אפשר לעשות רק בדרך של 'עליונות המשפט'. אין דרך אחרת", אמר.

"גם רק ביטול עילת הסבירות, בוודאי באופן הקיצוני עליו מדובר, הוא ספין ומסווה שתכליתו ריסוק של עצמאות מערכת המשפט כולה לרבות קו ההגנה האחרון של הדמוקרטיה בישראל, שהוא ביהמ"ש העליון - זה יוביל לעריצות השליט, ללא שום איזון והגנה. מדובר בהפיכה משטרית. זה זמן פציעות, גודל השעה מחייב לעצור", אמר.

לדברי מנדלבליט: "מערכת המשפט הישראלית העצמאית היא כיפת הברזל של מדינת ישראל. לעצמאותו של בית המשפט העליון יש השלכות משמעותיות לביטחון המדינה - מי שפוגע בעצמאותו פוגע במישרין בביטחון מדינת ישראל".

יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר אמר בכנס: "החוזה הבסיסי בין האזרח לשלטון מופר. בדמוקרטיה מהותית העם הוא הריבון. לשרים יש מגבלות כוח. כאשר הם פועלים בחוסר סבירות קיצונית – לציבור בדמוקרטיה יש זכות בסיסית לפנות לבית המשפט ולקבל סעד. את הכלי הזה מאיימים לקחת מאיתנו".

עוד הוסיף: "הפעולה הקיצונית נעשית באופן כוחני וחד צדדי ללא הסכמה רחבה בציבור. זו הגדרה מחדש של כללי המשחק הדמוקרטי. ביטול עילת הסבירות היא רק ההתחלה, היא לא עומדת לבדה, היא חלק מניסיון לשינוי רדיקלי בכל שיטת המשטר שלנו. אחריו יבוא ניסיון השתלטות על הוועדה לבחירת שופטים, פיטורי היועצת המשפטית לממשלה וריסוק כל מעמד שומרי הסף בשיטה שלנו".

אביחי מנדלבליט עילת הסבירות הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד