כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
משבר חמור

זו הסיבה: מדוע עובדים סוציאליים עוזבים את שירותי הרווחה?

עובדים סוציאליים אינם מגיעים לעבוד בשירותי הרווחה ברשויות המקומיות וכיום חסרים כ-1,500 עובדים סוציאליים בלשכות הרווחה, שהם כ-16 אחוז מהתקנים המוקצים על-ידי משרד הרווחה, שאינם מאוישים | 32.5% עזבו לאחר שעברו לתפקיד בשכר יותר אטרקטיבי ברשות אחרת | 25.9% עזבו בגלל השכר

זו הסיבה: מדוע עובדים סוציאליים עוזבים את שירותי הרווחה?
טיפול פסיכולוגי צילום: FREEPIK

מנתונים שנאספו ממנהלי שירותי הרווחה בכל הארץ עולה כי 84 אחוז מלשכות הרווחה פועלות במחסור של לפחות עובדת אחת; 38 אחוז מהלשכות פועלות במחסור של יותר מ-20 אחוז מכוח העבודה שלהן. סך הכול חסרים כ-1,500 עובדים סוציאליים בלשכות הרווחה, שהם כ-16 אחוז מהמשרות המוקצות לשירותי הרווחה, שאינם מאוישים.

המחסור הגדול ביותר בעובדים סוציאליים הינו בתפקידי הליבה: 28% מהעובדים הסוציאליים חסרים בתחום הטיפול בילד ובמשפחה; 12.5% בתחומי ילדים בסיכון, התמכרויות ואוכלוסיות קצה; 12% בתחום הקהילה; 10% בתחומי הניהול; 8% בתחום הזקנה; 6.5% בתחום המוגבלות והיתר בשאר התפקידים.

מהנתונים שפורסמו ע"י ארגון מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות עולה כי 32.5% עזבו לאחר שעברו לתפקיד בשכר יותר אטרקטיבי ברשות אחרת; 29.5% עזבו כי הרגישו שאינם מצליחים להתמודד עם המשימות; 25.9% עזבו בגלל השכר; 23.5% בשל מעבר דירה; 22.3% עזבו בגלל שחיקה; 16.9% עברו לעבוד במגזר השלישי; 16.9% עזבו כי "נשבר להם מהתחום"; 13.9% פתחו קליניקה פרטית; 9% עזבו בגלל תנאי עבודה פיזיים או חברתיים, והיתר עזבו מסיבות אישיות, יציאה לפנסיה וכדומה. 10.2% פוטרו מהעדר התאמה לתפקיד.

"המשמעות היא פגיעה קשה במקבלי השירות שלנו, הנדרשים לסיוע של הרווחה, לעיתים במקרים קיומיים, של חיים ומוות ועבורם כל יום של העדר מענה או המתנה עלול להיות קריטי", אומרת יו"ר ארגון מנהלי שירותי הרווחה ברשויות המקומיות, תמי ברששת. "גם כך, מזה שנים קיים מחסור גדול בתקנים ובמשאבים לסיוע לאוכלוסיות שבטיפולנו, וכל עובד סוציאלי נדרש לטפל בעשרות ומאות מטופלים בו זמנית, ועתה עם החוסר הקיים בעובדים, המעמסה רק גדלה, והדבר פוגע בשירות ולעיתים מונע מאיתנו להגיע למקרים שהם על-פי חוק".  

לדברי ברששת, מעבר לצורך הדחוף בגיוס עובדים חדשים, נדרשים המנהלים לעסוק בשימור העובדים הקיימים, להשקיע בהם ולטפח אותם. "עובדת שעוזבת או יוצאת לפנסיה, קשה לגייס עובדת במקומה, שלא לדבר על עובדת שיוצאת לחופשת לידה, או חלילה חופשת מחלה, שאין סיכוי לאייש את התפקיד בממלא מקום", אמרה.

 

 

רווחה עובדים סוציאליים משבר רשויות מקומיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד