י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"גזעני ומפלה"

משפחה חרדית קיבלה סירוב מבית נופש בשוויץ

חברת ניהול גרמנית המנהלת בתי נופש בשוויץ לא רוצה יהודים חרדים כאורחים. משפחה חרדית מלונדון סיפרה לתקשורת המקומית כי "זה ברור שזה גזעני ומפלה". החברה מסרה "לצערנו אנחנו לא יכולים להציע לכם לשכור את הדירות"

משפחה חרדית קיבלה סירוב מבית נופש בשוויץ
אילוסטרציה צילום: unsplash

משפחה של יהודים חרדים מלונדון ניסתה להזמין בית נופש גדול בשוויץ, הבקשה נדחתה מכיוון ש"הבית אינו עומד בדרישות של קבוצות יהודיות-אורתודוכסיות קפדניות", כך לפי בעל הבית, שאמר שהוא "חווה חוויות שליליות" מצד חרדים.

ב-25 ביוני, חני מלונדון הזמינה בית נופש שמנוהלת על ידי EP Reisen חברה גרמנית לעשרה ימים לאוגוסט הקרוב בגראובינדן עם לפחות אחד עשר בני משפחה, בהם ארבעה מבוגרים ושבעה ילדים. חני הצהירה שהמשפחה רוצה להיות עצמאית בבית בכל הנוגע לאוכל וכו'. גראובינדן הוא קנטון בשווייץ, וממוקם בדרום-מזרח המדינה.

אולם במקום אישור קיבלה חני דחייה אנטישמית. הבית המנוהל על ידי חברה גרמנית, שמנהלת כמה בתים. "לצערי הבתים שלנו אינם עומדים בדרישות של קבוצות יהודיות-אורתודוקסיות למהדרין, מכיוון שאיננו רוצים למנוע מאף אחד לממש את אמונתו, ובשל הניסיון שלנו בטיפול בבתים (נזקים ותלונות), לצערנו אנחנו לא יכולים להציע לכם לשכור את הדירות". עוד צוין בתגובה, כי הבית מוצע רק ל-25 איש ומעלה.

מנחם, דודה של חני מלונדון אמר ל'בחדרי חרדים' כי הוא מאד התעצבן מהתשובה הזו. "זה ברור שזה גזעני ומפלה", הוא אמר. "כמובן שבעל הדירה יכול להחליט למי הוא רוצה להשכיר את ביתו. עם זאת, התשובה נוסחה בצורה פוגענית. עם התייחסות מעורפלת לנזק ולתלונות", הוא הגיש את המכתב לוועדה הפדרלית נגד גזענות וטען שגם הם התפעלו מהתשובה "הגזענית/אנטישמית".

מנחם עובד בענף הנדל"ן באנגליה, וכבר יותר מעשור שהוא נפגש עם אחיו ומשפחותיהם בארץ הולדתם המשותפת, שוויץ. "אין דבר נחמד יותר מחופשה בשוויץ", הוא אמר. "בדרך כלל מגיעים בני משפחה אחרים, אז היינו אמורים להיות כ-30 איש במפגש המשפחתי המסורתי, כך שניתן היה להגיע ל-25 האנשים. כבר כמה פעמים שכרנו בתים דווקא מאותו חברה ואף פעם לא היה לנו בעיות כלשהן".

החברה האחראית נמנעת מהשכרת נכסיה לקבוצות "אורתודוקסיות למהדרין", המנכ"ל הסביר כי החברה משכירה את הבתים "לקבוצות כאלה" במשך שנים רבות. אולם לאחר חוויות שליליות, הם הפסיקו לעשות זאת. לדוגמה, "נגרם נזק לכיריים כי הם הושארו דולקים יותר מ-24 שעות בשבת".

"הנזק הוא לעתים כה גדול עד שאיננו יכולים לתקן אותו עבור הקבוצה הבאה ולכן לא יכולים להבטיח לקבוצה השנייה את האיכות", הסביר המנכ"ל. הקבוצה הבאה מגיעה לרוב ביום העזיבה של הקבוצה הקודמת, כך שאין הפסקה.

מנחם אמר: "אחרי שהסיפור יצא לרחוב כבר כמה וכמה אנשים התלוננו לחברה בדרך השארת תגובות באתרים שהחברה מפורסמת בהם".

"יש כמובן קבוצות חרדיות שגרמו לבעיות, אמר מנחם ל'בחדרי חרדים'. "יש תפוחים רקובים בכל חנות. אבל זה לא מצדיק הכללה". בעשר השנים האחרונות המשפחה הזמינה כמעט כל שנה לינה קבוצתית בגראובינדן.

התשתית בבית מתאימה גם לחרדים שזקוקים למטבח כשר הוא אומר: "כולם במשפחה שלנו עובדים בתחום הנדל"ן. אנחנו יודעים להשתמש בבית מבלי לפגוע בו, הן גם לא גורמות להוצאות מיוחדות לבעל הבית".

"אורחים יהודים מרגישים באופן מסורתי מאוד בנוח בשוויץ, וזו הסיבה שהם בין האורחים הנאמנים ביותר", הגיבה ליאן בורקארד, דוברת משרד התיירות בשוויץ. "מלבד מקרים בודדים, לא ידוע על בעיות עם אורחים דתיים, ולכן מנהלי הדירות צריכים להיערך אליהם בהתאם".

עוד אמרה: "שוויץ מחויבת להבטיח שכל האורחים, ללא הבדל דת או מוצא, ירגישו רצויים בשוויץ. משרד התיירות שלשוויץ מגנה כל סוג של אפליה".

אריה וגנר שמנהל בתי מלונות מפוארים בשוויץ ובעולם מוסיף: "בוודאי יש הרגשה לא נעימה כשרואים סיטואציות כאלו. אני מכיר את המשפחה מקרוב והם משפחה ידועה משוויץ. אני בטוח שהם היו משאירים את הבית יותר נקי משקיבלו. צריך לזכור שיש כלליים בשוויץ שהרבה שוכרים לא ‏מודעים להם. אפילו שמשלמים לניקיון חייבים לנקות את ‏הבית לפני שעוזבים"

עוד אמר: "כששוברים ‏משהו חייבים לדווח. ‏כשפוגשים אנשים ברחוב אומרים שלום, יש יהודים שסובלים בגלל שאנשים אחרים לא מתנהגים כמו שצריך וזה "חב לאחרינה". שיהיה חופש טוב לכולם".

אנטישמיות נופש גרמניה שוויץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד