כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

תיק טלנסקי נפתח: שולה זקן תעיד נגד אולמרט • סיקור מלא

הדרמה המשפטית הגדולה שבה לבית המשפט המחוזי: הבוקר תובא שולה זקן להעיד נגד ראש הממשלה לשעבר אולמרט, בתיק טלנסקי - שממנו זוכה בעבר • בסיבוב הקודם נמנעה זקן מלהעיד, וכעת היא חושפת יומנים ממוחשבים ושיחות שהקליטה • זקן תעיד בבגדי אסירה, ותובא לבית המשפט מהכלא שם היא מרצה עונש של 11 חודשי מאסר

ראש הממשלה לשעבר אולמרט בדרכו לבית המשפט, פלאש90
ראש הממשלה לשעבר אולמרט בדרכו לבית המשפט, פלאש90

בבית המשפט המחוזי בירושלים ייפתח הבוקר (ב') מחדש תיק טלנסקי של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לשם שמיעת עדותה של שולה זקן, מזכירתו לשעבר של אולמרט, בפרשה.

בגלגול הקודם של המשפט נמנעה זקן מלהעיד, ואולמרט זוכה ביולי 2012 מהאישומים שבעת שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת הוא קיבל מאיש העסקים האמריקאי מוריס (משה) טלנסקי מאות אלפי דולרים שלא דווחו כדין, חלקם בתוך מעטפות ובמזומן.

זקן, המרצה בימים אלה 11 חודשי מאסר בגין הרשעתה בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, מעידה נגד אולמרט במסגרת הסדר עדת המדינה שערכה עמה הפרקליטות בתיק הולילנד, במסגרתו נקבע לה עונש קל יחסית. במסגרת ההסדר, זקן הביאה לפרקליטות הקלטות של שיחות שניהלה עם אולמרט ושאותן הקליטה ללא ידיעתו.

לדברי הפרקליטות, הקלטות מוכיחות את אשמתו של אולמרט מעבר לספק סביר.

עדותה של זקן מאפשרת לפרקליטות להציג לראשונה כראייה בבית המשפט גם את היומנים שניהלה זקן בעת שעבדה עם אולמרט.

לאחר שמיעת עדותה של זקן ועדות אולמרט בנוגע אליה, יקבע בית המשפט המחוזי אם להשאיר את זיכויו של אולמרט על כנו - או להרשיע את ראש הממשלה לשעבר.

החומר: שתי קלטות ויומנים
אולמרט הואשם בפרשת טלנסקי בביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה. לטענת הפרקליטות, בכהונתו כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת, קיבל אולמרט באופן תדיר מאות אלפי דולרים במזומן מטלנסקי, ובמקביל פעל כדי לקדם את ענייניו העסקיים של טלנסקי. לפי כתב האישום, הכספים הוסתרו בקופה סודית במשרדו של מקורבו ושותפו לשעבר של אולמרט, עו"ד אורי מסר.

ביולי 2012 זיכה המחוזי את אולמרט מההאשמות נגדו בפרשת טלנסקי. שופטי המחוזי, מוסיה ארד, משה סובל ויעקב צבן, קבעו כי אשמתו של אולמרט לא הוכחה מעבר לספק סביר, וקיבלו את הסבריו של אולמרט, לפיהם הכספים שקיבל מטלנסקי התקבלו לפי החוק לצורך מימון קמפיינים פוליטיים, ולא לצרכיו הפרטיים.

במאי 2014 הגישה פרקליטות המדינה בקשה לפתוח מחדש את התיק, ולהגיש לבית המשפט שתי קלטות חדשות, המפלילות לדעתה את אולמרט בפרשת טלנסקי. לצד הגשת שתי הקלטות ביקשה הפרקליטות, כאמור, להגיש באמצעות עדותה של זקן גם את "יומני שולה" ולהעיד את זקן על אותן ראיות חדשות.

בשתי הקלטות נשמעים אולמרט וזקן משוחחים ביניהם בהקשר הרלוונטי לתיק טלנסקי. לפי הפרקליטות, השיח הזה, יחד עם הרישומים ביומניה של זקן, מתירים באופן ברור את הספק שהטריד את בית המשפט המחוזי בירושלים - ספק שעומד בשורש זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

לדברי הפרקליטות, מהקלטות עולה כי אולמרט הניע את זקן מלהעיד נגדו, והוא נקט שני אמצעים בהקשר זה: הוא דאג לשלם לזקן סכומי כסף נכבדים ביותר, בין השאר, ובעיקר, כדי לכסות את הוצאות משפטה; ובה-בעת הוא דיבר על לבה שלא תעלה לדוכן העדים, תוך שהסביר לה כי אם תעשה כן - תשמש עדותה גם לחובתה.

החלטה נדירה על בסיס "טיב החומרים"
באוגוסט האחרון קיבל בית המשפט העליון את בקשת הפרקליטות וקבע כי התיק יוחזר לבית המשפט המחוזי בירושלים לשם שמיעת עדותה של זקן בנוגע לחלקים הרלוונטיים בהקלטות וביומנים, והיא תישאל עליהם בלבד.

נשיא העליון, אשר גרוניס, והשופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר, ניל הנדל ועוזי פוגלמן ציינו כי מדובר בהחלטה נדירה, אך הסבירו כי הם מצאו לנכון לקבל אותה "נוכח טיב החומרים", וחשיבות ששופטי המחוזי ייחשפו אליהם. "נראה לכאורה כי נעשו ניסיונות על-ידי אולמרט להשפיע על זקן שלא תעיד במשפט", כתבו השופטים.

עם זאת, הם ציינו כי העליון לא מביע כל עמדה לגבי ההחלטה שיקבל המחוזי נוכח הראיות החדשות, וכי קביעתם עוסקת רק בעניין גביית הראיות מחדש.

פרשות אולמרט: הליכים בלתי נגמרים ועונש של 6 שנות מאסר
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, עומד כיום במרכזן של 4 פרשות שונות. בבית המשפט המחוזי בירושלים התחדש, כאמור, משפט טלנסקי (מעטפות הכסף), שבו הוא עומד לדין מחדש בגין הפרת אמונים וקבלת דבר במירמה, לאחר שכבר זוכה בתיק זה ביולי 2012. זאת, כאמור, בעקבות הראיות החדשות בתיק שהגישה ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן. בבית המשפט העליון נדון ערעורו של אולמרט על הרשעתו בלקיחת שוחד של יותר מחצי מיליון שקל במשפט הולילנד ועל העונש של 6 שנות מאסר שהוטל עליו בגין הרשעתו זו.

במקביל, אולמרט חשוד בכך ששיבש את הליכי המשפט פרשת הולילנד והדיח עד בפרשות טלנסקי, ראשונטורס והולילנד. לדברי המשטרה, חקירתה העלתה כי בשנים האחרונות - במהלך חקירת אולמרט וזקן והעמדתם לדין במסגרת 3 הפרשיות האמורות - פעל אולמרט כדי שזקן לא תעיד נגדו. בקרוב צפויה הפרקליטות להחליט אם להגיש כתב אישום נגד אולמרט בגין חשדות אלה.

בנוסף, המדינה ערערה על זיכויו של אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים מהאישומים בפרשת ראשונטורס, לפיהם הוא קיבל שלא כדין מימון כפול ומשולש לנסיעותיו לחו"ל.

זקן עצמה הורשעה ביולי 2012 בקבלת דבר במירמה ללא נסיבות מחמירות ובמירמה והפרת אמונים בפרשת ראשונטורס. היא זוכתה מהעבירות שיוחסו לה בפרשת טלנסקי ובפרשת האזנות הסתר שביצעה לכאורה לאולמרט וכן מעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד בפרשת ראשונטורס.
שוחד בית משפט אהוד אולמרט שולה זקן תיק טלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד