ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

אולמרט בהקלטה: אל תעידי, אני שותף לשוחד

"השבוע בעזרת השם אני צריך לקבל 125, שאני אעביר חלק במזומן. זה לא קל לי. אני זונח את אחי יוסי" • עם תחילת עדותה של זקן נגד אולמרט, נחשפו תמלילי הקלטות שלה בשיחות עמו בפגישות במלון "הולידיי אין" בירושלים • השיחות בין השניים, שהותרו לפרסום כעת, מציירות תמונה מזעזעת של שחיתות והדחת עד • בפנים: התמלול המלא

אולמרט הבוקר בבית המשפט, פלאש90
אולמרט הבוקר בבית המשפט, פלאש90

בבית המשפט המחוזי בירושלים נפתח היום (ב') מחדש תיק טלנסקי של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לשם שמיעת עדותה של שולה זקן, מזכירתו לשעבר של אולמרט, בפרשה.

זקן הגיעה הבוקר לביהמ"ש להעיד לראשונה נגד אולמרט. עם תחילת עדותה נחשפו תמלילי הקלטות שלה בשיחות עם אולמרט בפגישות במלון "הולידיי אין" בירושלים.

20 במאי 2011

זקן: מה יש שם?
אולמרט: יש שמה...
זקן: אני לא אתחיל לספור כי בתוך אה.. בתוך חבילה אח היה את זה, המזומן.
אולמרט: היו שני מזומנים.
זקן: אה, לא פתחתי.
אולמרט: זה 25 אלף, זה 25 אלף. בשקלים.
זקן: אוקיי.
אולמרט: והיה עוד 20 אלף דולר בדולרים.
זקן: אז 45?
אולמרט: כן.
זקן: ארבעים חמש.
אולמרט: השבוע, בעזרת השם אני צריך לקבל 125, שאני אעביר חלק במזומן. אני מקווה, לא השבוע זהה, שישי שבוע הבא, וזה, את תחליטי כמה שאת נותנת להוא (מיכה פטמן סנגורה של זקן).
זקן: בסדר.

הסבר: לגישת הפרקליטות, השיחה מדוברת שנערכת בעיצומו של משפט טלנסקי ואחרי שהסתיים שלב החקירה בפרשת הולילנד מוכיח כי אולמרט נתן לזקן כסף כדי לקנות את שתיקתה בתיק טלנסקי. לגישת אולמרט, הוא לא הסתיר מעולם שעזר לזקן והטענה שתמורת הסיוע הוא קיבל משהו אינה נכונה.

"אני שותף לשוחד"
בחלק אחר של ההקלטות נאמר:

אולמרט: בכל מה שהבטחתי לך אני קיימתי ומקיים.

זקן: נכון.

אולמרט: וזה לא קל לי, אני לא יכול להגיד לך כמה זה לא קל. את לא יודעת כמה שזה קשה לי, זה לא קל, ברוך השם. עכשיו אני חושב שהצלחתי עם מישהו הוא ייתן לי 125 במזומן, 175, את זוכרת? 45 ועוד 125, זה 170 (לא ברור) אחרי זה נראה מה יהיה. אבל לעולם, הרי את יודעת שאותך שאת היית כמו בת שלי 35 שנה, כל כלב מהרחוב. עוד מעולם לא זנחתי בן אדם. אחד, תראי אחד מישהו שהיה איתי אי פעם שאני הייתי אפילו מחויב לו שזנחתי אותו. את יודעת את מי אני זונח היחידי את יוסי. כי הוא המיט עליי ועל המשפחה ועל המשפחה שלו והילדות שלו.

זקן: טוב בוא בוא נו.. בוא תדבר איתי.

אולמרט: כדי לנהוג בחוכמה אני דורש ממך גם לנהוג בחוכמה ולהבין מה המשקולות פה איפה מוטל עיקר העומס, שאני לא מבקש ממך שתודי בשום דבר אני מבקש ממך שתעשי משהו שעשית כבר. אבל את צריכה להבין דבר אחד, ברגע שאצא ממך שאני נתתי לך הוראה, אה.. כסף מזומן, אני נתתי לך השלושים אלף דולר, אני (לא ברור) נתתי לך שלושים אלף דולר או ברגע שיצא שאני... ידעתי ממך שדכנר נותן תרומה. מה פירושו של דבר? שאני שותף לשוחד, זה הכול. אם את קיבלת בידך ולא סיפרת לי איזה עבירה את עשית? אבל ברגע שאני ידעתי נגמר הסיפור, זה כל מה שהם רוצים, את צריכה להבין את זה. לכן אני אומר לך הכי נכון לא לעלות על דוכן העדים, את לא יודעת שולה, את לא תעמדי בזה. אני מקווה שעם כל הניסיון שלי והכוח הפנימי שלי והמעמד שלי אני אעשה את זה טוב.

"הוא ירצח אותך"
אולמרט: אני אומר לך רק דבר אחד: אני וידיד שלי (צ"ל - בעדות שלי במשפט טלנסקי, ח"מ) הולך לעשות לך את החיים מאוד קלים ומעבר לזה תשקלי מה את עושה. אני אומר לך, אני מאוד פוחד שאת תעלי על דוכן העדים, לא בגללי, בגללך, כי את לא תהיי בנויה להאמין בזה, הוא ירצח אותך (אולמרט מתכוון לתובע עו"ד אורי קורב).

זקן: אני יודעת.

אולמרט: הוא ירצח אותך ואת תפלילי את עצמך על דוכן העדים, זה מה שמטריד אותי, אני אגיד לך מה: הוא יגיד לך דבר פשוט מאוד, את יודעת מה? היומנים שכתבת, אה... כת כתוב ביומנים אוקיי לא יודע איזה יום יכול להיות שהתבלבלו. את כתבת את זה, מישהו כתב לך את זה ביומן ובסוף את תצטרכי להודות שאת כתבת את זה אז הוא יגיד מה זה אני לוקחת לעצמי 35 אלף דולר אז הוא יגיד את לקחת לעצמך 35 אלף דולר עכשיו מה הבעיה? את לא עולה על דוכן העדים, הוא יכול לקפוץ ולעשות ריקודים באוויר, הוא לא יכול להרשיע אותך, את זה הוא לא יכול להציג, את היומנים האלה.

זקן: אבל מה אני אומרת? אני לא יכולה להגיד שקיבלתי ממך כסף ואתה החלטת לתת לי כסף.
אולמרט: את יכולה להפיל עליי הכול, זה בסדר.

זקן: לא, רגע, סליחה, מה הוא יכול להגיד לי.

אולמרט: סליחה, דיווחת על זה למישהו?

זקן: לא.

אולמרט: זה כסף, מי מה זה, הכנסה, מתנה, 30 אלף דולר מה זה? מה זה? זה שוחד? מה זה?

זקן: זה.. רצה לעזור לי.

אולמרט: שולה, שולה מה זה מה? מה? איזה כסף זה הרי? הרי אני אומר שזה תרומות פוליטיות אז מה?

זקן: זה אחד באחד..

אולמרט: מה?

זקן: אחד באחד. אז הכול שרשרת של... (לא ברור) כסף מאחד בשני.

אולמרט: לכן אני אומר איפה שעכשיו, כל זה נובע מ.. מהנייר הזה. אם את לא מופיעה לא יכולים להגיש את נייר, לא יכולים לשאול על הנייר, הם לא יכולים לקבוע ממצא עובדתי על הנייר, מה הם יכתבו על הנייר?

"הנהג של אולמרט הגיע עם כסף"
בגלגול הקודם של המשפט נמנעה זקן מלהעיד, ואולמרט זוכה ביולי 2012 מהאישומים שבעת שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת הוא קיבל מאיש העסקים האמריקאי מוריס (משה) טלנסקי מאות אלפי דולרים שלא דווחו כדין, חלקם בתוך מעטפות ובמזומן.

זקן, המרצה בימים אלה 11 חודשי מאסר בגין הרשעתה בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, מעידה נגד אולמרט במסגרת הסדר עדת המדינה שערכה עמה הפרקליטות בתיק הולילנד, במסגרתו נקבע לה עונש קל יחסית. במסגרת ההסדר, זקן הביאה לפרקליטות הקלטות של שיחות שניהלה עם אולמרט ושאותן הקליטה ללא ידיעתו.

לדברי הפרקליטות, הקלטות מוכיחות את אשמתו של אולמרט מעבר לספק סביר.

עדותה של זקן מאפשרת לפרקליטות להציג לראשונה כראייה בבית המשפט גם את היומנים שניהלה זקן בעת שעבדה עם אולמרט.

"הקלטתי את אולמרט כי המשפחה שלי לא האמינה לי ואני חשתי שבעלי עניין רוצים לסכסך ביני לבין אהוד", אמרה היום זקן בביהמ"ש. "רציתי להשמיע למשפחה שלי שאהוד איתי, שהוא לא נגדי. בסופו של התהליך הקלטתי כי אני לא האמנתי לו, כי המשפחה לא האמינה לו".

באשר לשאלה מדוע הקליטה את אולמרט אמרה זקן: "הקלטתי את אולמרט גם כדי שאוכל לזכור את הגרסאות שעלי למסור. הייתי מבולבלת. בפרשת הולילנד, הייתה הסוגיה של אותם 60 אלף שקל, בעיה של אהוד, לא שלי. אהוד התקשר אלי מחוץ לארץ ואמר לי להגיד שהכסף שקיבלתי מדכנר – פרטתי אותו ואחר כך ביקש שאקח עניין הכסף את זה על עצמי. הקלטתי בשביל לדעת מה הוא רוצה.
"שכחתי את כל עניין ההקלטות. רק אחרי שהבנתי שבמסגרת הסיכומים הייתה טעות – במקום הכותרת סיכומים, היה צריך לכתוב 'כתב אישום נגד שולה זקן', הלכתי עם עורכי הדין שלי למשטרה. עורך הדין שלי, עופר ברטל אמר לי: את נמצאת 40 שנה עם אדם ואין לך שום פתק, שום הקלטה? ואז נדב אמר סיפר שכשאהוד הגיע לפה הביתה, אני הקלטתי. אז נזכרתי שיש לי עוד הקלטות נוספות שאני הקלטתי".

זקן סיפרה "באותו בוקר של הפגישה שבה הקלטתי את אולמרט, הגיע הנהג שלו עם מעטפה עם כסף. אנחנו אמורים להפגש ואני רציתי לשמוע ממנו מה הוא עומד להגיד בעדות שלו. הייתה חקירה בראשון טורס, שבה הוא הזכיר אותי. אמרו לי שהכל ייפול עלי. רציתי לשמוע ממנו וגם להשמיע לכולם את מה שהוא אומר לי בשביל להוכיח לכולם שהוא לא יפיל אותי".

לאחר שמיעת עדותה של זקן ועדות אולמרט בנוגע אליה, יקבע בית המשפט המחוזי אם להשאיר את זיכויו של אולמרט על כנו - או להרשיע את ראש הממשלה לשעבר.

שתי קלטות ויומנים
אולמרט הואשם בפרשת טלנסקי בביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה. לטענת הפרקליטות, בכהונתו כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת, קיבל אולמרט באופן תדיר מאות אלפי דולרים במזומן מטלנסקי, ובמקביל פעל כדי לקדם את ענייניו העסקיים של טלנסקי. לפי כתב האישום, הכספים הוסתרו בקופה סודית במשרדו של מקורבו ושותפו לשעבר של אולמרט, עו"ד אורי מסר.

ביולי 2012 זיכה המחוזי את אולמרט מההאשמות נגדו בפרשת טלנסקי. שופטי המחוזי, מוסיה ארד, משה סובל ויעקב צבן, קבעו כי אשמתו של אולמרט לא הוכחה מעבר לספק סביר, וקיבלו את הסבריו של אולמרט, לפיהם הכספים שקיבל מטלנסקי התקבלו לפי החוק לצורך מימון קמפיינים פוליטיים, ולא לצרכיו הפרטיים.

במאי 2014 הגישה פרקליטות המדינה בקשה לפתוח מחדש את התיק, ולהגיש לבית המשפט שתי קלטות חדשות, המפלילות לדעתה את אולמרט בפרשת טלנסקי. לצד הגשת שתי הקלטות ביקשה הפרקליטות, כאמור, להגיש באמצעות עדותה של זקן גם את "יומני שולה" ולהעיד את זקן על אותן ראיות חדשות.

בשתי הקלטות נשמעים אולמרט וזקן משוחחים ביניהם בהקשר הרלוונטי לתיק טלנסקי. לפי הפרקליטות, השיח הזה, יחד עם הרישומים ביומניה של זקן, מתירים באופן ברור את הספק שהטריד את בית המשפט המחוזי בירושלים - ספק שעומד בשורש זיכויו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

לדברי הפרקליטות, מהקלטות עולה כי אולמרט הניע את זקן מלהעיד נגדו, והוא נקט שני אמצעים בהקשר זה: הוא דאג לשלם לזקן סכומי כסף נכבדים ביותר, בין השאר, ובעיקר, כדי לכסות את הוצאות משפטה; ובה-בעת הוא דיבר על לבה שלא תעלה לדוכן העדים, תוך שהסביר לה כי אם תעשה כן - תשמש עדותה גם לחובתה.

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר: "זקן רקחה את עדותה כדי למלט עצמה מהעונש הכבד שהיה צפוי לה על מעשיה. במקום לקבל 5 שנות מאסר על השוחד בו הודתה, היא קיבלה עונש קל ומופחת של מספר חודשים בלבד. ולכן בעדותה היום, כחלק מהעיסקה עם הפרקליטות, מספרת זקן את סיפורי המעשיות, שלהם היא יודעת מצפה הפרקליטות בתמורה. כבר ראינו לא פעם, איך עדות שנמסרת בחקירה ראשית מתהפכת לגמרי בחקירה הנגדית ולכן אנחנו ממליצים לחכות בסבלנות.

"באופן מניפולטיבי, שולה זקן יוזמת ומקליטה במשך שנים את הפגישות שלה עם מר אולמרט, בניסיון להפילו בפח, להניח מילים בפיו, ולמשוך אותו בלשון. לא מדובר בשיחות תמימות אלא במניפולציות מוקלטות שגב' זקן מוסרת כעת באופן סלקטיבי. כחלק מהמניפולציה, שולה זקן היא זאת שמעלה במכוון בכל שיחה מיוזמתה את מצבה הכלכלי הקשה כביכול. שוב ושוב, היא מספרת לאולמרט על המצוקה הכלכלית הקשה שהיא ומשפחתה חווים, ומפעילה עליו לחץ שיסייע לה ולמשפחתה לנוכח האפשרות הסבירה שהיא הולכת לכלא בשל מעשיה.

"ואכן, אולמרט, כחבר אמיתי, שלא היה מודע למניפולציות ששולה מפעילה עליו, לא מפנה לה עורף ואף מבקש ממכריו שיסייעו לה. עתה עושה גב' זקן שימוש מחפיר בעזרה שקיבלה מאולמרט ויחד עם הפרקליטות מנסה לעשות בכך שימוש כנגדו".

באוגוסט האחרון קיבל בית המשפט העליון את בקשת הפרקליטות וקבע כי התיק יוחזר לבית המשפט המחוזי בירושלים לשם שמיעת עדותה של זקן בנוגע לחלקים הרלוונטיים בהקלטות וביומנים, והיא תישאל עליהם בלבד.

נשיא העליון, אשר גרוניס, והשופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר, ניל הנדל ועוזי פוגלמן ציינו כי מדובר בהחלטה נדירה, אך הסבירו כי הם מצאו לנכון לקבל אותה "נוכח טיב החומרים", וחשיבות ששופטי המחוזי ייחשפו אליהם. "נראה לכאורה כי נעשו ניסיונות על-ידי אולמרט להשפיע על זקן שלא תעיד במשפט", כתבו השופטים.

עם זאת, הם ציינו כי העליון לא מביע כל עמדה לגבי ההחלטה שיקבל המחוזי נוכח הראיות החדשות, וכי קביעתם עוסקת רק בעניין גביית הראיות מחדש.

"המושחת הזה היה ראש ממשלה"
חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הגיבה לתוכן הקלטות: "קלטות אולמרט-זקן הן נחשול של זוהמת הון-שלטון, על כל ראשי המפלגות להפר שתיקתם ולהוקיע

"מושחתים, נמאסתם. נחשול של זוהמה, הון ושלטון מכה בנו היום עם פרסום הקלטת השיחות בין המגה-עבריין אהוד אולמרט, ובין סייעניתו העבריינית שולה זקן. האיש המושחת הזה היה ראש ממשלת ישראל, ניהל מלחמת חורמה בכל מוסדות שלטון החוק, וזכה למנות גדושות של חנופה והגנה מקיר לקיר. עד לפני רגע עוד עלו אליו לרגל כדי לקמבן אתו אפשרות שישוב לפוליטיקה, בידיים מלוכלכות משלמונים.

"אני מצפה מראשי כל המפלגות ללא יוצא מן הכלל, קואליציה ואופוזיציה, ביבי, בוז'י, ציפי, יאיר, בנט וכל השאר - להפר את השתיקה ארוכת השנים והבלתי נסלחת בעניינו של אולמרט. לגנות, להתחייב שלהבא לא יתעלמו ולא ישת"פו, לייצר, סוף סוף, איזו אמירה נורמטיבית ומוסרית חדה ונוקבת בעלת משמעות, שיש בה שחור ולבן, ולא רק גמגומים שתיקות והתחמקויות. כל עוד זה לא קורה, אל יבוא מישהו בטענות אל הציבור שחושב שכל נבחריו ללא יוצא מן הכלל מושחתים."
בית המשפט שולה זקן אולמרט השיחות תמלול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד