י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אשא עיני אל...

המדריך למדווש: כך תדעו אילו אופני הרים לרכוש

בעולם המגוון והמופרע של אופני ההרים יש רזולוציות עדינות. מהם אופני כניסה המתאימים למתחילים, איזה אופניים יהיו יעילים לרכיבות ארוכות ועל אילו אופניים "תזללו" מסלעות לארוחת הבוקר? המשיכו לקרוא

המדריך למדווש: כך תדעו אילו אופני הרים לרכוש
טורבו ליבו SL חשמלי קל צילום: ספשילייזד

מאז שאופני ההרים הגיעו לעולם, אי שם בקליפורניה של שנות ה-80', הרעיון הזה של אופניים המסוגלים לעבור בקלות כמעט בכל סוג שטח הפך לתופעה עולמית. המבנה החסון של האופניים האלו מאפשר גם לדגמים רבים לשמש ככלי תחבורה יעיל ובטוח הרבה יותר מאופניים עירוניים בעלי גלגלים קטנים ומעצורים מופעלי כבל שכוח הבלימה מבוסס יותר על משאלת לב מאשר על המרת תנע לחום.

כיום בישראל קרוב ל-90% מכל האופניים הנמכרים אצלנו הם אופני הרים מסוג כלשהו. ישראל היא בפוזיציה אידיאלית מהבחינה הזו: מזג האוויר מאפשר רכיבה לכל אורך השנה (למעט ימי השרב) והכניסה לשטח היא חופשית ואפשרית על כל דרך 4X4 וכמובן על שבילי סינגל (שבילים צרים שרק אופניים יכולים לעבור בהם ורכב לא) מהם קיימים כבר מאות רבות של קילומטרים מאיזור אילת ועד לאצבע הגליל.

המטרה של הכתבה היא לעשות לכם סדר בראש ולסייע להתמצא בין כל הסוגים השונים של אופני ההרים שיש. כי גם אם כל האופניים נראים אותו הדבר – הם מאד שונים אחד מן השני. בחירה נכונה של אופניים לשימוש המיועד להם, בין אם זו רכיבה לבית הספר או הרפתקאה במדבר יהודה – תעשה את חווית הרכיבה לא רק לנעימה או מלהיבה יותר אלא גם לבטוחה הרבה יותר.

רגע לפני שמתחילים נגע בעדינות במחירים. במקרה הזה מנעד המחירים מאד מאד רחב. זה יכול להתחיל מקצת יותר מאלף שקלים לאופני הרים בסיסיים ועד 70 אלף שקלים ויותר לאופני חלומות שמכילים חומרים מרוכבים ברמה של מפציץ חמקן. רוצה לומר שלכיס ולעומקו יש כאן בהחלט משקל רב. מתי כדאי לרכוש אופניים? בניגוד למקובל לא "כדאי" לפני יום כיפור או פסח – אז בני ישראל נוהרים להצטייד והמחירים בהתאם. דווקא עכשיו – כשקיץ וחם – יצרניות רבות מציגים כבר את דגמי השנה הבאה זה מעודד את היבואנים להפטר ממלאים אם יש ואפשר למצא עסקאות מעניינות אם עושים עבודת רגליים וסקר שוק.

את החלוקה לקטגוריות יצרתי לפי תצורת השלדה. זאת מאחר שדרגות מחיר והגדרות שיווקיות הם גמישים במהותם ועשויים להשתנות בהתאם לצרכים המשתנים של המפיצים והיצרנים. החומרה לא משתנה והיא הבסיס כאמור לחלוקה.

זנב קשיח

ראשית הכוונה היא לאופניים שאין להם מתלה אחורי. להלן "קשיח". בעקרון אלו האופניים הבסיסיים שבעולם ההרים ויכולים להיות כרטיס כניסה לא יקר למי שרוצה לנסות את כוחו ברכיבת שבילים מתונה. הדגמים הזולים יותר בקבוצה הזו יהיו עשויים לרוב מאלומיניום והחלקים השונים שתלויים עליהם (לאמור מעצורים, מעביר הילוכים, כידון, מושב וכיוב') יהיו גם הם רכיבים פשוטים. איך נדע? למשל בזה שאין למזלג שבחזית אפשרויות לכיול עדין, הקוטר שלו צר יחסית והוא אינו מצופה בחומר המפחית התנגדות. לעיתים לאופניים האלה יש גם מעביר הילוכים קדמי – דבר המסגיר את "בסיסיותם".
אבל היות שלדת האופניים "זנב קשיח" זה לא בהכרח אומר שהם צ'יפו או בסיסיים. כמה מאופני ה"מרתון" (אופניים המיועדים למרוצים) הם בתצורה הזו, מצויד באבזור קצה סופר-יקר מהחומרים האקזוטיים ביותר ועולים עשרות אלפי שקלים. אופניים אלו מיועדים לרוכבים מיומנים מאד ושוקלים פחות מ-10 ק"ג.

זנב קשיח פורמה אופני כניסה ועיר: צילום רוני נאק

שיכוך מלא

כאן העלילה מסתבכת. נתייחס למהלך המתלה ולגיאומטריה של השלדה. גם בעולם של השיכוך המלא יש אופניים בסיסיים ואופני-קצה מאד יקרים. בעין בלתי מזוינת הם נראים מאד-מאד דומים אבל שימו את ישבנכם על אחד כזה ומיד אחרי על אחד כזה ומיד תחושו בהבדלים.

לאופני הרים המיועדים לשבילים, אני אוהב לקרא אופני ש"כ (שימוש כללי מהצבא) אלו אופניים שעושים הכל אבל לא מצטיינים בכלום. אפשר לרכוב עליהם רכיבות נפח ארוכות ואפשר גם לטוס במורד של סינגלים טכניים למדי. מהלכי המתלים שם יהיו בטווח שבין 120 ל-140 מ"מ ולשלדה איזון נחמד בין יציבות קטרית לשמחה ועליזות בזנב המאפשרת השתחלות זריזה בין סלעים ועצים. אופני שבילים יכסו סוגי רכיבה רבים והם פתרון מצויין לרוכב שלא רוצה לרכוש כמה אופניים.

אופני אנדורו הם החבר'ה הקשוחים של העולם הזה (יש גם אופני דאון היל שאצלנו נדירים יותר מניבי תרנגולת). גם אם שלדתם עשויה קרבון (סיבי פחמן) כמו האופניים האחרים – היא מאסיבית מאד, הגיאומטריה שלה תעדיף יציבות כדי לאפשר רכיבה מהירה על פני שטח משובש וכמובן נחיתות מגובה. למתלים יהיה מהלך שבין 150 ל-180 מ"מ ולדווש עליהם למרחקים ארוכים או לטפס לראש ה-RUN זה עניין מייגע ביותר.

שלדת פלדה אין מתלים או הילוכים יש חיוך: צילום תומר פדר

חשמלי קל

לכן צריך חישמול. את הסגמנט החשמלי קל המציאה ספשילייזד לפני כארבע שנים עם ה-SL הראשון ומאז הצטרפו לקבוצה זו מותגי אופניים רבים. הרעיון הוא לשמור על הגיאומטריה והמשקל הקל (יחסית) של אופני אנדורו טובים ולהוסיף מנוע חשמלי וסוללה קטנים לסיוע במעלות ושהמסה לא תפריע בכל יתר הזמן. עתה, יש דור חדש של SL עם מנוע די חזק של 5 קג"מ ומשקל באיזור של 16 ק"ג. פתרון נפלא למי שרוצה לרכב יותר ולהתאמץ פחות בעליות.

חשמלי מלא (מלא)

אלו הקרנפים של עולם האופניים והם כבשו אותו בסערה. למרביתם מהלכי מתלים של 150 מ"מ, מעט יותר ומעט פחות, הם מצויידים בסוללות גדולות ומנועים שהחזקים שבהם מפיקים עד 10 קג"מ. הזיה. המשקלים בקבוצה נעים מ-23 ק"ג ועד 27 ק"ג שמאד מורגשים בפניות וכשצריך להעמיס את האופניים על הרכב או להעלות הביתה. בקבוצה הזו תמצאו אופניים שהם מכוונים לשבילים ואחרים שמתאימים יותר לרוכבים אגרסיביים. את האחרונים תזהו לפי מהלכי המתלים הארוכים, שילוב של גלגל 29 אינץ' לפנים ו-27.5 אינץ' מאחור, מעצורים עם דיסקים גדולים בקוטר 203 מ"מ והרבה חלקים מקרבון. המחירים בהתאם – עשרות אלפי שקלים.

 

 

אופניים הרים רוכבי אופניים אופניים חשמליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד