כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
דקות אחרי שעבר במליאה

עתירה לבג"ץ נגד החוק לביטול עילת הסבירות

דקות אחרי שעבר בקריאה שלישית, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות. עו"ד דר' אליעד שרגא: "ממשלת החורבן הרימה את ידה הזדונית נגד מדינת ישראל; כעת תורו של בית המשפט העליון להתייצב ולמנוע את החקיקה הזאת"

עתירה לבג"ץ נגד החוק לביטול עילת הסבירות
בקואליציה חוגגים את ביטול עילת הסבירות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (שלישי) לבג"ץ נגד התיקון לחוק יסוד: השפיטה אשר ביטל את עילת הסבירות, זמן קצר לאחר שאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

לטענת התנועה התיקון לחוק אינו חוקתי, משום שהוא משנה באופן מהותי את המבנה הבסיסי של הדמוקרטיה הפרלמנטרית הישראלית ואת אופי המשטר, תוך ביטול דה פקטו של הרשות השופטת ופגיעה אנושה במארג העדין של הפרדת הרשויות ומערך האיזונים והבלמים במדינת ישראל. התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי משמעות התיקון- מתן כוח בלתי מוגבל לרשות המבצעת, הוא שימוש לרעה בסמכות מכוננת.

נוסף על טענות אלה טוענת התנועה לאיכות השלטון גם כי בהליך החקיקה נפלו פגמים מהותיים, המחייבים את ביטולו. לטענת התנועה עקרון השתתפות חברי הכנסת בהליך החקיקה נפגע, בשל העדרו של פרק זמן ראוי לדיון בשינוי המשטרי הנרחב ובהשלכותיו, העדר תשתית עובדתית ומשפטית ראויה ומלאה, ובאופן החורג מן הדרך בה התקבלו חוקי יסוד בעבר.

כמו כן טוענת התנועה כי יו"ר ועדת חוקה- ח"כ שמחה רוטמן, עשה שימוש לרעה בסמכותו כיו"ר ועדת חוקה, ולרבות הצגת מצג שווא וכוזב כאילו מדובר בהצעת חוק מטעם הוועדה, שעה שמדובר בהצעת חוק פרטית לכל דבר ועניין.

יו"ר האופוזיציה לפיד אמר דקות לאחר שהחוק עבר בקריאה שנייה ושלישית כי "כבר מחר בבוקר אנחנו נעתור לבג"ץ נגד החקיקה הנפסדת הזו, נגד הביטול החד צדדי של האופי הדמוקרטי של מדינת ישראל, ונגד הדרך האנטי-דמוקרטית והדורסנית שבה נוהלו הדיונים בוועדת החוקה".

עו"ד דר' אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "ממשלת החורבן הרימה את ידה הזדונית נגד מדינת ישראל, והם מאיימים לחרב את כל מה שבנינו כאן בשבעים וחמש השנים האחרונות.

משכלו כל הקיצין והממשלה לא נענתה לקריאתנו לחדול מההרס והחורבן, הגיע כעת תורו של בית המשפט העליון להתייצב ולמנוע את החקיקה הזאת, שהתקבלה באופן לא חוקתי תוך ניצול לרעה של הסמכות המכוננת, ותוך הצגת מצגי שווא של שמחה רוטמן וחריגה מוחלטת מהדרך בה שינויים דרסטיים שכאלה צריכים להיעשות".

התנועה לאיכות השלטון עילת הסבירות עתירה לבגץ הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד