ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
חדשה או משומשת?

איך קונים מכונית בישראל של 2023?

חדשה או משומשת? איזה יצרן לבחור? לשים כסף או לממן? כמה כללים שיסייעו לכם להחליט מה לעשות עם הכסף שלכם כשאתם קונים מכונית

איך קונים מכונית בישראל של 2023?
מלאים גדולים עשויים להוביל למבצעים והנחות מעניינות לרכב חדש צילום: רוני נאק

שוק הרכב הישראלי הפך בחודשים האחרונים למבלבל מאוד. בשנה שעברה הישראלים התנפלו על המכוניות החשמליות, בחודש האחרון הם מתנפלים פחות. יבואני הרכב עד לפני כמה חודשים הקשיחו עמדות ולא מיהרו לתת הנחות על המכוניות החדשות, עכשיו אפשר למצוא הנחות על מכוניות חדשות תחת כל עץ רענן. אז הנה כמה כללים שיסייעו לכם להחליט מה לעשות עם הכסף.

חדשה או משומשת?

זו שאלת השאלות. למכונית משומשת יש יתרונות כמו למשל מחיר זול. למכונית חדשה יש יתרונות כמו למשל היכולת "לקרוע את הניילון" ולרוב ליהנות מאמינות מופלגת. אז מה עושים? ראשית עלינו להגדיר בדיוק מה התקציב שלנו, כלומר כמה כסף יש לנו לרכוש מכונית. ואסור לנו לשקר לעצמנו, כלומר אם בחרנו תקציב עלינו לדבוק בו – או לפחות לדעת שאנחנו מוסיפים רק כמה אחוזים בודדים לתקציב הזה כדי לעשות את העסקה.

מה אנחנו צריכים?

עכשיו קבענו תקציב. השלב הבא הוא לקבוע איזו מכונית אנחנו צריכים. סוגי מכוניות יש כמו חול כמובן, ואנחנו צרייכם לקבוע לנו רשימה של "פריטי חובה". אנחנו הינו קודם כל בודקים כמה אנשים צריכים לנסוע ברכב שלנו, שלושה? ארבעה? שישה? וגם לחשוב היטב האם המספר הזה ישתנה בקרוב כדי שלא נצטרך למכור את האוטו רק בגלל שעוד תינוק בא לעולם. אחרי הפריט הזה הינו מתמקדים בנושא הבטיחות, בשביל זה יש מבחני בטיחות לרכב של גופים בינלאומיים כמו יורו אנקאפ. מעבר לזה צריך לבדוק מספר כריות אוויר, האם יש מערכות בטיחות אקטיביות וכיוצא בזאת. בשום אופן אנחנו לא ממליצים לבחור במכונית שלא מתאימה לנו, כי אז זה להיתקע עם רכב לא רצוי. למשל מי שבוחר רכב גדול מדי לשש נפשות אבל יש לו שני ילדים-משלם יותר על הדלק בגלל שהרכב יותר גדול ויותר כבד. ומי שמסיע ארבעה ילדים ברכב שמיועד לשלושה מסתכן גם בבטיחותו וגם בקנס.

איזה יצרן לבחור?

אז על הרכב שמתאים לנו מבחינת תצורה ובטיחות החלטנו. עכשיו החלק המהנה: לבחור יצרן. בישראל יש כל כך הרבה יצרנים: סינים, קוריאנים, צרפתים, יפנים, מה לקנות? אז קודם כל כאן צריך לקחת בחשבון שאין מכונית מושלמת. יש כזאת שהיא אמינה אבל פחות נוחה, כזאת שמסיעה שבעה בנוחות אבל משלמים עליה המון כסף במוסך. אז זה הזמן לעשות שיעורים. להתייעץ עם מי שיש לו כזאת מכונית כמו שאנחנו רוצים, אפשר גם להתייעץ איתנו כאן בתגובות ואנחנו נענה בשמחה גדולה ונסייע לכם. כלל האצבע אומר שהיפניות הן בדרך כלל מכוניות אשר נתפסות בציבור כיותר אמינות. האירופיות יותר מפנקות. לפעמים זו סתם תפיסה של הציבור שאין לה בסיס אבל יש גם דגמים שבאמת הם מצטיינים בתחומם.

ומה עם שמירת הערך?

זו שאלה מצוינת. שמירת ערך היא נושא רגיש שמטריד הרבה ישראלים, כי אחרי הכול אף אחד לא אוהב לקנות מכונית ולגלות שהיא מאבדת את הערך שלה מהר. אבל כאן יש לנו חדשות: מכונית היא לא מניה. מכונית היא כלי תחבורה שמיועד להביא אתכם ממקום למקום בבטיחות ובשביעות רצון. נכון שיש מכוניות שמאבדות ערך יותר מאחרות אבל ההבדלים בסופו של יום אינם משמעותיים מאוד, ממש לא. אז אם יש מכונית שמאבדת עוד 3,000 שקל בשנה אבל היא יותר נוחה, אנחנו נוותר עליה? התשובה היא שזה לא מעשה חכם, כי מכונית שמתאימה לנו באמת ועונה על דרישותנו ומגינה על משפחתנו היא משהו שיותר חשוב מכמה אלפי שקלים בשנה. וגם מכוניות בישראל חיות חיים קשים, הן נדפקות בכביש, הן נוסעות מהר ומתבלות, מי יודע אם כל ההשקעה הזאת בשמירת ערך לא תימחק בכמה שניות באיזו מכה בכביש.

אם החלטנו על משומשת, ממי קונים?

רגע האמת הגיע, אנחנו רוצים מכונית משומשת, ממי לקנות? אחרי הכול, יש לנו כל כך הרבה מגרשי רכב וגם כל כך הרבה מוכרים פרטיים. קודם ככל חשוב לדעת שכדי לסחור ברכב בישראל צריך רישיון של משרד התחבורה. מי שאין לו כזה רישיון, מומלץ לא לעשות עמו עסקים. באשר לאדם פרטי שמוכר מכונית, השמים הם הגבול, יש מאות אלפי מוכרים של מכוניות וצריך לחוש האם מדובר באדם מהימן. קשה לנו להתייחס לזה כמובן כי יש אנשים מכל סוג, אבל לעומת זאת במגרשי המכירה המצב שונה: רכישה של מכונית מ"טרייד אין" גדול ומוכר היא מומלצת. ליבואני הרכב יש רשתות טרייד אין, לחברות הליסינג וההשכרה יש רשתות טרייד אין וצריך למצוא את השידוך הנכון. אבל חשוב לדעת: יש גבול כמה אפשר לשלם על רכב שהיה בטרייד אין – כיום יש חברות שדורשות הרבה כסף בגלל כל מיני סעיפים במחירון הרכב המשומש ולא תמיד זה מגיע להן. לכן אם המחיר אינו הגיוני והמוכר דורש כסף על זה שהוא מזג לכם קפה, לא בושה לקום וללכת. אתם כבר תרגישו מתי עושים לכם "עוקץ".

לשים כסף או לממן?

האם לשלם או לממן? כבר אמרנו שאת המכונית שאנחנו רוצים, חדשה או משומשת, אנחנו צריכים לרכוש עם הכסף שיש לנו, אבל כיום לפעמים עדיף שהכסף שיש לנו לא ישב על הכביש בחום אלא ישב בבנק. לכן שווה מאוד לבדוק אפשרויות מימון לרכישה של מכונית חדשה או משומשת. כיום יש חברות שהריביות שהן מעניקות זולות ממה שמעניקים בבנק וזה מאפשר לכסף שלנו לשבת בבנק ולעשות בשבילנו כסף. כאן צריך כמובן לעשות שיעורי בית רציניים, לפנות לסוכנויות המימון השונות ולחברות הטרייד אין, לפעמים התנאים שהן מציעות טובים יותר ולפעמים פחות.

קניית רכב רכב משפחתי יתרונות וחסרונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד