כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הפקרות מפתיעה

שכיר חרב שהשתתף בניסיון המרד אמר כי לא היה לו מושג מה קורה

מפקד זוטר בכוח וגנר חשף את תפקידו במרד נגד פוטין שלא צלח. כשחצו את הגבול הרוסי לאזור רוסטוב הוא אמר "לא ראיתי שום משמר הגבול", הוא סיפר כי "משטרת התנועה הצדיעה לנו לאורך הדרך"

שכיר חרב שהשתתף בניסיון המרד אמר כי לא היה לו מושג מה קורה
מפקד כוח וגנר מוקף בלוחמיו צילום: צילום מסך

שכיר חרב שהשתתף בניסיון המרד נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי לו ולחבריו הלוחמים "לא היה מושג" מה קורה. תוך 24 שעות בלבד, מנהיג קבוצת וגנר, יבגני פריגוז'ין, ביצע מרד, ושלח כוחות לעיר הדרומית רוסטוב, ואז הלאה לכיוון מוסקבה.

לוחמי וגנר ממעטים לדבר עם התקשורת, אבל רשת BBC בשפה הרוסית פרסמה שיחה עם מפקד זוטר שמצא את עצמו באמצע הפעולה הכושלת.

גלב, לא שמו האמיתי, היה מעורב בלחימה על העיר בחמוט במזרח אוקראינה. עם תחילת המרד, הוא נח עם יחידתו בצריפים באזור לוהנסק שנכבש על ידי רוסיה.

מוקדם בבוקר ב-23 ביוני הם קיבלו את הקריאה להצטרף לטור של לוחמי וגנר שעזבו את אוקראינה. הפקודה הגיעה ממפקד וגנר שגלב לא מסר את שמו מסיבות ביטחוניות, אך פעל לפי פקודות של פריגוז'ין ומועצת הפיקוד של וגנר.

"זו פריסה מלאה", נאמר לו. "אנחנו מקימים טור, בוא נצא". גלב אמר כי לאיש לא נאמר לאן הטור יוצא, אבל הוא הופתע כשהבין שהם מתרחקים מהקו הקדמי. לוחמי וגנר לא נתקלו בהתנגדות, הוא אמר, כשחצו את הגבול הרוסי לאזור רוסטוב. "לא ראיתי שום משמר הגבול", הוא משחזר. "אבל משטרת התנועה הצדיעה לנו לאורך הדרך".

כשהם התקרבו לרוסטוב על הדון, קיבלו הלוחמים פקודות להקיף את מבני רשויות אכיפת החוק בעיר ולכבוש את שדה התעופה הצבאי. ליחידה של גלב נאמר להשתלט על המשרדים האזוריים של שירות הביטחון הפדרלי (FSB).

כשהם התקרבו לבניין נראה היה שהוא נעול וריק לחלוטין. הם הטיסו מל"ט מעליהם כדי לבדוק אם יש סימני חיים.

בסופו של דבר, לאחר חצי שעה, נפתחה דלת ושני אנשים יצאו לרחוב. "הם אמרו, 'חבר'ה, בואו נעשה עסקה'", מספר גלב. "אמרתי, 'על מה יש לעשות עסקה? זו העיר שלנו' אז פשוט סיכמנו שנעזוב אחד את השני בשקט. הם יצאו לעשן מדי פעם".

עיתונאים ברוסטוב דיווחו על מצב דומה עם בנייני ממשלה רבים בעיר ובסביבתה. תחילה לוחמי וגנר הטיסו מעליהם מל"טים. אף אחד לא הורשה לצאת, אבל שליחים הורשו להיכנס עם אוכל. באותו זמן טור נוסף היה בדרכו למוסקבה.

האם גלב ידע מה פריגוז'ין מתכוון או מתכנן לעשות? הוא אמר שלא היה לו מושג. "למדנו מה קורה מהטלגרם, בדיוק כמוך".

ככל שהיום חלף, הוקרנו ברחבי העולם תמונות של המתרחש ברוסטוב. אנשים הופתעו לראות תושבים מקומיים ואפילו עיתונאים מקומיים מחייכים ומפטפטים עם כמה מלוחמי וגנר.

עבור לוחמים כמו גלב, שנשכרו הרבה לפני המלחמה באוקראינה, הכללים היו שונים. בעוד שהלוחמים החדשים שהגיעו מבתי הכלא ברוסיה, לוותיקים יותר הייתה משמעת. הוא אמר ל-BBC כי עוד באביב נאמר להם על ידי הפיקוד הבכיר שכל מי שידבר עם התקשורת יפוטר, כלומר ייהרג. כמה לוחמי וגנר לשעבר אמרו לנו את אותו הדבר.

בערב ה-24 ביוני, פנה לגלב אחד הממונים עליו ונאמר לו ללא כל הסבר, שהוא ויחידתו צריכים לחזור כעת לבסיס בלוהנסק. כשהם עשו את דרכם חזרה לצריפים, הם עקבו אחר החדשות בטלגרם. הם קראו שהוגשו כתבי אישום פליליים נגד פריגוז'ין, ואז בוטלו, ושהוא אמור לעבור לבלארוס.

עבור גלב והיחידה שלו, עתידם כעת לא ברור. נאמר להם להישאר בצריפים שלהם בלוהנסק ולהמתין לפקודות נוספות. המארחים שלהם, הם ראשי הרפובליקה העממית לוהנסק, חמושים בדלנים פרו-רוסים במזרח אוקראינה, מעוניינים לדעת על תוכניותיהם העתידיות ומה יקרה לציוד ולתחמושת שלהם, הוא אמר.

כשנשאל מדוע הוא לא עוזב את וגנר, לגלב יש תשובה פשוטה: "החוזה שלי עדיין לא פג".

מלחמת אוקראינה רוסיה רוסטוב ולדימיר פוטין כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד