כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הרב פינטו נשבע: אם היה שוחד לא אגמור את שנתי

נחשפו תמלילי החקירה • הרב: "אני נשבע בקב"ה שלא נתתי שוחד. אם נתתי - שלא אגמור את השנה" • ומה התברר בהמשך?

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

"אני נשבע בקדוש ברוך הוא, שלא נתתי שוחד לאפרים ברכה. אם נתתי לאפרים ברכה שוחד פרוטה, שלא אגמור את השנה הזאת. אני נשבע בקדוש ברוך הוא...", כך נשבע הרב יאשיהו פינטו, בחקירתו במשטרה.

פרקליטות המדינה, הגישה היום (ג') לבג"ץ את תשובתה לעתירת תנועת אומ"ץ, בשל אי פתיחת חקירה נגד תנ"צ אפרים ברכה, לאור טענותיו של הרב פינטו, לפיהן העביר לו סכומי כסף.

בתשובתה מגוללת הפרקליטות את השתלשלות הפרשיה.

לדבריה הרב פינטו, נחקר תשע פעמים. תחילה שלל מכל וכל כי נתן כסף לתנ"צ ברכה. אך במהלך החקירה השניה אישר כי נתן לו כסף אך אין המדובר בשוחד.

במהלך החקירה הראשונה, שהתנהלה בכ"ה תשרי תשע"ג, הרב נשבע בחייו שלא נתן שוחד: "אני נשבע בקדוש ברוך הוא שלא נתתי שוחד לאפרים ברכה, אם נתתי לאפרים ברכה שוחד פרוטה, שלא אגמור את השנה הזאת. אני נשבע בקדוש ברוך הוא...".

עוד באותה חקירה, שיבח הרב פינטו את ברכה, "אפרים ברכה אדם צדיק וישר והגון, ואדם מיוחד, אף פעם לא ביקש, אף פעם לא אמר, הכל בסדר. ... אף פעם לא עשה לי כלום".

אך בחקירתו השניה, כבר הבין כי תועד מתן 200,000 דולר, מאשתו, לרעייתו של ברכה, ואשתו אף הודתה בכך. אזי הרב שינה את גירסתו והודה כי נתן טובות הנאה לברכה. עוד טען כי היו העברות כספים קודמות ממנו אל ברכה, והוסיף כי לפחות עוד עשרה אנשים בסביבתו ידעו על מתן טובות ההנאה כביכול. אך אלה סתרו לרוב את טענותיו, לדברי הפרקליטות.

במהלך החקירות הבאות היה ניסיון לברר מה היה המניע למתת בסך 200,000 דולר ומתן כספים נוספים בעבר.

לטענת הפרקליטות, גרסאותיו של הרב בחקירותיו השתנו במהלך החקירה ולא היו עקביות. "לא מעט מהטענות בחקירותיו נסתרו", כותבת הפרקליטות, "למשל, בחקירתו טען כי נודע לו על מצוקה כלכלית של ברכה שכן "פושע גדול" מסר לו כי בקש ממנו סכום של 400,000 $. נקודה זו - נבדקה ונסתרה".

הרב טען כי דיווח ל-FBI אודות קשריו עם ברכה. והדגיש שוב "אני לא נותן שוחד, אני לא זז ככה בלי ה-FBI. אתם שומעים בשיחות כמה אני מדבר עם ה-FBI? שומעים? תענו לי. כן?".

אלא שבמסגרת החקירה נערך חיקור דין בארה"ב. המסקנה שהתגבשה לאחר קבלת התשובות מארה"ב ובדיקת כל הראיות שנאספו היתה, כי בשורה ארוכה של נושאים התברר כי לא נמצא בסיס לטענות הרב פינטו וכי טענותיו נסתרו מפורשות על ידי אנשי ה-FBI.

לטענת הפרקליטות, אשת הרב סתרה את דברי בעלה, ואמרה כי לא ידוע לה על מתן טובות הנאה קודמות לכך. "נוכח הדברים האמורים" נכתב בסוף התשובה הארוכה, "אין מקום להתערבותו של בית המשפט הנכבד בשיקול דעת רשויות התביעה, אשר הופעל באופן סביר ביותר ונשען על אדנים מוצקים. לפיכך יתבקש בית המשפט הנכבד לדחות עתירה זו על הסף".

מקורבי הרב אומרים בתגובה: "הטיוחים המביכים של פרקליטות המדינה וכל השטיקים והטריקים שהיא עושה כדי להימנע מחקירתו של אפרים ברכה, לא יועילו לבסוף. שופטי העליון יורו בקרוב לחקור את האיש למגינת ליבם של הפרקליטות והאמת כולה תצא לאור.

"עוד אומרים המקורבים: "מערכת היחסים בין הרב לארביב וברכה הייתה מערכת קרובה של חסידים שנמנו על חצר הרב. לצערנו, מהרגע שבו התבקש הרב לעדכן את מנשה ארביב בתמיכות השוטפות שהעביר לברכה, חברו ארביב וברכה לפרויקט משותף של תפירת עלילה והאשמה כאילו העזרה החודשית ניתנה בתמורה לתמורה כלשהי ולא כעזרה שוטפת לחסידים בחצר".

"הרב שמר במשך שנה על שתיקה בכל הנוגע לטובות הנאה שארביב נהנה בחצר הרב. אולם כאשר התברר כי ארביב מנצל את שתיקת הרב להטיל דיבה על החצר כולה, לא היה מנוס אלא לקום ולחשוף את היחסים הקרובים והמשפחתיים ששררו בינם לבין החסידים".
משטרה פרקליטות יאשיהו פינטו אפריים ברכה שבועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד