כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
תיעוד אלקטרוני

מחזיקי רכב עבודה שימו לב: המעסיק יכול לעקוב אחריכם

בשנים האחרונות רווח השימוש של מעסיקים בכלים טכנולוגיים שנועדו לפקח על עובדיהם ולהתחקות אחר עבודתם. מערכות איכון המותקנות ברכבים שבבעלות החברה מאפשרות למעסיק תיעוד אלקטרוני של כלי הרכב

מחזיקי רכב עבודה שימו לב: המעסיק יכול לעקוב אחריכם
מכשיר ג'י פי אס במכונית פורד צילום: פורד

אם קיבלתם רכב ממקום העבודה, יתכן שהמעסיק שלכם עוקב אחריכם באמצעות מכשיר ה-GPS ברכב. זו לא ציטטה מספר מדע בדיוני אלא מסקנה חשובה אשר עולה ממסמכי גילוי דעת שמפרסמת הרשות להגנת הפרטיות בישראל.

כך, לפי לשון מסמכי הרשות להגנת הפרטיות: "בשנים האחרונות רווח השימוש של מעסיקים בכלים טכנולוגיים שנועדו לפקח על עובדיהם ולהתחקות אחר טיב ביצוע עבודתם. כך לדוגמה, מערכות איכון המותקנות ברכבים שבבעלות החברה מאפשרות למעסיק פיקוח, בקרה ותיעוד אלקטרוני של כלי הרכב שבבעלותו, ובו בזמן אוספות נתוני מיקום של העובד העושה שימוש ברכב. כמו כן, אפליקציות שונות מאפשרות מעקב אחר מיקומם של עובדים באמצעות טכנולוגיית GPS, לרבות אפליקציות שהייעוד המקורי שלהן הוא למטרה אחרת".

מי העובדים אשר חשופים למעקב? לפי המסמכים הרשמיים: "במרבית המקרים, שימוש במערכות ניטור אלה נעשה ביחס לעובדים שיש קושי לעקוב אחר שעות עבודתם ומיקומם בשל טיב תפקידם, כגון נהגים, שליחים, סוכני מכירות ניידים ועוד, ובשל העובדה שמקום עבודתם הקבוע אינו בחצרי המעסיק." כלומר אם קיבלתם מהמעסיק שלכם רכב שיש בו מכשיר ניווט, כפי שיש כיום ברוב הרכבים החדישים, יתכן שהמעסיק עוקב אחרי שעות העבודה והמקומות בהם ביקרתם.

האם המהלך הזה הוא חוקי? כאן המצב הופך מורכב יותר. לפי הרשות להגנת הפרטיות: "למעסיק קיים אינטרס לגיטימי לפקח אחר שעות העבודה בפועל של העובדים, לרבות רישום ודיווח שעות העבודה לשם חישוב שכר ופיקוח על ביצוע העבודה, ולשם כך נתונה לו הפררוגטיבה הניהולית לקבוע את מתכונת הפיקוח"- כלומר כן, מכשיר הניווט ברכב הוא בהחלט אמצעי לגיטימי לחלוטין למעקב אחר העובד כל עוד הוא אכן נמצא בשעות העבודה.

אבל מעבר לכך לא כל דבר שהמעסיק עושה הוא כשר. ולכן לפי הרשות להגנת הפרטיות מעסיקים אשר מבקשים לעשות שימוש במערכת אשר אוספת מיקום של עובדים צריכים לקיים לגביה את חוק הגנת הפרטיות, כלומר השימוש במערכת מעקב יעשה רק לאחר בחינה מעמיקה של היחס הראוי בין התועלת שתצמח מכך, לבין הנזק והפגיעה בזכותו של העובד לפרטיות ורק אם אין מערכת אחרת אשר מאפשרת לדעת היכן העובד נמצא.

בנוסף, המעסיק אינו רשאי לעשות במידע שימוש אשר חורג ממטרת איסוף המידע הראשונית, המעסיק חייב ליידע את העובד שהוא אוסף מידע אודות מיקומו ומתי הוא עושה זאת - והמעסיק חייב לאסוף את המידע רק כאשר העובד אכן נמצא במהלך שעות עבודתו.

 

מעסיק GPS מעקב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד