כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
בדרך למפץ מדיני?

מקורבו של ביידן: השיחות עם סעודיה וישראל "מתקדמות מהר באופן מפתיע"

הנשיא ביידן אישר שנתן ליועציו אור ירוק לקידום הסכם עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שתכלול נורמליזציה עם ישראל, וביקש לבדוק מה יהיה המחיר שלה. הפרשן הבכיר תומאס פרידמן ציין כי "השיחות מתקדמות מהר באופן מפתיע". הוא אף מסביר את הסיבות המרכזיות לכך

מקורבו של ביידן: השיחות עם סעודיה וישראל "מתקדמות מהר באופן מפתיע"
ביקור בריאד בירת סעודיה צילום: מאיר ברנשטיין - מ"ב מסעות

תומאס פרידמן, כותב הדעות הבכיר בעיתון ה'ניו יורק טיימס' וממתנגדי נתניהו, כותב היום כי השיחות בין ממשל ביידן לסעודים על נורמליזציה עם ישראל מתקדמות "באופן מפתיע".

"כשראיינתי את הנשיא ביידן בחדר הסגלגל בשבוע שעבר", הוא כותב, "הטור שלי התמקד בקריאתו לנתניהו לא לקדם את הרפורמה המשפטית בלי הסכמה לאומית. אבל זה לא כל מה שדיברנו עליו. הנשיא נאבק בשאלה האם לנסות להגיע להסכם ביטחון הדדי בין ארה"ב לסעודיה שיכלול את נרמול היחסים של ערב הסעודית עם ישראל, בתנאי שזו תעשה ויתורים לפלסטינים שישמרו את האפשרות לפתרון שתי המדינות".

פרידמן כותב כי לאחר דיונים בימים האחרונים בין ביידן, יועצו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן, וברט מקגורק, הפקיד הבכיר בבית הלבן המטפל במדיניות המזרח התיכון, הנשיא האמריקאי שיגר את סאליבן ומקגורק לסעודיה, לשם הגיעו הבוקר, כדי לבחון את האפשרות של התקדמות כלשהי בין ארה"ב-סעודיה ישראל והפלסטינים.

פרידמן מציין כי הנשיא עדיין לא החליט אם להמשיך, אבל נתן אור ירוק לצוות שלו לבדוק עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן איזה סוג של הסכם אפשרי ובאיזה מחיר. סגירת הסכם רב לאומי היא קשה ומורכבת, גם אם ביידן יחליט לקחת אותה לשלב הבא מיד. "אבל שיחות הגישוש מתקדמות עכשיו מהר יותר ממה שחשבתי והן חשובות משתי סיבות".

מקורבו של ביידן, העיתונאי תומאס פרידמן

פרידמן מסביר: "ראשית, הסכם ביטחון ארה"ב-סעודי שייצר נורמליזציה של היחסים בין ערב הסעודית לישראל תוך צמצום יחסי סעודיה-סין יהיה שינוי משחק במזרח התיכון, גדול יותר אף מהסכם השלום של קמפ דיוויד בין מצרים וישראל. כי שלום בין ישראל לסעודיה, האפוטרופוסית של שתי הערים הקדושות ביותר לאסלאם, מכה ומדינה, יפתח את הדרך לשלום בין ישראל לשאר העולם המוסלמי, כולל מדינות ענק כמו אינדונזיה ואולי אפילו פקיסטן. זו תהיה מורשת משמעותית של מדיניות החוץ של ביידן", טוען פרידמן.

סיבה נוספת לרצונו של ביידן לקדם הסכם כזה: "אם ארה"ב כורתת ברית ביטחונית עם סעודיה - בתנאי שהיא תנרמל את היחסים עם ישראל ושישראל תעשה ויתורים משמעותיים לפלסטינים - הקואליציה של נתניהו של בעלי עליונות יהודית וקיצוניים דתיים תצטרך לענות על השאלה הזו: האם היא מעדיפה לספח את הגדה המערבית, או לעשות שלום עם ערב הסעודית וכל העולם המוסלמי? אבל אתה לא יכול לקבל את שני הדברים.

פרידמן אומר כי הוא ישמח "לראות את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מגיע לטלוויזיה הישראלית ומסביר מדוע זה אינטרס של ישראל לספח את הגדה המערבית ו-2.9 מיליון תושביה הפלסטינים - לנצח - במקום לנרמל את הקשרים עם ערב הסעודית ושאר העולם המוסלמי. שלום סעודי-ישראלי יכול להפחית באופן דרמטי את האנטיפתיה המוסלמית-יהודית שנולדה לפני יותר ממאה שנה עם תחילת הסכסוך היהודי-פלסטיני (היהודי-ערבי. י.פ.)".

הסעודים מבקשים מוושינגטון שלושה דברים עיקריים: ביטחון הדדי ברמת נאט"ו שתחייב את ארה"ב לבוא להגנתה של סעודיה אם היא תותקף (ככל הנראה על ידי איראן); תוכנית גרעין אזרחית, בפיקוח ארה"ב; והיכולת לרכוש נשק אמריקאי מתקדם יותר, כמו מערכת ההגנה מפני טילים בליסטיים שיעילים נגד ארסנל הטילים לטווח בינוני וארוך ההולך וגדל של איראן.

בין הדברים שארה"ב רוצה מהסעודים הם סיום הלחימה בתימן, חבילת סיוע סעודית גדולה חסרת תקדים למוסדות פלסטינים בגדה המערבית והטלת מגבלה משמעותית על מערכת היחסים המתגברת בין ערב הסעודית לסין.

פרידמן מציין: "אני מאמין שלכל הפחות, הסעודים והאמריקאים יכולים (וצריכים) לדרוש מנתניהו ארבעה דברים עבור פרס ענק כמו נורמליזציה וסחר עם המדינה הערבית המוסלמית החשובה ביותר".

הבטחה רשמית לא לספח את הגדה המערבית - לעולם. אין התנחלויות חדשות בגדה המערבית או הרחבה כלפי חוץ של התנחלויות קיימות. אין הכשרת מאחזים. והעברת שטח מאוכלס פלסטיני משטח C בגדה המערבית (כיום בשליטה ישראלית מלאה) לאזורים A ו-B (בשליטה של ​​הרשות הפלסטינית) - כפי שנקבע בהסכמי אוסלו.

בתמורה, הרשות הפלסטינית תצטרך לאשר את הסכם השלום של סעודיה עם ישראל.

פרידמן מסיים את המאמר: "ואם זה גם יאלץ את נתניהו לנטוש את הקיצוניים בקבינט שלו ולעשות קואליציה עם המרכז שמאל וימין הישראלי, האם זה לא היה הדובדבן שבקצפת?"

 

 

ראש הממשלה נתניהו נשיא ארה''ב סעודיה ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד