ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
למרות שהחוק נמשך

הח"כ מהליכוד: "מעמד היועמ"ש יעלה לדיון אחרי הפגרה"

אחרי שהחוק לפיצול היועץ המשפטי לממשלה נמשך הבוקר בעקבות הסערה, ח"כ עמית הלוי מהליכוד הבהיר כי "אחרי הפגרה מעמד היועמ"ש יעלה לדיון"

הח"כ מהליכוד: "מעמד היועמ"ש יעלה לדיון אחרי הפגרה"
ח"כ עמית הלוי צילום: Gershon Elinson/Flash90

ח"כ עמית הלוי (הליכוד) הבהיר בצהריים (חמישי) כי הדיון על מעמד היועץ המשפטי לממשלה יעלה לדיון אחרי הפגרה. "כחלק מהדיונים אחרי הפגרה מעמד היועץ המשפטי לממשלה יעלה לדיון", אמר.

נזכיר כי בעקבות הסערה, ח״כ אלי דלל מהליכוד משך הבוקר את החוק לפיצול תפקיד היועמ״ש. זאת לאחר שהחוק הוגש אמש ביחד עם מספר חברי כנסת נוספים מהליכוד.

דלל מסר: "לאור אי כוונתי לקדם אותו בכנסת הנוכחית ומרצון אמיתי וכנה לשיחות, פשרות והגעה להסכמות עם חבריי לאופוזיציה, החלטתי למשוך את החוק".

לדבריו, "כולי תקווה שנדע ימים טובים ומאוחדים ושנגיע להסכמות רחבות בכל הקשור לאיזון הנדרש בין הרשויות".

אמש מספר חברי כנסת מהליכוד הניחו אמש על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה שמטרתה לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ולהעביר אל פרקליט המדינה את סמכויותיו הנוגעות לחקירות פליליות כלפי חברי הממשלה.

את הצעת החוק יזם ח"כ אלי דלל ולפי הצעתו הסמכות להחליט על פתיחה בחקירה, העמדה לדין או כל החלטה אחרת הנוגעת להליך הפלילי נגד ראש הממשלה וחברי הממשלה, תהיה נתונה לפרקליט המדינה.

על פי הצעת החוק נקבע כי תחולת החוק יחל מהכנסת ה-26. עם זאת, פרקליט המדינה נבחר בוועדת איתור, ובאפשרותו להשפיע על משפט של ראש ממשלה מכהן כמו במקרה של נתניהו.

בלשכתו של ח"כ דלל טענו כי בכלל מדובר בהצעה שהוגשה מזמן ואושרה כעת על ידי הלשכה המשפטית בכנסת. בלשכתו הבהירו כי "אין כוונה לקדם את הצעת החוק".

מהליכוד נמסר: "הצעת החוק הפרטית לפיצול סמכויות היועמ״שית שהוגשה הערב הונחה במזכירות הכנסת לפני שבועות. ההצעה כלל לא תואמה עם ראשי הקואליציה וראש הממשלה נתניהו לא היה שותף לה. הצעות חוק מסוג זה לא יקודמו ללא אישור ראשי הקואליציה ועל כן היא אינה עומדת על הפרק".

בנוסף לחבר הכנסת דלל, חתומים על החוק: עמית הלוי, דן אילוז, בועז ביסמוט, טלי גוטליב, ניסים ואטורי, שלום דנינו, קטי שטרית, אליהו רביבו, צגה מלקו וחוה אתי עטייה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "היועץ המשפטי לממשלה מכהן כעורך דינה של הממשלה, ומשכך מסייע לה מבחינה משפטית להגשים את מדיניותה ויעדיה במסגרת גבולות הדין".

עוד נכתב כי, "תפקידו מחייב אותו בשיתוף פעולה הדוק ויומיומי עם הממשלה ושריה, להם הוא מייעץ ואותם הוא מייצג בערכאות. במקביל, בתפקידו כראש התביעה הכללית, היועץ המשפטי לממשלה נדרש להחלטות בשלבים של פתיחה בחקירה והגשת כתבי אישום נגד שרים וראשי ממשלה, עמם יש לו היכרות קרובה מאוד וקשרי עבודה.

זאת, על אף שבתפקידו כתובע כללי מוטב שתהא מידה מרבית של אובייקטיביות וריחוק מהאנשים שאת גורלם הוא קובע בהחלטותיו. לא פחות חשוב מכך - ריחוק ואובייקטיביות נדרשים גם למען אמון הציבור בהחלטותיו ולמראית פני הצדק".

עמית הלוי היועץ המשפטי לממשלה הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד