כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
המלך התערב למען הפלסטינים

ביידן לוחץ להתקדם בשיחות ישראל - סעודיה

שליחי הנשיא ביידן דוחפים קדימה לכינון יחסים דיפלומטיים בין ערב הסעודית וישראל למרות ויתורים משמעותיים שדרש המלך הסעודי. המלך סלמאן, התערב במשא ומתן כדי לעמוד על כך שכל עסקה תכלול מהלך ישראלי ברור כלפי הפלסטינים  

ביידן לוחץ להתקדם בשיחות ישראל - סעודיה
המלך ויורש העצר צילום: משרד החוץ הסעודי

שליחי הנשיא ביידן דוחפים קדימה לשנות את הפוליטיקה במזרח התיכון על ידי תיווך בכינון יחסים דיפלומטיים בין ערב הסעודית וישראל למרות ויתורים משמעותיים שדרש המלך הסעודי.

ביידן שלח את ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי, בחזרה לסעודיה בימים האחרונים, נסיעתו השנייה לשם תוך פחות משלושה חודשים, לא הוכרזה פריצת דרך, אבל העובדה שסאליבן חזר לממלכה כל כך זמן קצר לאחר נסיעתו האחרונה במאי מעידה על כך שממשל ביידן רואה סיכויים רציניים להסכם. בין המכשולים הייתה התעקשותה של סעודיה על הסכם ביטחון הדדי עם ארצות הברית ופיתוח תוכנית גרעין אזרחית שבה המדינה תוכל להעשיר את האורניום שלה.

פקידים אמריקאים ששהו בג'דה ביום חמישי האחרון הביעו אופטימיות זהירה שאפשר להתקדם בעוד הדיפלומטים בשטח ממשיכים לדבר. ממשל ביידן גם ביקש מערב הסעודית להימנע משיתוף הפעולה שלה עם רוסיה בנושא מחירי האנרגיה כדי להגביר את הלחץ על מוסקבה בזמן שהיא מנהלת את המלחמה באוקראינה.

וושינגטון רוצה לגייס את ריאד נגד הרוסים, למנוע ממנה להתקרב לסין, לקרב אותה לישראל, לתאם איתה מהלכים נגד איראן, לשכנע אותה לשים סוף למלחמה בתימן ולמנוע ממנה להעלות את מחיר הבנזין לקראת שנת בחירות ב-2024 בארה"ב.

גורמים ישראלים שנפגשו לאחרונה עם עמיתים אמריקאים קיבלו את הרושם שאמנם השלב הראשון של המשא ומתן לא כלל כל דרישה לוויתורים ישראליים משמעותיים בסכסוך עם הפלסטינים, אך כעת מאמינים כי הסכם אפשרי ידרוש התקדמות משמעותית בנושא.

לגורמים ישראלים נאמר כי המלך סלמאן, התערב במשא ומתן כדי לעמוד על כך שכל עסקה תכלול מהלך ישראלי ברור כלפי הפלסטינים, כך לפי גורם ישראלי ששוחח עם ה'ניו יורק טיימס'.

הסעודים, על פי הרושם הישראלי, לא יסתפקו בהבטחה של ראש הממשלה נתניהו שלא לספח את הגדה המערבית, דבר שאפילו לא מתוכנן בממשלה הנוכחית. במקום זאת, הם ידרשו פעולה משמעותית בשטח.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי "ספק רב אם ויתורים משמעותיים לפלסטינים יאושרו בקואליציית הימין הישראלית הנוכחית, ודחיפה פנימית להצעה כזו עלולה לפרק את הממשלה. מנהיגי האופוזיציה סירבו בתוקף להצטרף לכל ממשלה בראשות נתניהו, אך שאלות עלו בדיונים עם אמריקאים האם המנהיגים עלולים לוותר אם המשמעות היא כינון יחסים דיפלומטיים עם הסעודים".

גורם ישראלי בכיר שמכיר את השיחות אמר כי ישראל אינה חלק מהמשא ומתן אלא מסתמכת על הבטחה אמריקאית לשקיפות מלאה ועדכונים שוטפים.

 

מלך סעודיה סעודיה פלסטינים ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד