כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מובילים באקדמיה

האוניברסיטה היוקרתית בישראל עם הצעה מפתיעה לחרדים

עורכת הדין גליה גבעולי גילתה בשנת 2015 כי אין חרדי אחד שלומד בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. אז היא החליטה לקחת את המושכות לידיים, ולהניע את אחד התהליכים החשובים ביותר בעולם האקדמיה לחרדים • וגם: שיחה מרתקת עם גזבר עיריית בני ברק לקראת פתיחת מסלול תואר שני ייחודי במדיניות ציבורית

האוניברסיטה היוקרתית בישראל עם הצעה מפתיעה לחרדים
חרדים באוניברסיטת תל אביב צילום: ליאן כהן

ההצטרפות של המגזר החרדי לאקדמיה הפכה מ"תהליך של שינוי", לסטנדרט מקובל, שסוחף אחריו גם את המיינסטרים של החברה החרדית. אחת מהאחראיות למגמה, הינה אוניברסיטת תל אביב המציעה מעטפת מיוחדת לבוגרי מוסדות לימוד חרדיים המעוניינים להשתלב ברמת הלימודים הגבוהה שמציע המוסד האקדמי הבכיר בעל השם העולמי.

תוכנית 'מובילים' למגזר החרדי, יצאה לדרך בשנה"ל תשע"ו כתוכנית ניסיונית בפקולטה למשפטים. עם השנים התוכנית התרחבה לתוכניות לימוד מגוונות נוספות. שוחחנו עם יוזמת התוכנית, המשמשת גם כמנהלת מדור קשרי סטודנטים-דקאנט באוניברסיטת תל אביב - גליה גבעולי, על הרגע בו החליטה להקים את התוכנית ועל החזון שעומד מאחוריה.

לפרטים ולהרשמה לתואר שני במגוון תחומים >>

ספרי לנו מעט על תוכנית 'מובילים'.

"תוכנית מובילים הינה תוכנית המיועדת לבוגרי ובוגרות החינוך החרדי ושייכת לאוניברסיטת תל אביב. זו תוכנית "בוטיק" בה לומדים סטודנטים וסטודנטיות לתארים ראשון, שני ושלישי במגוון תוכניות לימוד. הצלחתה של התוכנית נישא למרחוק, ומוסדות אחרים בארץ מאמצים את המודל המוצלח שלה".

מה הוביל אותך לפתוח תוכנית לחרדים? יש לך קשר מיוחד למגזר?

"בשנת 2015 הייתי במהלך לימודי תואר שני מחקרי, בפקולטה ללימודים במשפטים באוניברסיטת תל אביב. נושא התזה שלי היה "מתווה חלופי לחוק טל". כאישה חילונית, רציתי להכיר את החברה החרדית ואת פסיפס האנשים שמרכיבים אותה. זה היה הדבר שהכי עניין אותי, כיוון שלא הכרתי עד אז חרדים, בכלל. כשהסתכלתי מסביבי בפקולטה למשפטים לא היו חרדים או חרדיות כלל. זה היה ממש מוזר. פניתי לפרופ' רון חריס שהיה הדיקן דאז, והצעתי לו שנפתח תוכנית מיוחדת כדי להביא חרדים אלינו לפקולטה. בשנת 2016, התחלנו עם סטודנט אחד במשפטים, שנה לאחר מכן היו לנו שלושה סטודנטים ובשנה האחרונה למדו פה כבר 170 סטודנטים וסטודנטיות, ויש לנו עוד מאות בוגרים ובוגרות".

גליה מציינת, כי ההתאמה למגזר החרדי באה לידי ביטוי במספר אספקטים חשובים. "ראשית יש לנו תנאי קבלה מיוחדים ומותאמים לבוגרי החינוך החרדי, לתארים ראשונים, במגוון תוכניות. זה עוזר למועמדים רבים להתקבל לתוכניות יוקרתיות, שחשבו שאין להם בכלל סיכוי להתקבל. אנחנו עובדים עם כל מועמד ומועמד, בצמוד, לראות מה עליו לעשות כדי להתקבל, ומלווים אותו לאורך כל הדרך עד לקבלה.

לאחר שהמועמד מתקבל, אנחנו עוטפים אותו בחבילה אישית המותאמת לצרכיו: שיעורים פרטיים, אבחונים להתאמות לימודיות, מלגות, סדנאות, סיוע נפשי רגשי ועוד. בנוסף, יש לנו קהילה, שנוצרה לסטודנטים שלנו בתוכנית,  למפגשים חברתיים והתכנסויות מפעם לפעם. יש לנו מועדון לסטודנטים שלנו, בו אפשר להיפגש, לנוח, להכין כוס קפה ולשוחח. פתחנו את המועדון השנה ויש לנו תוכניות רבות להרחיב ולפתח את הפעילויות בו".

האם בוגרי הישיבה מצליחים לעמוד בסטנדרט הגבוה שמציבה אוניברסיטת תל אביב?

"ודאי! ועל כך גאוותנו. הבוגרים והבוגרות שלנו כבר משתלבים במשרות מפתח במשק: אינטל, שב"כ, בית ההמשפט העליון, משרדי ממשלה, משרדי עורך דין פרטיים הטובים ביותר, ועוד ועוד.

חשוב לי ממש לציין, שמה שמיוחד בתוכנית שלנו הוא, שמי שמתחיל ללמוד תואר הוא גם מסיים אותו, כי אין אצלנו נשירה בתוכנית. אנחנו נמצאים כאן עבור הסטודנטים והסטודנטיות שלנו ותומכים בהם לאורך כל הדרך.

אצלנו, הסטודנט הוא לא רק שם או מספר, אנחנו מכירים אישית כל סטודנט וסטודנטית וכל אחד מהם יודע שיש לו גב בקמפוס וכתובת לפנות אליה בכל אתגר או בעיה".

אילו מקצועות לימוד באוניברסיטה מותאמים עבור החברה החרדית?

"אני לא חושבת שיש מקצועות שמותאמים לחברה החרדית. הכל מתאים! זה תלוי ברצון של המועמד. הוא מסמן מטרה ואנחנו מתקדמים איתו צעד אחר צעד עד לקו הסיום.

כמו בכל חברה, יש אנשים שיותר מתאים להם ללמוד מקצועות הומניים ויש כאלה שמתאים להם ללמוד מקצועות ריאליים. זה בכלל לא קשור לכך שאתה חרדי. אם אתה מוכשר בתחום המתמטיקה, אתה תצליח להשלים פערים, ובעזרת השיעורים הפרטיים שאנחנו נותנים כאן, אתה תשתווה לחבריך לכיתה. עם מוטיבציה בשמיים תגיע לתוצאות אף מעבר לזה".

תואר שני באוניברסיטה יוקרתית

בימים אלה האוניברסיטה נמצאת בעיצומה של ההרשמה לתארים שניים. "אנחנו משוחחים עם המון מתעניינים, מידי יום, ומסייעים להם בבחירת תוכנית הלימודים המתאימה עבורם. אנו עורכים פגישות אישיות, ויש לנו אפשרות להציע יעוץ עם פסיכולוגית תעסוקתית, כדי למצוא את התוכנית הכי מתאימה, לכישורי המועמד ולהשכלה שכבר רכש בתואר הראשון. חשוב לי להדגיש כי לצורך קבלה, אין צורך להיבחן ברמת אנגלית".

אחד מהתארים המיוחדים והמבוקשים, עם התאמה למגזר החרדי, הינו תואר שני במדיניות ציבורית. בנושא הזה פנינו לאריק אדלר, המשמש כגזבר של עיריית בני ברק, על מנת שיספר לנו על התואר במדיניות ציבורית שלמד באוניברסיטת תל אביב ועל הכלים החשובים שקיבל במהלך הלימודים. "היתרון בלימודי תואר באוניברסיטת תל אביב הוא משולש", משתף אותנו. "ראשית כל את הקורסים מעבירים המרצים הבכירים ביותר שיש ואתה מקבל כלים מקצועיים מעשירים, המסייעים לך בעולם העסקי. שנית, בין תלמידי הקורס ניתן למצוא אנשי מקצוע בכירים מהצמרת של המגזר העסקי, המעניקים אפשרות להתפתחות משמעותית בקריירה וליצירת קשרים עסקיים ענפים שתורמים לך רבות בעולם המעשי. היתרון השלישי, הוא המוניטין היוקרתי של האוניברסיטה, שמלווה אותך בכל מקום. כשאתה מספר במקומות עבודה כי עשית תואר שני באוניברסיטת תל אביב, הדלתות נפתחות מעצמן…".

ספר לנו קצת על התואר במדיניות ציבורית, מה הוא כולל?

"התואר עצמו נוגע בנושאים חשובים כמו ניהול משא ומתן, ניהול נכון של עובדים וכיוצא בזה. אמנם יש כאלו שיטענו כי הם נולדו עם כישרון לדברים הללו, אולם כשמקבלים את האינפורמציה בצורה מקצועית עם מתודולוגיה מחקרית ברורה ופרקטיקה מעשית, זה תמיד מעשיר ותורם לכל אחד. כמו כן, מדובר בתואר שאפשר להשלים אותו בפרק זמן קצר. הלימודים שלי ארכו שנה ורבע, עם שני ימי לימוד בשבוע. כך שמי שמוכן להשקיע וללמוד את הנושא בצורה מעמיקה, יכול לצאת עם תואר שני מיוחד ומרתק תוך תקופה קצרה יחסית".

אוניברסיטת תל אביב  מציעה לימודי תואר שני בשלל תחומים מרתקים כגון הנדסה, מדעי החברה, מדעי הרוח ועוד מגוון תחומים ועולמות אחרים. לימודים אלו נועדו לאנשים שמעוניינים להעמיק את הידע והשליטה שלהם בתחום מסוים. לימודי תואר שני נמשכים בדרך כלל שנתיים ומותאמים לאנשים אשר עובדים במשרה מלאה. חלק מהתוכניות נפרשות על פני שנה בלבד (שלושה סמסטרים). יש תוכניות בהן יש שילוב של לימודים פרונטליים ולימודי זום.

בוגרי תואר שני זוכים לרוב לתפקידים בדרגים בכירים יותר ושכר יותר גבוה בשוק. כמובן שגם רמת הלימודים היא חשובה, ואכן, אוניברסיטה תל אביב נחשבת לאחת מהטובות ביותר בישראל. חשוב לציין, ש מי שלומד תואר שני באוניברסיטה, יכול להמשיך להתקדם ואף לעשות דוקטורט. כל מי שרוצה להתקדם בעבודה, לקבל שכר גבוה יותר וכמובן ללמוד לימודים אקדמיים ברמה גבוהה, תואר שני באוניברסיטת תל אביב הוא אופציה מצוינת עבורו.

לפרטים ולהרשמה לתואר שני במגוון תחומים >>

אוניברסיטת תל אביב תוכנית מובילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד