כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
חוויה מושלמת

קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב לטיול בטוח בשטח הפתוח בתקופת 'בין הזמנים'

קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב לבקר ביערות, בפארקים, בדרכי נוף ובשאר אתריה הפתוחים לכולם בחינם, ולהנות מחוויה מושלמת, תוך הקפדה על כללי הבטיחות ושמירה על הסביבה

קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב לטיול בטוח בשטח הפתוח בתקופת 'בין הזמנים'
ליהנות מהטבע בבין הזמנים צילום: באדיבות המצלם

לקראת ימי 'בין הזמנים', התקופה בה כולנו יוצאים לטייל, קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב לבקר ביערות, בפארקים, בדרכי נוף ובשאר אתריה הפתוחים לכולם בחינם, ולהנות מחוויה מושלמת, תוך הקפדה על כללי הבטיחות ושמירה על הסביבה. לקק"ל חשוב לחזק את החיבור וההיכרות של הציבור עם אתריה השונים ברחבי הארץ, וכן לעורר את המודעות הציבורית לחשיבות השמירה על הסביבה בעת הבילוי ובסיומו. ישנם מספר כללים מרכזיים ל'טיול בטוח בשטח הפתוח' כללים שחשוב  ומומלץ להקפיד עליהם כאשר יוצאים לטייל ביערות.

שמירה על הניקיון באתרים בהם מבקרים, איסוף הפסולת בסיום הבילוי, לא לפגוע בחי, בצומח ובדומם שביערות, לתכנן נכון מראש את הטיול, לא להדליק אש במקומות שאינם מיועדים לכך בכדי להימנע מהתקלחות של שריפות ועוד. קק"ל, כגוף האחראי על השטחים הפתוחים והיערות בישראל, נוטעת ומטפחת אותם במסירות ובמקצועיות למען הציבור ואיכות הסביבה, מתוך הבנה שטיפוח רגש האחריות של האדם לעץ הוא מטרה אקולוגית וחברתית חשובה. היער הוא לא רק של קק"ל, אלא של כל אחד ואחת מאיתנו.


ציבור המטיילים מגיע ליער נקי, מטופח והמטרה של כולנו היא לשמור עליו כזה. לא מעט פעמים ניתן לראות ביערות שאריות מזון, קופסאות שימורים מקומטות, בקבוקי פלסטיק ריקים ושקיות ניילון שמתעופפות ברוח. סביבה מלוכלכת אינה רק מטרד אסתטי, אלא מצביעה על בעיה עמוקה יותר. לכלוך משפיע על תחומים רבים בחיינו: הוא מעיד על חוסר שייכות של אדם למקום, על הזנחה וחוסר אכפתיות. מחקרים במקומות רבים בעולם מגלים שסביבה מלוכלכת גורמת לתחושת חוסר ביטחון. לכן, מי שמלכלך את היער, אינו יכול לעשות זאת במצפון נקי. 

אנא הקפידו לאסוף את הפסולת ביער, משום שאחרי מספר שעות בשטח הפסולת מפיצה ריח לא נעים. כמו כן הרוח מפזרת את האשפה לכל עבר ובעלי החיים ביער, מפתחים תלות במזון שמקורו בייצור אנושי וקיומם התקין כחיות בר נפגע. בעלי חיים ניזונים ממזון ובולעים אריזות שמזיקות לבריאותם ואף גורמות למותם. פסולת מכילה לעיתים קרובות חומרים רעילים ממש, שנספגים בקרקע ומזהמים מי תהום. כלים חד פעמיים, מתפרקים לחלקיקים שמגיעים לאברי הנשימה של בני אדם ובעלי חיים. פסולת אורגנית, גורמת להתרבות בלתי מבוקרת של מזיקים ומחוללי מחלות.

בנוסף, על פי הערכות הקיץ הקרוב צפוי להיות חם יותר מהקיץ הקודם. במערך הכבאות של קק"ל נערכים למלחמה בשריפות הקיץ באמצעים שונים: שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, בעלי חיים שמסייעים במניעת שריפות, יחידות תצפיתנים הפזורות ברחבי הארץ, הסברה, חינוך הדור הצעיר והעלאת המודעות ועוד. במהלך עונת השריפות האחרונה, בקק"ל התמודדו עם 443 שריפות ביערות. חשוב להבין ששריפות יער, הן האויב הגדול ביותר לעצי היער ולמערכת האקולוגית שבו. הסיבות הנפוצות להתלקחות שריפות יער, הן רשלנות והצתה מכוונת. להצתת שריפת יער נחוצים טמפרטורה גבוהה לתחילת הצתה, חמצן וכמובן חומר בעירה. להתפשטות שריפות יער מסייעים רצף חומר בעירה אופקי ואנכי, מדרונות וואדיות, תנאי מזג אוויר ובראשם עוצמת רוח גבוהה, לחות נמוכה וטמפרטורה גבוהה. כאשר אתם מטיילים ומדליקים אש - חשוב לעשות זאת אך ורק במקומות המסומנים והמיועדים לכך.

תופעה נוספת הפוקדת את היערות היא הוונדליזם שפוגע רבות בבילויי המטיילים ברחבי הארץ. היערנים יוצאים מיער נקי, מטופח, משולט ומסביר פנים למטיילים וחוזרים כעבור מספר ימים כאשר מולם תופעות ונדליזם והשחתה שונות: שולחנות עקורים, שלטי הכוונה הרוסים, מגלשות שרופות, זכוכיות מנופצות, ברזיות שבורות ואף אתרי הנצחה שבורים. ישנם אמצעים שונים המסייעים להילחם בתופעה, כגון אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, סיוע של יחידת מתנדבים - 'שומרי היער' המסיירים בשטח ומדווחים על מפגעים, הסברה וחינוך הדור הצעיר, מוקד דיווח בפניות הציבור של קק"ל שמספרו החינמי הינו: 1-800-250-250 או במייל [email protected] (מוזמנים לדווח ולסייע, במידה וזיהיתם מפגע מסוים או ונדליזם). בואו נשמור יחד על הסביבה למען כולנו!

יערות קק"ל בין הזמנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד