כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בג"ץ דן בעתירות

הנשיאה חיות על 'חוק טבריה': חוק פרסונלי שתפור למידותיה של הבחירות בעיר

בשבוע שעבר הוציא בג"ץ צו על תנאי נגד החוק שמאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה להתמודד בבחירות הקרובות | היום בג"ץ דן בהרכב מורחב בעתירות שטוענות כי מדובר ב"חוק פרסונלי" | הנשיאה אסתר חיות: "החוק הוא פרסונלי כי הוא תפור למידותיה של הבחירות בטבריה"

הנשיאה חיות על 'חוק טבריה': חוק פרסונלי שתפור למידותיה של הבחירות בעיר
בועז יוסף בדיון בבג"ץ צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשעה זו (ראשון) נערך בבג"ץ הדיון על חוק טבריה, החוק של ח"כ עמית הלוי מהליכוד שנועד להכשיר את דרכו של יו"ר הוועדה הקרואה בטבריה, בועז יוסף, להתמודד בבחירות לראשות העיר. בכך שהחוק מבטל את ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שעומד בראש ועדה, להתמודד בבחירות לרשות מקומית שבה כיהן.

בראשית הדיון אמרה נשיאת בית המשפט כי "ב-2008 נקבע שמי ששימש בתפקיד יו"ר ועדה קרואה לא יוכל להתמודד בבחירות הראשונות אחרי שמונה. התיקון לחוק משנה את העיקרון הזה ומאפשר לו להתמודד באותה רשות, די בכך שיתפטר 90 ימים לפני יום הבחירות. בעתירות עולה שורה של טענות על פגמים חוקתיים ואחרים - כמו טענה של פגיעה בשוויון ההזדמנויות להיבחר, יתרון בלתי הוגן למי שעומד בראש אותה ועדה ממונה, שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק וטענה לחקיקה פרסונלית".

במהלך הדיון אמרה הנשיאה חיות כי "החוק הוא פרסונלי כי הוא תפור למידותיה של הבחירות בטבריה, חברי הכנסת אמרו זאת בפה מלא". השופטת ברון הוסיפה ואמרה כי "החוק תפור למידות מבחינת העיתוי שלו. כי יש רק אדם אחד שנכנס למשבצת בעיתוי הזה".

מוקדם יותר היום אמר יוסף: "יש לי הרגשה שאם הייתי אשכנזי, זה לא היה מגיע לבג"ץ. 25 בני אדם מכהנים בוועדה ממונה, ועדיין לא הצהירו על כוונתם להתמודד. מכל האנשים שהחוק הזה נוגע להם נפלו רק עליי והפכו אותי למשיב בתיק. אילצו אותי להגיע לבג"ץ ולהגן על רעיון תיאורטי שעדיין לא הצהרתי עליו. לעומת זאת יש חוק פרסונלי אחר שכל תכליתו הייתה לתת לבני גנץ להיות ראש הממשלה החליפי - ואיש לא פנה לבג"ץ"

טבריה עיריית טבריה משרד הפנים הדחת רון קובי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד