כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הקנס הוגדל

אושר סופית: אפס סובלנות לעושק קשישים וקטינים

הכנסת אישרה סופית את חוק החמרת ענישה למי שיעשוק קשישים או קטינים • השר ניר ברקת: "אפס סובלנות למי שיעשוק קשישים וינצל את חולשתם". המפר את החוק החדש שאושר בכנסת ויפגע בצרכן פגיע כגון אזרח ותיק, יחשב כמפר בנסיבות מחמירות וצפוי לקנסות מוגדלים פי 1.5

אושר סופית: אפס סובלנות לעושק קשישים וקטינים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

שר הכלכלה ניר ברקת העלה היום (ראשון) לאישור בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת את התיקון לחוק הגנת הצרכן – והחוק אושר. התיקון כולל החמרת סנקציות על מי שפוגע בצרכנים פגיעים כמו אזרחים ותיקים, קטינים, עולים חדשים, אנשים עם מוגבלויות והפרה שבוצעה כלפי צרכן שהוא אדם שניכר שהוא נתון במצב של חולשה שכלית, נפשית או גופנית או שאינו שולט בשפה שבה נקשרה העסקה. מעתה, עוסק שיפר את חוק הגנת הצרכן כלפי אוכלוסיות אלה, ייחשב כמפר בנסיבות מחמירות, וצפוי לקנסות מוגדלים, פי 1.5 מהנהוג כיום בחוק, בהיקפים של עשרות אלפי שקלים.

על רקע תופעות חוזרות ונשנות של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות שיש בהן משום הטעייה של צרכנים, השפעה בלתי הוגנת עליהם או הפרה אחרת של חוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981. עלה הצורך לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים.

החוק מאפשר לממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להטיל עיצומים כספיים בשיעור גבוה יותר על עוסקים שפוגעים באוכלוסיות מוחלשות, בין אם על ידי הטעיה, אי-גילוי פרטים על העסקה או הפרה אחרת לפי החוק. העיצום הכספי בגין כל הפרה במדרג הגבוה עומד על 69,120 ₪ והוא מצטבר לפי מספר ההפרות והצרכנים שנפגעו. החוק הוא חלק מרפורמה רחבה העוסקת במאבק בעושק הקשישים ובצרכנים פגיעים אחרים ,אותה מובילה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

בשנים האחרונות, נאבקה הרשות בעוקץ הקשישים בתחום מוצרי הצריכה, ובצמוד למאבק בעוקץ הקשישים זיהתה הרשות תופעה שהלכה והתגברה אשר קיבלה את השם "העוקץ הפיננסי". העוקץ הפיננסי בעיקרו כולל תיווך להלוואות, מתן שירות איתור כספים אבודים, ייעוץ לזכויות רפואיות, שיפור דרוג נתוני אשראי ועוד. פעילות מודיעינית של הרשות כמו גם תלונות שהגיעו לשולחן הרשות הציגו תופעה רחבה לפיה קיים גידול משמעותי בחברות הפועלות בתחום כמו גם בציבור הצרכנים הנפגעים מפעילותן.

על מנת להתמודד עם התופעה ולמגר אותה נקבעו בהחלטה ממשלה 450 שורה של פעולות במישורים שונים החל בחיזוק האכיפה הפלילית, עובר לחיזוק כוחו של הצרכן במישור האזרחי וכלה בחיזוק האכיפה המנהלית. תיקון זה לחוק הגנת הצרכן הוא עוד צעד משמעותי במאבק בפגיעה באוכלוסיות אלה.

שר הכלכלה ניר ברקת בירך על אישור החוק ואמר: "לצערנו יש מי שמנסה לנצל את חולשתם של קשישים, קטינים ואוכלוסיות מוחלשות כדי לעקוץ ולעשוק אותם. המדיניות שלי היא אפס סובלנות כלפי עושקי המוחלשים בחברה. מעשי עושק של החלשים בחברה מחייבים אותנו לנקוט בצעדים שיגנו עליהם. אני מודה לחברי הכנסת שאישרו את הצעת החוק החשובה שתעניש בצורה חמורה יותר את מי שיעשוק קשישים. אני מודה לרשות להגנת הצרכן על העבודה החשובה כנגד עושקי הקשישים והאוכלוסיות המוחלשות".

ציפי שיינקמן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן הגיבה לאישור החוק ואמרה: "הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה כנגד כל מפר חוק. אוכלוסיית הקשישים כך גם אוכלוסיות מוחלשות אחרות הינם אוכלוסיות היעד של הרשות והמשרד כולו. אני מברכת את שר הכלכלה והתעשייה, ח"כ ניר ברקת ששם כמטרת על למגר את תופעת הניצול והפגיעה בצרכנים בכלל ובאוכלוסיות הצרכנים הקשישים והמוחלשים בפרט. תיקוני החקיקה הללו הינם חלק משמעותי של מאבק השר ביוקר המחיה".

קנס כספי קנסות עושק קשישים הונאת קשישים עוקץ קשישים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד